Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Arti Green till cykeln?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Arti Green till cykeln?

Inlägg av MRisberg » 18 aug 2018 12:44

Tjejen köpte hem en sprayflaska och frågade om man kan göra rent något annat än bara bilar med produkterna från BBV, som våra cyklar t ex. Kanske kunde man "låna" lite medel att ha i den och pröva? :shock: ... :D

Det är en Epoca FPM (förvånad över att det blev en sån men hon kanske har lyssnat på mig när jag mumlat över den här och BBVs sajt). Jag tänker att en lagom blandning av Arti Green skulle vara intressant att börja med. Vad skulle ni säga är en lagom blandning till cyklar? "Normal" eller?
180814_epoca_fpm_sprayflaska.jpg
Min håriga arm + en sprayflaska som ska testas snart.
180818_artigreen_cykel.jpg
Arti Green är väl lite all around? Eller ska jag gå på med något annat medel tycker ni?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av korvis » 19 aug 2018 09:39

Spontant känns det som det borde funka utmärkt! Blandning får man väl prova sig fram lite. (Tänk på att smörja kedjan efter rejäl tvätt).

Funderar på om man även kan använda syrafri fälgrengöring på cykel - va tror ni?

Gummi/plastdetaljer funkar ju iaf utmärkt att smörja in med bilprodukter.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av MRisberg » 19 aug 2018 11:02

Får se om jag hinner med att tvätta cykeln lite idag, men "normalblandning" lär det nog bli i så fall känner jag.

En sak som slog mig är att det kanske är fel produkt att gå på med ändå, Arti Green alltså. Jag menar, jag har ju Wheel Cleaner också (fälgrengöring väl?) och vanligt schampo - och även andra produkter.
180818_artigreen+wheelcleaner_cykel.jpg
Fälg som fälg? Nja, tror inte det men BBVs fälgrengöring är kanske bra för cykeln ändå? Har inte riktigt koll på vad de olika produkterna gör exakt .. :?:

Får fundera lite på det under dagen, kanske googla lite senare i eftermiddag. Känner iaf att jag vill använda så lite avfettning som möjligt i mitt tvättande och cykeln kanske inte behöver avfettning alls. I dunno! Behöver testa mig fram som du är inne på.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av yerfen » 20 aug 2018 17:18

För normal tvätt av cykel så fungerar Arti Green utmärkt :best
Får du inte rent fälgarna på cykeln med den så kan du absolut testa Wheel Cleaner så blir dom riktigt rena :cheers
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av MRisberg » 01 sep 2018 13:35

Det har mest bara regnat sedan jag ville testa produkterna på cykeln och när jag haft tid för det. Har inget tag att vara under så jag har skjutit på det.

Cykelramen planerar jag att testa att göra rent med Arti+, bara schampot alltså. Får se om det är en dum idé - att jag kanske behöver avfettning även för ramen.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av Perra83 » 03 sep 2018 13:08

Vi brukar skumma på alkaliskt medel och sedan köra runt med en pensel. Sen svampas det med schampo. Blir kanonbra!

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Arti Green till cykeln?

Inlägg av MRisberg » 11 sep 2018 16:09

Kul att det blir bra :)

Kör du med högtryckstvätt på cykeln eller med "vanlig vattenslang"?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar