Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Koncentrat till foam lance, blanda med vred

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 02 maj 2019 04:01

Efter att ha läst runt lite förstår jag att de flesta väljer att späda ut sitt kem i behållaren till foam lancen. Man pratar om t ex 3dl kem, 7dl vatten. Sen kör man med maximal inblandning på foam lancen för att få sitt önskade skum.

Jag är lite "trött på att räkna" och tänker att jag borde kunna fylla behållaren med koncentrat istället och sen ställa blandningen efter ögonmått och behov med vredet på lansen. Eller har jag missförstått vad den ratten är till för? Blir det fel? Exploderar högtryckstvätten? :?

Tycker det verkar enklare att skippa utspädningen, sparar tid - om nu vredet fungerar som jag förstår det. Kan dessutom enkelt fylla på med mer kem i behållaren när jag behöver nästa gång, utan att behöva räkna igen och dessutom ta hänsyn till att det kanske var 2dl färdigblandat kvar i behållaren ... Usch, jag har nog med matte på jobbet! =) Skulle dessutom kunna variera blandningen från normal till svagare och dessutom dra på lite extra där det är riktigt skitigt. Är inte det flexibelt och bra?

Tar tacksamt emot tips om detta. Det följde liksom inte med någon manual med foam lancen .. och hittar ingen som pratar om det här m h a Google / YouTube.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 02 maj 2019 05:24

Min tvätt använder 8 liter vatten för att suga upp 1 l vätska ur behållaren.
Detta med vredet på max kem.
Var produkt har sin rekommenderade spädning, eller önskad blandning.
Jag räknar ut blandnings förhållandet, då jag vill veta hur skarpt det är som ligger på bilen.
Smaken är som baken kluven :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 02 maj 2019 05:57

Absolut, självklart är det nice att veta "exakt" ibland. Skulle du säga att jag har nytta av att veta lite mer exakt än "ögonmått" vad gäller skummet jag sprutar på? Tänker så här: Kan det lätt bli för mycket så att jag förstör något?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 02 maj 2019 06:19

MRisberg skrev:Absolut, självklart är det nice att veta "exakt" ibland. Skulle du säga att jag har nytta av att veta lite mer exakt än "ögonmått" vad gäller skummet jag sprutar på? Tänker så här: Kan det lätt bli för mycket så att jag förstör något?
Alkaliska preparat kan ställa till det på aluminium och krom tex.
Så att ligga runt rekommendationer från tillverkare är nog rätt bra.
Spädningen från + till - är inte så stor som man tror.
Mät upp din lance så vet man .
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 02 maj 2019 08:04

Ska mäta upp min. Bra att få veta dess max och min.
Mm, har aluminiumfälgar. Ska hålla mig inom rekommendationen.

Än om det kanske visar sig inte är så stort mellan + och - så hoppas jag att jag når till de värdena som intresserar mig. Fast det lär bli svårt med kem som bör blandas t ex 1:10 .. om min ev blandar till 1:20 som minst.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av Funk » 02 maj 2019 10:32

Aluminiumfälgar brukar vara lackade så dom är inga problem..blanklister på karossen däremot.. Volvos lister bland andra är kända för att bli fläckiga av alkalier som är starka.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 03 maj 2019 02:13

Förstår. Tack för info.

Ser så fram mot att mäta min och max (och däremellan för att se om det är linjärt) med min foam lance. I helgen kanske.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 10 maj 2019 03:50

Har varit och mätt. Började ... men insåg snabbt att jag hade på tok för liten hink (galet många liter/min i deras nya GDS), hade för klent lock på hinken (i relation till högtrycket som stänkte friskt), hade för liten dysa (högtryckstvätten kände inte när jag tryckte på handtaget). Det var bara att dra hem igen och skaffa större hink och byta dysa.

Vända två: Nu började det hända saker. Jag mätte till följande siffror ...

Bara högtryck:
12L/min med lans
15L/min utan lans

Med foam lance:
22,5L totalt i hinken per 1L foam lance-behållare i maximalt läge (blandaren åt plus)
25L* totalt i hinken per ~240ml foam lance-behållare i minimalt läge (blandaren åt minus)

* Hade inte en större hink än så med mig.

Ska fundera lite på hur jag ska blanda diverse kem som jag vill testa att skumma.
bucket_at_OKQ8.jpg
Onödig bild, å andra sidan tycker jag det är trevligt med bilder. :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 10 maj 2019 15:45

Blev lite förvånad över hur smal spridningen var i maximalt läge.
PF22_water_horisontally.jpg
Inte särskilt bred stråle. Hoppas att det inte är något fel med den.
PF22_water_vertically.jpg
Kanske går att arbeta med ändå - och det slog mig att det kanske blir en annan spridning när det faktiskt är kem i behållaren. Vid testet var det bara vatten i.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 10 maj 2019 19:35

Bredden ställs genom att vrida nosen på lancen
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 11 maj 2019 00:57

