Sida 2 av 2

Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 14 jun 2015 20:36
av GnagetAnders
Jo jag läste den också, 30 lax känns ju lite billigt. Cykel ska kosta som en 1:a i Katrineholm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 14 jun 2015 21:27
av SAABninefive
En kollega har byggt en egen elcykel, den gör typ 70 blås :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 09 sep 2015 10:46
av TAT
Manor skrev:
MrMerkel skrev:Har du sålt subarun Manor ? Sålde själv min outback och köpte en outlander 2012 vit .
Japp, alldeles nyss...den 1 juni.
Jag tog den som en s.k personalbil via jobbet och tack vara dess klassning som supermiljöbil så blev det ett bra månadspris.
Hur upplever du bilen så här efter att lite tid gått? Bränsleförbrukning vid långkörningar? Har lite funderingar på en själv eftersom förmånsvärdet är klart attraktivt. Med 4,5 mil ToR mellan hem och jobb och möjlighet att ladda på båda ställena känns konceptet väldigt lockande. Men eftersom lite långkörningar sker både i tjänst och privat måste ju även det vägas in.

manor

Postat: 09 sep 2015 15:50
av Manor
Jag har nu kört dryga 400 mil och den stora merparten går helt på el...helt fantastisk känsla :).
100 mil blev det dock tur & retur till Jämtland. Den drog då 0,7 l/mil med ren bensindrift, vilket är helt ok.

I stora drag är jag nöjd. Trist multimedia/navigator men ändå bättre än den i Subarun som var än sämre.

Subarun känns väl som en bättre bil i stort...men eldriften väger upp till Mitsubishins fördel :D.

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 25 sep 2015 07:54
av MattisH
Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 25 sep 2015 22:32
av Manor
MattisH skrev:Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?
Det är en form av förmånsbil/personalbil där man står för företagets kostnader...typ.
Allt ingår avseende bil, försäkring, service, däck...men bränsle etc. står jag för själv.
Det dras en brutto samt en nettodel på lönen, och kostnaden blev knappa 4100:- per månad i 36 månader (totalt 4500 mil)...nettolöneavdraget clearar förmånsvärdet och inget speciellt gäller för deklarationen. Jag kör inga direkta mil i tjänsten, men om dessa skulle överstiga 100 mil per år så reduseras månadsbeloppet med x kronor...inget jag kollat upp då jag inte hamnar där.

Jag har väl tankat cirka 70-80 liter på dryga 500 mil :).

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 25 sep 2015 22:40
av limban
Vad jobbar du Manor? :cheers

// Anders

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 28 sep 2015 12:29
av MattisH
Manor skrev:
MattisH skrev:Hur har du det genom jobbet? Betalar dom allt bränsle och du blir fakturerad / löneavdrag för privatmil ?
Det är en form av förmånsbil/personalbil där man står för företagets kostnader...typ.
Allt ingår avseende bil, försäkring, service, däck...men bränsle etc. står jag för själv.
Det dras en brutto samt en nettodel på lönen, och kostnaden blev knappa 4100:- per månad i 36 månader (totalt 4500 mil)...nettolöneavdraget clearar förmånsvärdet och inget speciellt gäller för deklarationen. Jag kör inga direkta mil i tjänsten, men om dessa skulle överstiga 100 mil per år så reduseras månadsbeloppet med x kronor...inget jag kollat upp då jag inte hamnar där.

Jag har väl tankat cirka 70-80 liter på dryga 500 mil :).
Ja då har du mitsun på samma villkor som jag har min V70. Kostnadsneutralt för företaget.
Men om man skulle haft PHEV som tjänstebil där företaget står för allt och privatmilen faktureras så skulle det nog bli lite konstigt.
Privatmil man kör på el som man laddat hemma är ju trotsallt privatmil och tjänstekörning man gör på eltankad energi hemma får man betala på elfakturan.

KAnske finns det något sätt som detta löses på men frågan är hur...

manor

Postat: 28 sep 2015 12:32
av Manor
MattisH skrev: Ja då har du mitsun på samma villkor som jag har min V70. Kostnadsneutralt för företaget.
Men om man skulle haft PHEV som tjänstebil där företaget står för allt och privatmilen faktureras så skulle det nog bli lite konstigt.
Privatmil man kör på el som man laddat hemma är ju trotsallt privatmil och tjänstekörning man gör på eltankad energi hemma får man betala på elfakturan.

