Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpa ny TV.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 09 nov 2016 18:47

Hej allihopa.

Tänkte kolla med er om ni har koll på dagens tv apparater?
Själv lade min Samsung 40" full HD av igår och har riktigt dålig koll på dagens apparater och teknik.
Har forskat lite idag och verkar vara 4K med HDR som gäller. Sedan vilket märke är ju alltid en smaksak. Men då jag varit himla nöjd med min gamla Samsung så blir det nog en sådan igen.
Men vilken modell skall man då satsa på?
Finns visst " curve " modeller idag också som enligt andra mest är för syns skull.
Har kollat på några modeller från Samsung som heter 7005, 7505 och 8005.
Någon av er som har någon av ovanstående modeller eller någon annan TV som ni skulle vilja rekommendera är det fritt fram.

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Former recond » 09 nov 2016 21:44

Tjena Tobbegubben.

Behöver det vara en smart TV eller går det bra med en vanlig "dum" tv :)
Vilken storlek vill du helst ha. 40"-50" eller mer?, Vilken prisklass?
Lite sådan info hjälper ju till vid val av TV
Fast iofs så är väl alla 4k smart TV

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 09 nov 2016 22:06

Ja det är nog svårt att undvika "smart TV" . Chromecasten fixar det bättre tycker jag. Jag skulle absolut inte betala extra för det.
Curved panel undvek jag. Jag föll inte för det. Tyckte den samlade en del reflexer.

Har en Samsung 65" 7005 från 2015 i sovrummet och en Samsung 75" 7005 från 2015 i salongen. Köpte båda från Hifi klubben. Kom hem på pall med lastbil :lol:
Blåtands fjärrkontrollen fungerar fint. Följer även med en vanlig. Väldigt bra bild. Hittade inställningar på nätet som jag knappade in. Har inte rört bildinställningarna sedan dess.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 09 nov 2016 22:12

Former recond skrev:Tjena Tobbegubben.

Behöver det vara en smart TV eller går det bra med en vanlig "dum" tv :)
Vilken storlek vill du helst ha. 40"-50" eller mer?, Vilken prisklass?
Lite sådan info hjälper ju till vid val av TV
Fast iofs så är väl alla 4k smart TV
Kommer att bli en Smart TV, antingen 49" eller 55".
Runt 10 000:- hade jag tänkt att lägga.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 09 nov 2016 22:20

Perra83 skrev:Ja det är nog svårt att undvika "smart TV" . Chromecasten fixar det bättre tycker jag. Jag skulle absolut inte betala extra för det.
Curved panel undvek jag. Jag föll inte för det. Tyckte den samlade en del reflexer.

Har en Samsung 65" 7005 från 2015 i sovrummet och en Samsung 75" 7005 från 2015 i salongen. Köpte båda från Hifi klubben. Kom hem på pall med lastbil :lol:
Blåtands fjärrkontrollen fungerar fint. Följer även med en vanlig. Väldigt bra bild. Hittade inställningar på nätet som jag knappade in. Har inte rört bildinställningarna sedan dess.
Ok. För läser man omdömen om 7005 så är de flesta jäkligt nöjda med TVn. Men är ju alltid någon som hänger upp sig på något.
Vad för typ av signal matar du TVn med?
Mest för de som kritiserar TVn är när man kollar på vanliga kanaler från typ CD och Viasat.
Men kör man med typ HD kanaler blir det betydligt bättre.
Hur upplever du detta?
Har du även testat att köra med blu-ray film?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 09 nov 2016 23:29

