Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Drömmen att starta eget försvinner sakta...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
A-E
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av A-E » 03 jun 2018 12:37

Lite dramatisk titel... men till min poäng.

Jag har sedan länge velat öppna min egna bilvårdsfirma, men man vill ju alltid lära sig lite till hela tiden innan man får för sig att starta något, men nu börjar man smått att fundera i andra banor känner jag, hur ska man kunna överleva egentligen med så låga priser som finns idag!? En bekant la upp för några veckor sedan att han hade lämnat in sin bil för handtvätt, 99kr inklusive fälgrengöring, fönsterputs och avtork,
Måste även säga det efter att ha tittat på bilen så ser det riktigt bra ut, och även poleringspriser, har sett så lågt som 1500kr från diverse firmer, efter avgifter och skatter och el material lokal osv osv, så blir det inte många kronor kvar, missar jag något här egentligen!?

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av Nalle » 03 jun 2018 13:48

A-E skrev:Lite dramatisk titel... men till min poäng.

Jag har sedan länge velat öppna min egna bilvårdsfirma, men man vill ju alltid lära sig lite till hela tiden innan man får för sig att starta något, men nu börjar man smått att fundera i andra banor känner jag, hur ska man kunna överleva egentligen med så låga priser som finns idag!? En bekant la upp för några veckor sedan att han hade lämnat in sin bil för handtvätt, 99kr inklusive fälgrengöring, fönsterputs och avtork,
Måste även säga det efter att ha tittat på bilen så ser det riktigt bra ut, och även poleringspriser, har sett så lågt som 1500kr från diverse firmer, efter avgifter och skatter och el material lokal osv osv, så blir det inte många kronor kvar, missar jag något här egentligen!?
En bekant köpte en keramisk lackskyddsbehandling med enstegs polering + invändig städning + vindrutebehandling för 1500 kr ,han har inte lämnat in bilen ännu så kvalitén på utfört arbetet får jag återkomma till.

Tyvärr är det så att branschen är eller kommer snart vara ett riktigt låglönejobb .

Ps.
Skulle tippa på att dessa priser går att hålla ,då dessa firmor antagligen har starta eget bidrag .

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av mikkiz » 03 jun 2018 14:40

Har sett flera såna där 1500kr poleringar med lackskydd+invändig tvätt...
Det ser inte bra ut..polerrosor överallt. De kör ofta med roterande? utan å städa upp efter....
Nu behöver inte alla göra så men många...
Sen tycker vissa, som lämnat in bilen, det ser bra när det blänker om bilen och märker inte ens polerrosorna när solen tittar fram. Inte innan jag påpekar detta :)
Man får det man betalar för gäller oftast.

A-E
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av A-E » 03 jun 2018 14:44

Nä så är det väl, jag vill dock inte bli en av dem där i mängden som tar 1500 och låter det se ut därefter, jag hade skämts

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av Stefan N » 03 jun 2018 15:57

Absolut ska du ju bara göra jobb som du blir stolt över, sen gäller det bara att kunderna förstår skillnaden och inser varför du tar det dubbla(?) priset.
:brumm Polestar2

A-E
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av A-E » 03 jun 2018 17:56

Stefan N skrev:Absolut ska du ju bara göra jobb som du blir stolt över, sen gäller det bara att kunderna förstår skillnaden och inser varför du tar det dubbla(?) priset.
Frågan är får man kunder då :p, får prova helt enkelt :) kanske kombinera det med bilmek också :)

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av Dansken » 03 jun 2018 22:21

Många här i stan har ju utökat verksamheten allt eftersom, att bara leva på att rekonda bilar blir nog svårt. Jag känner ett par rekondare här i stan och den ena gör nästan bara rekond på eklusivare bilar och lägger ner ett par tre dagar iblnad och kan ta betalt därefter. Sedan gör han foliering på bilar, och många vill idag ha stenskotsfoliering på hela bilen då den är ny. och foliera grillar och lister är ochså något fler och fler fått upp ögonen för, så man får nog anpassa verksamheten lite allt eftersom om man ska överleva.