KAnske finns det något sätt som detta löses på men frågan är hur...
Ingen aning, men jag grubblar inte så mycket på de få tjänstemil som jag kör.
1300:-/mån netto billigare blev det mot min gamla privatbil, men det är pga lågt förmånsvärde och i princip gratis bränsle (elen alltså :)).

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 31 jul 2016 22:15
av MattisH
Tjena Manor,
Hur går det med PHEV nu då ?
Fortfarande nöjd? Jag köpte en Auris Hybrid till frun i mars då jag bytte jobb och nu står snart nästa bil på tur för att bytas ut och PHEVn är en skarp kandidat. Särskilt när man fått blodad tand från Aurisen.
Tittar då framförallt som begagnad, de börjar komma ner runt 250kkr och jag tror att mitt körmönster skulle kunna rymma en 50kkr dyrare bil om man kan köra det mesta på el.

Sen är det där med husvagnen, men de 100 milen jag kör om året med den kanske jag får stå ut :P

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 31 jul 2016 23:25
av Manor
Den fungerar över förväntan. Jag har nu haft den i 1 år och 2 månader...1780 mil och snittat 0,12 l/mil i bensin...övrigt helt på el. Längre resor så drar den 0,7 l/mil ren bensindrift. Lacken är känslig för stenskott, och det är inte någon raket...men i övrigt så är den riktigt trivsam och passar min körning som mest är tur & retur till jobbet.

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 03 aug 2016 00:01
av MattisH
Det är inte helt dumt ju..
Har du märkt om batterierna försämrats något ?

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 03 aug 2016 09:47
av Manor
MattisH skrev:Det är inte helt dumt ju..
Har du märkt om batterierna försämrats något ?
Nej, egentligen inte...men så är det väl...batterierna blir väl sämre och sämre med tiden. Jag är nöjd så länge som jag klarar mig till jobbet på el :-).

Re: Mitsubishi Outlander PHEV

Postat: 24 maj 2017 23:24
av Manor
En liten uppdatering kanske skulle vara på sin plats.

Nästa vecka så är PHEV:en prick 2 år, och jag har kört cirka 2900 mil.
Snittet hittills ligger på 0,13 l/mil, och den senaste tankningen låg på 0,08 l/mil :D.
Batterierna hänger med och jag kör fortfarande enkel resa till jobbet (3,7 mil) på eldrift...laddar sen på jobbet och åker även på eldrift hem.

Problem då? Det enda egentliga felet jag har haft med bilen är att de bakre sensorerna har "ballat ur" tre gånger, men reparerat sig själva efter ett tag. Den första gången hann jag beställa service, men fick ställa in den då allt fungerade klanderfritt dagen efter. Sen är det ett faktum att man blir "eltokig"...man vill helt enkelt inte att bensinmotorn ska behöva gå igång alls. Det innebär att ACC:n stängs av helt på vintern...och man får värma sig med stolsvärmen konstant påslagen :). På sommaren är det samma visa...ingen luftkonditionering i onödan inte...allt för att spara värdefull el.

Lackmässigt så är det nog den sämsta lack jag någonsin har haft på en bil. Stenskotten, som ju alltid blir vintertid, slår ut flisor ur lacken...bedrövligt egentligen, men man får fixa så gott det går med lackstift. I övrigt har CarPro CQuartz UK behandlingen hållit ett förträffligt basskydd. Efter ett år så körde jag ett lager PolishAngel Master Sealant, och då och då blir det medel som Orchards Perfection eller liknande. Jag kollade lacken ganska noggrant idag och den är riktigt ok med få tvättrepor. Den handtvättas alltid, men helt repfritt går det inte att tvätta (och torka).

Planen var initialt att polera den med CarPro Essence Plus som inte är avverkande utan endast är en form av "filler" som i princip ska kunna reparera tidigare lagt lackskydd genom att fylla tvättrepor etc. med ett medel som baserar sig på samma innehåll som CQuartz...och som inte ska kunna tvättas bort i första taget. Jag tyckte dock att skicket kändes "good enough" för att köra ett ytterligare år innan polering. Det blev istället ett lager med Chemical Guys - Butter Wet Wax...som luktade underbart och gav ett fint lyster. Det lär väl dock bara hålla några få tvättar...men men, det är ju kul att hålla på ibland :). Vem vet om andan faller på att köra ett varv med CarPro Essence Plus i sommar istället.