Jag har Telia digitaltv Lagom paket. Det är flera HD kanaler som ger kanonfin bild och bra ljud till receivern.
Även icke HD kanaler är okej. Skulle vilja ha TV4 i HD för den kanalen är ofta på. TV4 sänds i HD via Telia Play+ i mobilen.
Blu-ray ger oxå fantastisk bild. Har bara en handfull filmer hemma. Brukar hyra film i digitalboxen och väljer HD där.
Helt klart är kvaliten beroende av vad man matar tvn med.
Netflix och Youtube i 4K ger äckligt bra bild. Alla bildförbättrings funktioner i TVn är nog avstängda.
Hade en 42" Panasonic plasma innan med 1024*768 upplösning som ändå gav fantastisk bild så jag är ganska kräsen. 7005 serien är långt ifrån bästa serien men jag var inte sugen på att betala över 50000kr för en TV men när priset sjönk till 30 för 75 tummaren slog ja till. Tanken var en 65" även i salongen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Manor » 10 nov 2016 19:44

Kolla även på LG, som trots ett lite nedvärderat namn ligger väldigt långt fram på TV-fronten...och till vettiga priser.
Jag läste en liknande tråd för ett tag sedan på ett annat forum och där tipsade man om att leta runt på tyska forum för recensioner...enligt trådsvararen så var LG överlägset Samsung och Philips som annars diskuterades.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av pean92 » 10 nov 2016 20:46

Om man bara är ute efter bra bild så tycker jag man ska köra på Sony, Samsung framförallt kör ju rätt hårt på smart appar. Har själv en Samsung och man använder ju inte ens hälften av apparna :) Men de beror ju på vad man är ute efter också :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Lundberg » 10 nov 2016 21:48

LGs smartfunktion är riktigt smidig jämnfört med tex samsung. Webläsaren är faktiskt riktigt schysst.

Men jag gillar samsung, känns rätt helt enkelt. Vill du ha riktigt bra bild så kolla efter en bakbelyst skärm, de allra flesta är kantbelysta och då blir det lätt clouding osv.
// Jack

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Manor » 10 nov 2016 22:35

Lundberg skrev:LGs smartfunktion är riktigt smidig jämnfört med tex samsung. Webläsaren är faktiskt riktigt schysst.

Men jag gillar samsung, känns rätt helt enkelt. Vill du ha riktigt bra bild så kolla efter en bakbelyst skärm, de allra flesta är kantbelysta och då blir det lätt clouding osv.
Billigare och färre fel kan också kännas bra :).
Jag kör själv Apple TV 4 och struntar helt i "smarta" funktioner i TV:n...de känns helt enkelt inte smarta längre...bara sega och med sämre gränssnitt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Lundberg » 11 nov 2016 00:13

Manor skrev:
Lundberg skrev:LGs smartfunktion är riktigt smidig jämnfört med tex samsung. Webläsaren är faktiskt riktigt schysst.

Men jag gillar samsung, känns rätt helt enkelt. Vill du ha riktigt bra bild så kolla efter en bakbelyst skärm, de allra flesta är kantbelysta och då blir det lätt clouding osv.
Billigare och färre fel kan också kännas bra :).
Jag kör själv Apple TV 4 och struntar helt i "smarta" funktioner i TV:n...de känns helt enkelt inte smarta längre...bara sega och med sämre gränssnitt.
Håller med! Apple TV is the way to go
// Jack

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av korvis » 11 nov 2016 20:51

Lundberg skrev:LGs smartfunktion är riktigt smidig jämnfört med tex samsung. Webläsaren är faktiskt riktigt schysst.

Men jag gillar samsung, känns rätt helt enkelt. Vill du ha riktigt bra bild så kolla efter en bakbelyst skärm, de allra flesta är kantbelysta och då blir det lätt clouding osv.
Det där med bakbelyst panel hade jag prioriterat!
Googla på clouding Samsung så kan du se bilder på rejäla skräckexempel.

Smartfunktioner och 4K i all ära, men va spelar det för roll om du har galet mycket clouding??

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 11 nov 2016 22:58

Galet mycket clouding är nog att ta i. Men jag kan erkänna att det finns lite på min 65:a. Kan se lite i slutet av Youtube klipp när bilden är helt mörk. TVn är köpt 1 Juni 2015. 75":an ser jag inget på ÄN. Brukar det komma med tiden?

