Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Radiostyrda bilar

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Radiostyrda bilar

Inlägg av tobbegubben » 28 jun 2016 18:03

Tänkte bara kolla hur många av oss som polerar även gillar att köra radiostyrda bilar?
Jag gjorde det när jag var runt 12 års åldern. Testade att köra en polares rc bil häromdagen och jäklar vad skoj det är.
Så nu funderar jag på att skaffa en själv och köra runt med.

Någon av er som kör och har intresse för rc bilar?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Manor » 28 jun 2016 18:15

I samband med att jag väntade 5 månader på leverans av min Subaru Impreza Turbo (1999) så köpte jag en Impreza RC-bil med glödstiftsmotor.
Kul att bygga och gjorde väl 70-80 km/h med 4-hjulsdrift, men jag ledsnade snabbt och den stod och samlade damm i dryga 10 år innan jag lät den gå med Imprezan i samband med att den såldes.

Kanske är det roligare att satsa på eldrift...mindre micklande helt enkelt...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Perra83 » 28 jun 2016 19:08

Hade en Kyosho Stadium Truck när jag gick i sexan typ 95-96 och den körde jag med enormt mycket.
Köpte en Traxxas Revo 3.3 för typ 10 år sedan. Jäklar va den går! Sitter en 3.5cc motor på 3hk i den. Den har till och med en borrad och ventilerad bromsskiva. Dubbla styrservon mm. När den lägger i tvåan bär det iväg något så överjävligt!!!

Nu är det nog EL som gäller. Går lite snabbar nu för tiden att ladda batterierna. Första RC bilarna körde man typ 5min och så fick pappa ladda dom över natten. Med lite tur gick det att köra på morgonen och en gång på kvällen.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Jensa » 28 jun 2016 19:12

Jodå det körs en del när det finns lite tid över.
Har nitro bilar men håller lite öga efter ngn el bil med just för att kunna plocka fram när det inte ska väsnas så mkt hehe

Finns väl iförsig en elbil fast det är en mini z så inte jätte stor precis sen ngn helikopter finns med

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Galaxy » 28 jun 2016 22:40

Har en HSP Tribeshead 1:10 el Truggy för lite husbehovskörning med barnen. En enkel bil med lite markfrigång och stora hjul så att även gräsmattan går att forcera. Ingen kul motor eller batteri men lagom så barnen kan lära sig hantera.

Har kört aktivt förr med både 1:10 el buggy 2wd och 4wd (Kyosho) och 1:8 buggy 4wd med glödstiftsmotor (Serpent och Mugen). Roligast med "riktig" motor i 1/8 och känna Nitroavgaserna och att det låter men lättast att handha en elbil.

Finns en klubb i Furulund i Skåne med en 1/8 buggybana av hög klass där det körts bla både EM och VM. Så det finns proffs på att köra radiostyrd bil med :)

/Anders

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Theman » 29 jun 2016 00:35

Körde en hel del på slutet av -70 talet. Var med i både SM och EM och tävlade. Då var det 3,27 cm2motorer och i storleken 1/8 som gällde. Det som var nytt då var diff på bakaxlen och två resp trekammar avgasdämpare. Då fick man även köra på nitro som senare blev förbjudet. Det var himla kul att tävla och meka med bilarna då! De jag hade gjorde i runda slängar 100km och accsade på 0-100 på ca 2 SEK.
Blev inbjuden med den klubben jag var med i( MK syd 8 ) att "tävla" med porcheklubben på knutstorp med, kul att rista skiten av deras värstingbilar. Var mycket lackande av karosser med! Redan då var man en nörd när det gällde finast kaross. Fina minnen som får stanna just vid minnen då sonen är totalt ointresserad av att meka.

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av davve » 29 jun 2016 05:32

Har länge gått och lurat på att köpa en till mig och grabben, håller koll på blocket :)
Körde kyosho pure ten GP för 20 år sedan, den bilen finns kvar

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av Funk » 29 jun 2016 06:54

Jag tävlade i och för Väst-8 för sådär tjugofem år sedan. 1:10 Off Road (el) först i 2WD sedan i 4WD. Jag körde först Kyoshobilar sedan blev det Yokomo och någon Associated. Jag provade ävan att flyga helikopter för att par år sedan men det var helt enkelt för svårt och dyrt.. Även parkflyers har jag provat på , men det blåser för mycket här vid kusten..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Radiostyrda bilar

Inlägg av miken » 29 jun 2016 23:24

Har 2 st glödstiftare en Kyosho Inferno MP9 TK14 går riktigt hårt brukar vara och nöjjesköra den på bana varit sugen på att tävla med den ibland också men har inte blivit har även en äldre Monstertruck Kyosho USA1 även den är glödsiftare har allid tyckt det varit kul med rc bilar har också en Kyosho BigBoss elbil från 80 talet som jag tävlade med när jag var yngre men den skulle aldrig hänga med idag men den är jag rädd om så står bara och samlar damm på hyllan i garaget numera :D

min sambo tycker jag är barnslig som leker med barnleksaker :oops:

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Skriv svar