Absolut. Det är maxläge i bredd på strålen i bilderna, fotade med både horisontellt och vertikalt läge. Ska se om det blir någon skillnad med kem istf vatten.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 11 maj 2019 07:30

MRisberg skrev:Absolut. Det är maxläge i bredd på strålen i bilderna, fotade med både horisontellt och vertikalt läge. Ska se om det blir någon skillnad med kem istf vatten.
Blir lite mindre med vatten, jag kör i genom 0,5 l för att spola rent filtret efter användning.
Kan täppa i gen av rester annars :D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 11 maj 2019 18:51

Bra tips att spola igenom med vatten efteråt. Har hört det förut och ska försöka att inte glömma det när jag är i hallen. Nu blev det för sent för att tvätta idag. I morgon kanske.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 14 maj 2019 06:07

Har nu testat med kem i behållaren istf vatten. Såg att strålen spred sig lite bredare då. Det sprutade inte så brett som det gör i många YouTube-videos men skumstrålen såg användbar ut ändå. Tar med mig skumlansen till butiken nästa gång jag ska dit och jämför med en annan likadan för att se om de både skiljer sig i hur munstycket "öppnar och stänger" sig.

Jag testade dessutom att skumma med andra blandningsförhållanden än bara max. Tyckte mig kunna reglera mängden kem / skum med vredet på skumlansen till lagom nivåer. Är inte övertygad om att det bör blandas / drygas ut till något särskilt förhållande innan. Förstår iaf inte riktigt behovet av att dryga ut innan när man kan justera till så låga nivåer som jag kan (ner åt 100:1) med ett simpelt vred bara. Men jag kan kommer på det i någon särskild situation framöver ...

Däremot är jag lite bekymrad över att jag inte kommer kunna skumma på med mer än omkring 20:1 med min skumlans. Hade gärna kommit ner till säg 10:1 åtminstone. Min BBV wheel cleaner vill ha 10:1 i "normala" fall. 20:1 skulle bli svagare än en "mild" blandning .. Hmm! :? (Från etiketten: Mild: 1 + 19 delar vatten.)

... och jag spolade rent skumlansen med bara vatten efteråt. :nicka
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 15 maj 2019 14:15

Jag tvättade med skumkanonen för första gången igår. Körde med koncentrat i behållaren till skumkanonen och ställde blandningen med vredet på skumkanonen. Det gick hur bra som helst och jag fick snabbt till rätt mängd kem / skum jämfört med vad jag sett i "lyckade" videos på nätet.

Spridningen på strålen med skum var långt ifrån lika bred som jag sett i videos däremot. Undrar om det inte är lite fel på min. Kunde inte ställa strålen särskilt mkt bredare med kem jämfört med sprutet med vatten på bild längre upp.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 15 maj 2019 17:59

MRisberg skrev:Jag tvättade med skumkanonen för första gången igår. Körde med koncentrat i behållaren till skumkanonen och ställde blandningen med vredet på skumkanonen. Det gick hur bra som helst och jag fick snabbt till rätt mängd kem / skum jämfört med vad jag sett i "lyckade" videos på nätet.

Spridningen på strålen med skum var långt ifrån lika bred som jag sett i videos däremot. Undrar om det inte är lite fel på min. Kunde inte ställa strålen särskilt mkt bredare med kem jämfört med sprutet med vatten på bild längre upp.
Hur mycket använde du av koncentratet?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 01:49

Ungefär 1,5-2 dl BBV Prewash gick det åt. Kunde säkert ha klarat mig på 1-1,5 dl på om jag hade vanan inne och om bilen inte var så fruktansvärt smutsig. Room for improvement. Sen var det lite kul också, första gången jag skummade en bil.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 07:21

Visst är det vanebildande att skumma ? :-) Personligen gillar jag BBV*s förtvätt, men blandar ut den lite på känn..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 16:56

Längtade redan till nästa tillfälle att skumma innan jag kommit hem. :D

Helt seriöst då så gillade jag att skumma mkt pga att det gick att se vart jag varit på bilen. Det här är något jag saknat under alla år med svart bil. Jag ser inte riktigt vart jag varit om produkten jag använder inte skummar. Förtvätten skummade rejält. Inte schamponeringen alls däremot. Schampot kom från OKQ8. Det kommer jag inte att använda igen. Ges bort nästa gång jag tvättar. Nästa schampo blir ett Turtle Wax .. Inget foaming-schampo men hoppas iaf att det ska skumma lite vid traditionellt bruk, utblandat i hink. Om inte så åker den med.

Jag har en BBV Arti + som väntar på mig. Högskummande står det. Som jag ser fram mot att testa den, både i hink men också i skumlansen.

Biltvätt har blivit riktigt kul.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 16 maj 2019 17:51

Funk skrev:Visst är det vanebildande att skumma ? :-) Personligen gillar jag BBV*s förtvätt, men blandar ut den lite på känn..

/Thomas
Är den så bra att den är värd sitt liter pris?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar