Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mutterdragare

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Mutterdragare

Inlägg av miken » 14 feb 2017 13:03

Börjar ha många grejer jag ska byta hjul på nu för tiden både husvagn, släpvagn samt 3 bilar så tänkte skaffa mig en elektrisk mutterdragare med kabel ej batteri !

Har haft Julas variant för några år sedan och var faktiskt nöjd med den men den försvann i samband med flytt.

Har momenthylsor redan så det behöver jag inte skaffa men undrar om någon har en mutterdragare att rekommendera??

Såg att Biltema har en gul som är lite dyrare kanske något att ha?
Eller bör man satsa pengarna på något bättre? förslag?

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 14 feb 2017 17:33

Har (hade) en sån jävel från Jula, sämsta skit jag haft. Nu va du inte sugen på en batteri men jag bytte till det och nu snackar vi losstagning. http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... terdragare
Jag kan tänka mig att ge bort den gamla om du vill ha den.
:brumm Polestar2

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Mutterdragare

Inlägg av vaxfrasse » 16 feb 2017 12:48

Batterimaskinerna är grymma nu för tiden.

Gixxer Uffe
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 aug 2009 19:23

Re: Mutterdragare

Inlägg av Gixxer Uffe » 17 feb 2017 12:41

Hade oxå en från Jula ,men den gick sönder så nu har jag köpt denna maskinen från Makita,https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... aken-2,den är riktigt grym.

herik
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 jun 2014 18:27

Re: Mutterdragare

Inlägg av herik » 17 feb 2017 19:02

Har biltemas gula variant. Tycker den funkar helt ok, kan dock inte jämföra med nån proffsmaskin då jag ej testat nån. Den är ganska smidig jämfört med vissa andra billiga man sett. Haft den i kanske 4 år och byter väl på kanske 5-7 bilar och nått släp varje år samt nå småmeck där i mellan och det tycker jag den duger till. Har väl vart nått släp och om nån dragit bultarna för hårt som den inte orkat få loss, men när det är en själv som dragit så är det inga problem.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Mutterdragare

Inlägg av miken » 17 feb 2017 23:21

okej tack för alla svar!!!

Jag har just beställt denna och hoppas på att jag blir nöjd :)

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/v ... 0/p-531821

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 18 feb 2017 08:56

Den har väldigt lite kraft? 200nm. Min DeWalt har 1650 som jämförelse.
:brumm Polestar2

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Mutterdragare

Inlägg av miken » 18 feb 2017 09:30

jo men tillräckligt man ska inte dra alu fälgar mer än 120 nm

kanske får lite svårt att lossa alla första gången men sen ska det ju vara lungt

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 18 feb 2017 10:09

Det är ju lossa som blir problem, behövs mycket mer kraft även om man dragit åt med rätt moment.
:brumm Polestar2

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Mutterdragare

Inlägg av miken » 18 feb 2017 11:08

Jag avbeställde just makita mutterdragaren. Tror det får bli biltemas variant istället då jag får nästan 3 st för det priset och jag gissar att det inte är allt för mycket bättre kvalite i makita maskinen. Som du säger så kanske det är för lite att köra med hur som helst. Biltemas är ju på 310 nm i alla fall

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhand ... 000020211/

Den duger nog gott och väl för mina behov

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Mutterdragare

Inlägg av vaxfrasse » 18 feb 2017 22:21

Satsa på någon stark maskin. Risk du bara ångrar köpet annars.....
Krävs ofta mycket kraft att lossa hjulmuttrar.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mutterdragare

Inlägg av MRisberg » 18 dec 2018 17:47

Vet inte hur moderatorerna resonerar kring att väcka gamla trådar. Själv tycker jag inte att det är något dåligt alls. Men för all del, om ni vill så kan ni bryta ut det här inlägget och sätta det i en ny tråd. Annars fortsätter jag här då jag tycker att det passar bra:
Stefan N skrev:Det är ju lossa som blir problem, behövs mycket mer kraft även om man dragit åt med rätt moment.
Jag ska precis skaffa mig en mutterdragare. Har några olika modeller att välja på, de är alla olika starka. Nu vet jag ju att jag inte ska dra åt muttrarna på bilen särskilt hårt men det är själva loss-skruvandet jag ALDRIG igen vill ska bli ett problem efter att jag lagt ner tusenlappar på ett verktyg för ändamålet.

Stefan, (vet inte hur mycket erfarenhet du har men du svarade i tråden iaf) även om jag bara behöver 110-130nm för att dra åt en mutter; hur stark maskin skulle du säga att jag behöver för att aldrig stöta på problem med att dra loss muttrar på däcken på en bil igen? 300nm? 600? 1000? Tja, vem som helst får så klart svara ... =)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Funk » 18 dec 2018 20:15

Det var en fråga det... :-)
Om klanten på gummiverkstaden dragit för kung och fosterland samt att det ärgat fast ordentligt efter lång tid av vanskötsel så kan det sitta så du inte får av det utan att bulten går av...

