Mitsubishi Outlander PHEV
Postat: 13 jun 2015 18:29
Den 1 juni hämtade jag ut en vit Mitsubishi Outlander PHEV med paketet Business Nav.
Till idag har jag kört 65 mil enbart på el, och bensinmotorn har bara startat upp 10 sekunder kanske .
Det är en viss känsla att åka på enbart el, det ska villigt erkännas. Även en del lite onödigare svängar har det blivit då känslan är att det ändå inte kostar något.
Nu är ju iofs inte elen gratis hemma...jag tankar den med el för 10:- per dag hemma, och kopplar in den på jobbet (gratis). Jag har lite drygt 3,5 mil enkel resa till jobbet, och det klarar jag av med 10-15 km tillgodo på mätaren.
Hittills så har det inte blivit någon polering. Tiden eller vädret har inte varit med mig, men två rejäla tvättar och Orchards Speed Wax och Perfection har det åtminstone hunnit bli .
Två lite sämre bilder där jag försökt få med lacken/lackytan. Som vanligt är den inte perfekt, men inga egentliga skador förutom två mindre prickar liknande stenskott (men inte på utsatta ställen).
Fälgarna är lite roligare på Seven Summit Edition...mörka 18", men det blev ingen bild på dem idag...men man ser en skymt av dem på den översta bilden.
Efter tvätten idag hann jag dock med en liten invändig rekond.
Måste man hålla på så mycket med en ny bil, undrade grannen .
Det blev Ultima Interior Shampoo Gel och Ultima Interior Guard Plus som så många gånger förr.
Det blir rent och även luktar friskt...och behandlingen ser ut att skydda.
Nå, kan det verkligen göra en skillnad på en flång ny bil (12 dagar gammal)...yepp, you bet...det blir större skillnad än vad man tror. Inredningen har gått från gråsvart till svartsvart. Instrumentpanelen var dock lite svår att få till. Det är som om ytan är lite ojämn i strukturen och precis som på Subarun så ges ett lite flammigt intryck. Det blir dock bättre efter att det torkar helt och därefter en viss eftertorkning med mf-duk.
Höger sida tvättad/torkad och behandlad, vänster sida original:
Nja, det verkar ju inte bli så stor skillnad...av med tejpen och fota med blixt:
Ja, jäklar...nu förstår ni vad jag menar gråsvart till svartsvart .
Efterbild när hela dörrsidan behandlats:
Vilken skillnad det blev. Stolar mm är i skinn och blev också aningen mörkare men inte i jämförelse med ovan:
Nyss behandlad och ska ges en lättare avtorkning, sen får bilen stå till imorgon.
Här kommer också en bild på en nyss behandlad instrumentpanel...inte helt torkat eller avtorkad...lite ojämnt och flammig ser det ut att vara...nästan som om det är en mjuk yta på den (vilket det inte är):
Svaret är alltså, JA det finns en vits att behandla en flång ny bil invändigt...om man är intresserad av en städad, mörk och skyddad inredning .
Till idag har jag kört 65 mil enbart på el, och bensinmotorn har bara startat upp 10 sekunder kanske .
Det är en viss känsla att åka på enbart el, det ska villigt erkännas. Även en del lite onödigare svängar har det blivit då känslan är att det ändå inte kostar något.
Nu är ju iofs inte elen gratis hemma...jag tankar den med el för 10:- per dag hemma, och kopplar in den på jobbet (gratis). Jag har lite drygt 3,5 mil enkel resa till jobbet, och det klarar jag av med 10-15 km tillgodo på mätaren.
Hittills så har det inte blivit någon polering. Tiden eller vädret har inte varit med mig, men två rejäla tvättar och Orchards Speed Wax och Perfection har det åtminstone hunnit bli .
Två lite sämre bilder där jag försökt få med lacken/lackytan. Som vanligt är den inte perfekt, men inga egentliga skador förutom två mindre prickar liknande stenskott (men inte på utsatta ställen).
Fälgarna är lite roligare på Seven Summit Edition...mörka 18", men det blev ingen bild på dem idag...men man ser en skymt av dem på den översta bilden.
Efter tvätten idag hann jag dock med en liten invändig rekond.
Måste man hålla på så mycket med en ny bil, undrade grannen .
Det blev Ultima Interior Shampoo Gel och Ultima Interior Guard Plus som så många gånger förr.
Det blir rent och även luktar friskt...och behandlingen ser ut att skydda.
Nå, kan det verkligen göra en skillnad på en flång ny bil (12 dagar gammal)...yepp, you bet...det blir större skillnad än vad man tror. Inredningen har gått från gråsvart till svartsvart. Instrumentpanelen var dock lite svår att få till. Det är som om ytan är lite ojämn i strukturen och precis som på Subarun så ges ett lite flammigt intryck. Det blir dock bättre efter att det torkar helt och därefter en viss eftertorkning med mf-duk.
Höger sida tvättad/torkad och behandlad, vänster sida original:
Nja, det verkar ju inte bli så stor skillnad...av med tejpen och fota med blixt:
Ja, jäklar...nu förstår ni vad jag menar gråsvart till svartsvart .
Efterbild när hela dörrsidan behandlats:
Vilken skillnad det blev. Stolar mm är i skinn och blev också aningen mörkare men inte i jämförelse med ovan:
Nyss behandlad och ska ges en lättare avtorkning, sen får bilen stå till imorgon.
Här kommer också en bild på en nyss behandlad instrumentpanel...inte helt torkat eller avtorkad...lite ojämnt och flammig ser det ut att vara...nästan som om det är en mjuk yta på den (vilket det inte är):
Svaret är alltså, JA det finns en vits att behandla en flång ny bil invändigt...om man är intresserad av en städad, mörk och skyddad inredning .