Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mitsubishi Outlander PHEV

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 sep 2012 13:20
Ort: Sollentuna

Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av GnagetAnders » 14 jun 2015 20:36

Jo jag läste den också, 30 lax känns ju lite billigt. Cykel ska kosta som en 1:a i Katrineholm

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av SAABninefive » 14 jun 2015 21:27

En kollega har byggt en egen elcykel, den gör typ 70 blås :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Användarvisningsbild
TAT
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 jan 2012 23:23
Ort: Stockholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av TAT » 09 sep 2015 10:46

Manor skrev:
MrMerkel skrev:Har du sålt subarun Manor ? Sålde själv min outback och köpte en outlander 2012 vit .
Japp, alldeles nyss...den 1 juni.
Jag tog den som en s.k personalbil via jobbet och tack vara dess klassning som supermiljöbil så blev det ett bra månadspris.
Hur upplever du bilen så här efter att lite tid gått? Bränsleförbrukning vid långkörningar? Har lite funderingar på en själv eftersom förmånsvärdet är klart attraktivt. Med 4,5 mil ToR mellan hem och jobb och möjlighet att ladda på båda ställena känns konceptet väldigt lockande. Men eftersom lite långkörningar sker både i tjänst och privat måste ju även det vägas in.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

manor

Inlägg av Manor » 09 sep 2015 15:50

Jag har nu kört dryga 400 mil och den stora merparten går helt på el...helt fantastisk känsla :).
100 mil blev det dock tur & retur till Jämtland. Den drog då 0,7 l/mil med ren bensindrift, vilket är helt ok.

I stora drag är jag nöjd. Trist multimedia/navigator men ändå bättre än den i Subarun som var än sämre.

Subarun känns väl som en bättre bil i stort...men eldriften väger upp till Mitsubishins fördel :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av MattisH » 25 sep 2015 07:54

Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av Manor » 25 sep 2015 22:32

MattisH skrev:Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?
Det är en form av förmånsbil/personalbil där man står för företagets kostnader...typ.
Allt ingår avseende bil, försäkring, service, däck...men bränsle etc. står jag för själv.
Det dras en brutto samt en nettodel på lönen, och kostnaden blev knappa 4100:- per månad i 36 månader (totalt 4500 mil)...nettolöneavdraget clearar förmånsvärdet och inget speciellt gäller för deklarationen. Jag kör inga direkta mil i tjänsten, men om dessa skulle överstiga 100 mil per år så reduseras månadsbeloppet med x kronor...inget jag kollat upp då jag inte hamnar där.

Jag har väl tankat cirka 70-80 liter på dryga 500 mil :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av limban » 25 sep 2015 22:40

Vad jobbar du Manor? :cheers

// Anders
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av MattisH » 28 sep 2015 12:29

Manor skrev:
MattisH skrev:Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?
Det är en form av förmånsbil/personalbil där man står för företagets kostnader...typ.
Allt ingår avseende bil, försäkring, service, däck...men bränsle etc. står jag för själv.
Det dras en brutto samt en nettodel på lönen, och kostnaden blev knappa 4100:- per månad i 36 månader (totalt 4500 mil)...nettolöneavdraget clearar förmånsvärdet och inget speciellt gäller för deklarationen. Jag kör inga direkta mil i tjänsten, men om dessa skulle överstiga 100 mil per år så reduseras månadsbeloppet med x kronor...inget jag kollat upp då jag inte hamnar där.

Jag har väl tankat cirka 70-80 liter på dryga 500 mil :).
Ja då har du mitsun på samma villkor som jag har min V70. Kostnadsneutralt för företaget.
Men om man skulle haft PHEV som tjänstebil där företaget står för allt och privatmilen faktureras så skulle det nog bli lite konstigt.
Privatmil man kör på el som man laddat hemma är ju trotsallt privatmil och tjänstekörning man gör på eltankad energi hemma får man betala på elfakturan.

KAnske finns det något sätt som detta löses på men frågan är hur...
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

manor

Inlägg av Manor » 28 sep 2015 12:32

MattisH skrev: Ja då har du mitsun på samma villkor som jag har min V70. Kostnadsneutralt för företaget.
Men om man skulle haft PHEV som tjänstebil där företaget står för allt och privatmilen faktureras så skulle det nog bli lite konstigt.
Privatmil man kör på el som man laddat hemma är ju trotsallt privatmil och tjänstekörning man gör på eltankad energi hemma får man betala på elfakturan.

