Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpa ny TV.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av pean92 » 13 nov 2016 20:48

mikkiz skrev:
tobbegubben skrev:Har också ägt en Panasonic plasma och helt underbar bild när man kollade på film.
Spelade man något spel så hängde den inte riktigt med av helt förklarliga skäl.
Jag har nu varit runt och kollat på olika modeller, läst massa olika teater och samlat info från andra forum.
Har fastnat för 2 st märken som är Samsung och Sony. Samsung modellerna jag kollat på är 7005/8005 och Sony modellen heter XD8505.
Om vi går enbart efter utseendet vinner helt klart Samsung modellen. Sedan är ju alla 4K med HDR. Så själva tekniken och skärmen är där ingen större skillnad på.
Det som skiljer Samsung modellerna mot Sonyn är betraktnings vinkeln. Där är Sony modellen något bättre när man står mer vid sidan om tvn.
Jag kommer hålla koll på dessa modeller och den som är billigast när det är black friday kommer jag att köpa. :)

Skulle rösta på Sony :jeps

Haft 2st samsung , aldrig mer! Båda gått sönder efter ca 3 år...och inte tala om supporten. Sämsta jag varit med om.
Ena tvn lagade dom 3 ggr....sista gången var tv:n borta i 7-8 veckor innan dom hittade den. Jag ringde supporten som en galning. Säkert 10ggr...å till slut säger nån att den stått klar i 4-5 veckor.. gissa hur glad man var.
Har kanske haft otur men har inget förtroende för märket längre. [emoji38] [emoji38]
Känner likadant, har också varit i kontakt med deras support och den är För hundra gubbar inget vidare. I min tv är de ett fel som gör att bilden hackar med viss inställning. Det var tydligen ett inbyggt fel och jag skulle vänta till nästa release av mjukvara..dehär är typ 3 år sen och de funkar då fortfarande inte..spelar ingen roll om man skickar den på reparation för de sätter ändå in likadana delar så samma fel uppstår igen..därav att min röst hamnar på Sony.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av pean92 » 13 nov 2016 20:50

tobbegubben skrev:
Bananen skrev:Sony Bravia KD-55XD8505! :jeps
Precis den jag menade. :)
Synd bara att den inte är lika snygg som Samsungen.
Sedan har vi telefoner och surfplattor i Samsung, vet dock inte om det har så stor betydelse.
Man kan bla. synka de så tex bild och ljud visas på tvn men de funkar desto bättre om man köper till en chromecast istället

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 13 nov 2016 21:42

På vilket avstånd har ni TVn?

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 16 nov 2016 22:51

pean92 skrev:
tobbegubben skrev:
Bananen skrev:Sony Bravia KD-55XD8505! :jeps
Precis den jag menade. :)
Synd bara att den inte är lika snygg som Samsungen.
Sedan har vi telefoner och surfplattor i Samsung, vet dock inte om det har så stor betydelse.
Man kan bla. synka de så tex bild och ljud visas på tvn men de funkar desto bättre om man köper till en chromecast istället

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ok. Då kanske man får fundera på en chromecast.
Jag har lite dålig koll, hur funkar det?
Jag har idag all teknisk utrustning så som digital boxen, dvd, tvn kopplad till receivern.
Så jag kör allt ljud via hemmabio systemet. Läst att många använder de inbyggda apparna så som Netflix, SVT Play, Youtube m.m på Tvn.
Dagens tv apparater har inbyggt WiFi, lite dålig koll på det också.
Någon kunnig person som kan berätta detta för mig.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 16 nov 2016 22:52

Perra83 skrev:På vilket avstånd har ni TVn?
Varierar var i soffan man sitter. Men ca 3 meter.

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Former recond » 16 nov 2016 22:55

Det stämmer att WiFi är inbyggd, Dom första tv apparaterna var väl lite så där med mottagningen.
Men nu tycker jag att det har blivit mycket bättre.
Sällan att det blir lagg när man ser på tex youtube på tv;n

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 17 nov 2016 04:31

Wifi fungerar iaf bra i TVn men jag använder ändå inte de inbyggda apparna.
De senast Chromecast fungerar fint.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av pean92 » 17 nov 2016 10:23

tobbegubben skrev:
pean92 skrev:
tobbegubben skrev:
Bananen skrev:Sony Bravia KD-55XD8505! :jeps
Precis den jag menade. :)
Synd bara att den inte är lika snygg som Samsungen.
Sedan har vi telefoner och surfplattor i Samsung, vet dock inte om det har så stor betydelse.
Man kan bla. synka de så tex bild och ljud visas på tvn men de funkar desto bättre om man köper till en chromecast istället

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ok. Då kanske man får fundera på en chromecast.
Jag har lite dålig koll, hur funkar det?
Jag har idag all teknisk utrustning så som digital boxen, dvd, tvn kopplad till receivern.
Så jag kör allt ljud via hemmabio systemet. Läst att många använder de inbyggda apparna så som Netflix, SVT Play, Youtube m.m på Tvn.
Dagens tv apparater har inbyggt WiFi, lite dålig koll på det också.
Någon kunnig person som kan berätta detta för mig.
Om det är chromecast du syftar på så är det en liten dongel du sätter in i hdmi porten i antingen tv eller receiver, i surfplattor/smartphones och datorer finns de sen ett program att ladda hem med appar som stöds av chromecast. Typ Spotify, Youtube med flera, finna info om vilka som stöds om du googlar lite :)