Den andra håller på med bla spotrepair utöver bilrekonden,

Hade en gammal kollega som hade rekondfirma ett par år och han hade då en större bilfirma som kund men det gick inte iaf, det var så uselt betalt per bil så han la ner efter 2år. tror det var 1600sek per bil och då var det in och utvändigt samt iläggning av stenskott.

A-E
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av A-E » 03 jun 2018 23:45

Dansken skrev:Många här i stan har ju utökat verksamheten allt eftersom, att bara leva på att rekonda bilar blir nog svårt. Jag känner ett par rekondare här i stan och den ena gör nästan bara rekond på eklusivare bilar och lägger ner ett par tre dagar iblnad och kan ta betalt därefter. Sedan gör han foliering på bilar, och många vill idag ha stenskotsfoliering på hela bilen då den är ny. och foliera grillar och lister är ochså något fler och fler fått upp ögonen för, så man får nog anpassa verksamheten lite allt eftersom om man ska överleva.

Den andra håller på med bla spotrepair utöver bilrekonden,

Hade en gammal kollega som hade rekondfirma ett par år och han hade då en större bilfirma som kund men det gick inte iaf, det var så uselt betalt per bil så han la ner efter 2år. tror det var 1600sek per bil och då var det in och utvändigt samt iläggning av stenskott.

Tack för inputen, sanningen svider men uppskattas :), brinner för rekonden! Så man vill gärna göra det varje dag, får väl köpa mig lite bilar, rekonda sen sälja, och stanna kvar i nuvarande yrket :), 1600 som sagt blir det inte mycket kvar :/,

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av MRisberg » 12 sep 2018 16:11

Underskatta inte att "bara köra", dvs att slänga dig in i det och pröva på. Att se vart det leder kan leda till positiva överraskningar som du inte tänkt på innan du prövade. OM det "skiter sig" så har du med smart planering bra möjligheter att lägga ner och fortsätta som du gjort förut.

Mitt bästa tips oavsett verksamhet: Omge dig med rätt människor, såna som sprudlar av energi. Passa dig för människor som suger ut din energi och som inte ger tillbaka något. Var generös med vad du kan och var en i gänget som bidrar - så att du inte blir utesluten själv. Lär dig att identifiera dessa mönster även hos kunder. Det finns kunder som är bättre och som är sämre för din verksamhet och överlevnad.

Det är tufft att driva företag. Det vet alla som gör det. Men; No pain, no gain ..?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av MRisberg » 17 dec 2018 16:05

Ojsan hoppsan. Skrev jag det där?
Jag skulle ha följt mitt eget råd ovan så hade den här hösten förmodligen blivit lite lönsammare. Ha ha ha :roll:
Nåja. Nytt år på G. På den igen bara.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Drömmen att starta eget försvinner sakta...

Inlägg av Former recond » 12 maj 2021 18:38

:jeps
MRisberg skrev:
12 sep 2018 16:11
Underskatta inte att "bara köra", dvs att slänga dig in i det och pröva på. Att se vart det leder kan leda till positiva överraskningar som du inte tänkt på innan du prövade. OM det "skiter sig" så har du med smart planering bra möjligheter att lägga ner och fortsätta som du gjort förut.

Mitt bästa tips oavsett verksamhet: Omge dig med rätt människor, såna som sprudlar av energi. Passa dig för människor som suger ut din energi och som inte ger tillbaka något. Var generös med vad du kan och var en i gänget som bidrar - så att du inte blir utesluten själv. Lär dig att identifiera dessa mönster även hos kunder. Det finns kunder som är bättre och som är sämre för din verksamhet och överlevnad.

Det är tufft att driva företag. Det vet alla som gör det. Men; No pain, no gain ..?

Skriv svar