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av korvis » 12 nov 2016 15:44

Galet mycket var nog vanligare förr.
Utvecklingen går ju framåt :D

Själv har jag i alla år valt plasma, då den tekniken varit den som haft minst irriterande brister i mitt tycke.

Jag väntar nu på att OLED-tekniken ska gå ner i pris, då den verkar kombinera det bästa av plasma-och LCDtekniken :jeps

Men detta är ju min högst personliga åsikt :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 12 nov 2016 21:44

I nio år körde jag plasma. 2/4 2006 köpte jag den. En 42" Panasonic. Den ger lika fin bild än idag. Inga inbränningar!! Ej full hd upplösning och för liten. Bodde i en 1:a på 40 kvadrat när jag köpte den. Hade den haft 1080p stöd hade den fortfarande varit i trafik.

Nördarna som håller fast vid plasma förstår jag. Nu när dom inte görs längre får man släppa dom. TV apparaterna i mellan till övre segmentet är inte dåliga!

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 13 nov 2016 15:50

Har också ägt en Panasonic plasma och helt underbar bild när man kollade på film.
Spelade man något spel så hängde den inte riktigt med av helt förklarliga skäl.
Jag har nu varit runt och kollat på olika modeller, läst massa olika teater och samlat info från andra forum.
Har fastnat för 2 st märken som är Samsung och Sony. Samsung modellerna jag kollat på är 7005/8005 och Sony modellen heter XD8505.
Om vi går enbart efter utseendet vinner helt klart Samsung modellen. Sedan är ju alla 4K med HDR. Så själva tekniken och skärmen är där ingen större skillnad på.
Det som skiljer Samsung modellerna mot Sonyn är betraktnings vinkeln. Där är Sony modellen något bättre när man står mer vid sidan om tvn.
Jag kommer hålla koll på dessa modeller och den som är billigast när det är black friday kommer jag att köpa. :)

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av pean92 » 13 nov 2016 16:12

Samsung har ju också ofta väldigt fin design, har själv en 8005 sen nåt år och den designen är grym! [emoji4] [emoji4]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av mikkiz » 13 nov 2016 18:02

tobbegubben skrev:Har också ägt en Panasonic plasma och helt underbar bild när man kollade på film.
Spelade man något spel så hängde den inte riktigt med av helt förklarliga skäl.
Jag har nu varit runt och kollat på olika modeller, läst massa olika teater och samlat info från andra forum.
Har fastnat för 2 st märken som är Samsung och Sony. Samsung modellerna jag kollat på är 7005/8005 och Sony modellen heter XD8505.
Om vi går enbart efter utseendet vinner helt klart Samsung modellen. Sedan är ju alla 4K med HDR. Så själva tekniken och skärmen är där ingen större skillnad på.
Det som skiljer Samsung modellerna mot Sonyn är betraktnings vinkeln. Där är Sony modellen något bättre när man står mer vid sidan om tvn.
Jag kommer hålla koll på dessa modeller och den som är billigast när det är black friday kommer jag att köpa. :)

Skulle rösta på Sony :jeps

Haft 2st samsung , aldrig mer! Båda gått sönder efter ca 3 år...och inte tala om supporten. Sämsta jag varit med om.
Ena tvn lagade dom 3 ggr....sista gången var tv:n borta i 7-8 veckor innan dom hittade den. Jag ringde supporten som en galning. Säkert 10ggr...å till slut säger nån att den stått klar i 4-5 veckor.. gissa hur glad man var.
Har kanske haft otur men har inget förtroende för märket längre. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Bananen » 13 nov 2016 18:02

/ Hälsningar Thomas

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 13 nov 2016 20:43

Bananen skrev:Sony Bravia KD-55XD8505! :jeps
Precis den jag menade. :)
Synd bara att den inte är lika snygg som Samsungen.
Sedan har vi telefoner och surfplattor i Samsung, vet dock inte om det har så stor betydelse.

Skriv svar