De inbyggda apparna funkar sådär för mig, de hänger sig ibland och så men helt ok. Wifi finns inbyggt också men det funkar inte heller bra i min tv. Har övergått till att kan jag koppla kabel istället så gör jag det då det är absolut stabilast :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 17 nov 2016 15:24

Ok, tack. Då har jag lite bättre koll på hur chromecast funkar, låter ju rätt smidigt faktiskt även om man skaffar en Samsung, Sony eller LG.
Var och kollade läget lite idag för att vara rätt säkert på vad jag vill ha tills nästa fredag då black friday infaller.
Men mitt besök idag på El giganten gjorde mitt beslut ännu svårare. De hade en 55" LG OLED kopplad som såg helt underbar ut. Visst kostar den ca 10 000:- mer än de andra modellerna vi snackat om.
Men frågan är om inte det är värt det i längden då bilden och tvn var himla läcker.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 17 nov 2016 18:36

Se även TVn med det material som du ofta tittar på. I butiken visas nästan bara snygga demofilmer som du inte kommer i närheten av till vardags. Något enstaka 4k klipp på Youtube kanske.
För inte blir nyhetsankaret skitsnyggt bara för att TVn har möjligheten.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 17 nov 2016 23:00

Perra83 skrev:Se även TVn med det material som du ofta tittar på. I butiken visas nästan bara snygga demofilmer som du inte kommer i närheten av till vardags. Något enstaka 4k klipp på Youtube kanske.
För inte blir nyhetsankaret skitsnyggt bara för att TVn har möjligheten.
De e sant.
Lite svårt att be de koppla in en HD box från Viasat, men förstår precis vad du menar.
De kör oftast sina animerade filmer och där ser man ju inga svagheter. Sedan har ju varenda tv apparat olika standard inställningar, vilket syns tydligt i butiken.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 18 nov 2016 03:02

Hos Hifi klubben visar dom lite Blu-ray som är lite mer rätt. Går säkert att streama något också.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Manor » 20 nov 2016 10:25

Jag rekommenderar starkt Apple TV 4 som är rejält mycket vassare än Apple TV 3 som kördes tidigare. En äldre Chromecast ligger i lådan...totalt värdelös i jämförelse, tycker jag. Den enda fördelen är möjligtvis priset, men Apple TV 4 har så många bra och smidiga finesser att de lirar i en egen division.

Smaken är som baken, men kolla lite klipp på YouTube och jämför Chromecast med Apple TV 4.

Jag har tidigare föreslagit LG som jag upplever som ett bra märke. OLED är nog det vassaste som finns just nu, men om man ser någon skillnad när den väl står där i vardagsrummet vet jag inte...jag kör fortfarande plasma där och är väldigt nöjd...nästa gång blir det dock något annat.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Former recond » 21 nov 2016 17:52

Jag har en sådan som du tittade på Tobbegubben. :)
Än så länge fungerar den bra.
Den bilden som dom visar i butikerna är inte samma som i verkligheten.
pga bildinställningarna. Dom har en maskin som kostar något på hundra tusen som dom programmerar in bilden.
Om det var ett säljtrick vet jag inte, Men jag köpte till det, Så bilden är inställt med hjälp utav den maskinen på min TV.
Jag tycker att TV:n är helt ok faktiskt.

Kolla ifall du kan hitta något nu när det är Black Friday :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Manor » 21 nov 2016 18:41

Jag antar att du fått bilden kalibrerad? I butiken kör man på en helt annan grundinställning än i hemmet. I en butik kör man i ett demoläge som är långt ifrån perfekt men kompenserar för butikens belysning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 22 nov 2016 18:47

Såg nu att de sänkt LGs OLED 55 till 18 000:-.
Vilket jag kan tycka är ett helt ok pris. Läst på olika forum där denna modell dock skall ha lite problem med rörelsehanteringen.
Är iofs inte så insatt i det och för ett otränat öga tror jag att det inte har så stor betydelse.
Hade bara varit sjukt roligt att haft en OLED kopplad till en ny receiver och spela ett PS4 spel på den nya pro varianten.
Finns mycket man vill ha... :)

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Former recond » 23 nov 2016 22:06

Precis Manor.
Kalibrerat heter det.
Kostade lite extra, Men bilden är bra. Fast ärligt talat så vet jag inte om det inte skulle vara bra även utan kalibrering.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Perra83 » 23 nov 2016 22:31

Kalibrering mot vad? Alla tycker olika.
Finns ofta inställningar att kopiera från olika forum.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av Funk » 24 nov 2016 07:59

Perra83 skrev:Kalibrering mot vad? Alla tycker olika.
Finns ofta inställningar att kopiera från olika forum.
Det finns vedertagna standarder för bästa färgrymd och rätt kontrast med mera...man börjar där och sedan kan man ändra lite på grund av smak med med mera.

Det enklaste verktyget som finns är kalibreringsdiscar som man numera till och med kan ladda ned gratis, nästa är disc med färgfilter och sist rena proffsverktyg.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Köpa ny TV.

Inlägg av tobbegubben » 24 nov 2016 08:24

Tycker att det verkar konstigt att köpa en färdig kalibrerad tv från butiken.
Alla vill ju inte ha samma inställningar plus att det är ju olika från en butik till ens vardagsrum, tänker på ljusinsläpp m.m

Skriv svar