Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
hannaabbaspour
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 nov 2016 12:41

Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av hannaabbaspour » 08 nov 2016 13:08

Hej Bilkunniga,

Jag behöver era tips kring att köpa bil, känns som en djungel för mig, hoppas någon är har mer insyn och kunskap.

Jag vill köpa en begagnad bil som kostar högst 15.000 kr. Önskar att den är så billig i drift som möjligt, bensinsnål, inte för dyr vid reparation och att den är hållbar. Jag bor på landet så den behöver klara av att köra i lite svårare terräng.

Jag har fått ett tips från en bekant att Volvo v70 från år 03 och upp är en bra, prisvärd och säker bil. Den är ju ganska stor vilket har sina fördelar och nackdelar. Kanske är mest en symbol för trygghet för svenskarna än vad den är bra? Jag vet inte.

Jag är mycket intresserad av rekommendationer av både mindre bilar och kombibilar av olika märken, som är har bäst kvalitet till ett billigt pris.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av progge » 08 nov 2016 17:53

Välkommen till Forumet hannaabbaspour.

V70 är väl ingen dum ide, en slit varg av hög kvalité.
Bara att leta upp ett bra ex :D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Jensa » 08 nov 2016 21:45

Men v70n har ju sina svagheter med så det kan ju lätt kosta pengar tyvärr sen inte dom billigaste bilarna o köra runt i men visst går ju att lasta en del i dom o ska ju vara säkra ..

Är svårt att kunna säga en bil bara sådär rakt ut då det ska vara ngt billigt sen även alla kraven eller ja önskemålen gör det ju svårare så jag hade nog provat ut ett antal olika som kan kännas vara ngt o sedan googlat runt o frågat vad som e typiska fel o svagheter och även kollat upp skatt o försäkringar så du får en liten bild på hur driftkostnaden blir

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Funk » 09 nov 2016 07:51

Rent spontant är 15000 inte tillräckligt för att nå upp till dina krav, om du inte har en fantastisk tur.
V70 är en vettig bil, men vill du ha en som inte är helt slutkörd krävs nog att du lägger en större peng.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Stefan N » 09 nov 2016 10:40

Köpa bil för 15k handlar det uteslutande om att hitta ett bra exemplar, spelar ingen större roll vilken modell det är egentligen.
:brumm Polestar2

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av henkek » 09 nov 2016 23:12

För 15' kan du hitta en rätt fin mondeo. Billiga o äga och inte så dyra delar. Speciellt inte om man köper dem från tyskland. Mycket bil för pengarna. Den slår nog volvo på fingrarna rätt lätt om amn kollar på kostnader

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Manor » 10 nov 2016 19:45

I den prisklassen skulle jag nog aldrig köpa något annat än en japanare...typ Honda.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Pierriewargen » 10 nov 2016 20:09

Honda civic, toyota corolla, mitsubishi colt etc etc. Små billiga bilar som är så enkla i konstruktionen att inget kan gå sönder. Men såklart är det ju vettigt att köpa en som är i bra skick.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av Lill-Dan » 12 nov 2016 15:56

Håller med,en fräsch japanare,en honda eller toyota röstar jag på.
:brumm

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Hjälp! Vilken bil ska jag köpa?

Inlägg av mikkiz » 12 nov 2016 16:54

Vi har haft en mitsubishi colt -05 i drygt 7 år. Väldigt problemfri...blank papper från bes varje år. Gått 13500 mil nu.
Men visst det är en plastig burk :) Dåligt ljus, inte spec krocksäker, lås/fönster fryser lätt på vintern, rätt bullrig m.m m.m
Känns som en dröm å sätta sig E-klassen efter man kört colten en längre sträcka. :)
Men billig å äga. Så det beror på vad man prioriterar.

Skriv svar