KAnske finns det något sätt som detta löses på men frågan är hur...
Ingen aning, men jag grubblar inte så mycket på de få tjänstemil som jag kör.
1300:-/mån netto billigare blev det mot min gamla privatbil, men det är pga lågt förmånsvärde och i princip gratis bränsle (elen alltså :)).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av MattisH » 31 jul 2016 22:15

Tjena Manor,
Hur går det med PHEV nu då ?
Fortfarande nöjd? Jag köpte en Auris Hybrid till frun i mars då jag bytte jobb och nu står snart nästa bil på tur för att bytas ut och PHEVn är en skarp kandidat. Särskilt när man fått blodad tand från Aurisen.
Tittar då framförallt som begagnad, de börjar komma ner runt 250kkr och jag tror att mitt körmönster skulle kunna rymma en 50kkr dyrare bil om man kan köra det mesta på el.

Sen är det där med husvagnen, men de 100 milen jag kör om året med den kanske jag får stå ut :P
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av Manor » 31 jul 2016 23:25

Den fungerar över förväntan. Jag har nu haft den i 1 år och 2 månader...1780 mil och snittat 0,12 l/mil i bensin...övrigt helt på el. Längre resor så drar den 0,7 l/mil ren bensindrift. Lacken är känslig för stenskott, och det är inte någon raket...men i övrigt så är den riktigt trivsam och passar min körning som mest är tur & retur till jobbet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av MattisH » 03 aug 2016 00:01

Det är inte helt dumt ju..
Har du märkt om batterierna försämrats något ?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av Manor » 03 aug 2016 09:47

MattisH skrev:Det är inte helt dumt ju..
Har du märkt om batterierna försämrats något ?
Nej, egentligen inte...men så är det väl...batterierna blir väl sämre och sämre med tiden. Jag är nöjd så länge som jag klarar mig till jobbet på el :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Inlägg av Manor » 24 maj 2017 23:24

En liten uppdatering kanske skulle vara på sin plats.

Nästa vecka så är PHEV:en prick 2 år, och jag har kört cirka 2900 mil.
Snittet hittills ligger på 0,13 l/mil, och den senaste tankningen låg på 0,08 l/mil :D.
Batterierna hänger med och jag kör fortfarande enkel resa till jobbet (3,7 mil) på eldrift...laddar sen på jobbet och åker även på eldrift hem.

Problem då? Det enda egentliga felet jag har haft med bilen är att de bakre sensorerna har "ballat ur" tre gånger, men reparerat sig själva efter ett tag. Den första gången hann jag beställa service, men fick ställa in den då allt fungerade klanderfritt dagen efter. Sen är det ett faktum att man blir "eltokig"...man vill helt enkelt inte att bensinmotorn ska behöva gå igång alls. Det innebär att ACC:n stängs av helt på vintern...och man får värma sig med stolsvärmen konstant påslagen :). På sommaren är det samma visa...ingen luftkonditionering i onödan inte...allt för att spara värdefull el.

Lackmässigt så är det nog den sämsta lack jag någonsin har haft på en bil. Stenskotten, som ju alltid blir vintertid, slår ut flisor ur lacken...bedrövligt egentligen, men man får fixa så gott det går med lackstift. I övrigt har CarPro CQuartz UK behandlingen hållit ett förträffligt basskydd. Efter ett år så körde jag ett lager PolishAngel Master Sealant, och då och då blir det medel som Orchards Perfection eller liknande. Jag kollade lacken ganska noggrant idag och den är riktigt ok med få tvättrepor. Den handtvättas alltid, men helt repfritt går det inte att tvätta (och torka).

Planen var initialt att polera den med CarPro Essence Plus som inte är avverkande utan endast är en form av "filler" som i princip ska kunna reparera tidigare lagt lackskydd genom att fylla tvättrepor etc. med ett medel som baserar sig på samma innehåll som CQuartz...och som inte ska kunna tvättas bort i första taget. Jag tyckte dock att skicket kändes "good enough" för att köra ett ytterligare år innan polering. Det blev istället ett lager med Chemical Guys - Butter Wet Wax...som luktade underbart och gav ett fint lyster. Det lär väl dock bara hålla några få tvättar...men men, det är ju kul att hålla på ibland :). Vem vet om andan faller på att köra ett varv med CarPro Essence Plus i sommar istället.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar