Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
ville_vonka
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
Ort: Uppsala

Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

Inlägg av ville_vonka » 13 sep 2016 18:04

Hej där!
Ni som lagat stenskott/skador o använt bättringsfärg/lackstift, har ni använt värmepistol för att påskynda torkprocessen?
Jag förstår att avstånd mellan värmepistol o lacken behövs hållas, vilken temp bör jag använda? Eller bär jag använda något annat? Jag har en färgflisa som släppt på sidokjolen, vilken jag tänkt lägga i med lackstift.
Jag har lackskydd över det skadade området just nu, vad skall jag använda för att preppa ytan innan lackstiftet?

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

Inlägg av Funk » 13 sep 2016 19:40

Låg temp och högt luftflöde fungerar bättre än hög värme..
Torka snabbt med thinner brukar jag göra so prepp.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ville_vonka
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
Ort: Uppsala

Re: Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

Inlägg av ville_vonka » 13 sep 2016 20:39

Funk skrev:Låg temp och högt luftflöde fungerar bättre än hög värme..
Torka snabbt med thinner brukar jag göra so prepp.

/Thomas

Då är det bättre att använda hårtork med andra ord ;)
Thinner it is, tack :jeps !

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

Inlägg av Funk » 14 sep 2016 06:55

Hårtork är bra, och skulle du ha silikonborttagare i stället för thinner så är det egentligen bättre då thinner är ganska aggressivt. Men med rätt handlag (lite och snabbt) så är thinner alldeles utmärkt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ville_vonka
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
Ort: Uppsala

Re: Nyttja värmepistol vid bättringsfärg

Inlägg av ville_vonka » 14 sep 2016 15:33

Funk skrev:Hårtork är bra, och skulle du ha silikonborttagare i stället för thinner så är det egentligen bättre då thinner är ganska aggressivt. Men med rätt handlag (lite och snabbt) så är thinner alldeles utmärkt.

/Thomas
Jag körde med en lättare blandning av förtunning, blev kanon då det även tog bort den gamla bättringsfärgen så att den nya bet fast bra :jeps

Skriv svar