Men med lite normalare dragningar på en 12-14mm bult, så har min Ryobi med 400Nm hittils tagit loss allt... några gånger har man fått låta den hamra ett par sekunder men lossat har det..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mutterdragare

Inlägg av MRisberg » 18 dec 2018 22:13

Funk skrev:Det var en fråga det... :-)
Om klanten på gummiverkstaden dragit för kung och fosterland samt att det ärgat fast ordentligt efter lång tid av vanskötsel så kan det sitta så du inte får av det utan att bulten går av...
När verkstaden dragit fast mina däck har det varit riktigt tufft att dra loss dem en säsong senare. De kör med såna där luftdrivna mutterdragare - till max liksom, inte med momentnyckel på slutet. Det har hänt att jag fått lägga hela min vikt och t o m svaja lite på fälgkorset för att få loss, och så rasar jag ner i backen med risk att skada både mig och lacken i fallet. För att inte tala om hur dåligt det måste vara för bulten och verktyget. Sjukt trött på sånt. Dags att lägga på mig några kilon extra lagom till kommande däckbyte 2019 eller köpa ett verktyg för ändamålet.

Funk skrev:Men med lite normalare dragningar på en 12-14mm bult, så har min Ryobi med 400Nm hittils tagit loss allt... några gånger har man fått låta den hamra ett par sekunder men lossat har det..
De två alternativ jag tittat på drar med antingen ställbara 70 / 140 / 280 Nm alternativt 300 / 600 / 1000 Nm. För att uppnå 400Nm som du kör med skulle jag behöva maskinen på 1000Nm för att matcha. Den på 1000Nm väger däremot dubbelt så mycket men iofs det sista jag vill är att ha köpt något som bara funkar hälften av gångerna. Jag väger fram och tillbaka ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Perra83 » 19 dec 2018 00:46

Har en Ingersol Rand rätt liten och den drar nog närmare 300Nm eller mer faktiskt men lossar desto mer. När ja drar åt hjulskruvarna drar ja på lägsta moment och eferdrar med momentnyckel. Det har jag klarat mig med i mååånga år.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Funk » 19 dec 2018 08:17

När verkstaden dragit fast mina däck har det varit riktigt tufft att dra loss dem en säsong senare. De kör med såna där luftdrivna mutterdragare - till max liksom, inte med momentnyckel på slutet. Det har hänt att jag fått lägga hela min vikt och t o m svaja lite på fälgkorset för att få loss, och så rasar jag ner i backen med risk att skada både mig och lacken i fallet. För att inte tala om hur dåligt det måste vara för bulten och verktyget. Sjukt trött på sånt. Dags att lägga på mig några kilon extra lagom till kommande däckbyte 2019 eller köpa ett verktyg för ändamålet.

På fullaste allvar: Jag hade skällt ut dem rejält och allvarligt funderat på att byta verkstad !
Hjulbultar som dras så hårt är en säkerhetsrisk, du får antingen sträckta bultar, gängpaj eller så går något sönder då det skall lossas... Att man skall momentdra hjulbultar är liksom inte för att det är kul, man undrar ju om dom har samma syn på kvalitetsarbete på andra områden. Ser dom på däcktrycket likadant ? :evil:

Jag kanske skall dessutom skall förtydliga, min 400Nm Ryobi lossar med lätthet bultar som dragits till någorlunda rätt moment säsongen innan. Själv drar jag med momentstav till föreskrivet moment , 110-140 Nm beroende på bilmodell och det med rena gängor. Fettar in navringen en aning för att få loss det enklare nästa gång.
Så ditt resonemang att det behovs 1000Nm förstår jag inte. Knackningara hjälper till dessutom..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mutterdragare

Inlägg av MRisberg » 19 dec 2018 16:07

Tack Perra och Funk.

Det är intressant det där om att mutterdragare kan dra loss mer än de drar fast. Dels är det så klart en naturkraft men jag har har också läst på om att den starkare modellen jag tittat på (den på ställbara 300 / 600 / 1000 Nm) att den drar lite mer precis i början och att om man har problem med en mutter så kan man pröva med att pulsera på avtryckaren för att få mer av det där "turbo"-läget (gäller bara de tre till fem första knackningarna). (Har fått det här bekräftat av en produktchef alldeles nyss på företaget att det är så för någon som googlar upp det här i framtiden. Samma person var inte säker på om den mindre modellen jag pratar om nedan gör samma sak.)

Hur som helst har jag kommit fram till att det är HELT fel verktyg för mig om jag funderar på att även dra fast eller snarare för-dra muttrar inför momentdragning. Då ska jag istället välja det mindre verktyget med lägena 70 / 140 / 280 Nm. Jag kan då dra loss med upp till 280 Nm men jag kan sätta tillbaka med 70 Nm för att inte skada något. 70 Nm borde vara säkert för att inte råka dra åt något för hårt på däcken i alla fall, hoppas jag. Har läst att en del saker på bilen ska monteras med betydligt mindre moment än 70 Nm däremot - så inte ens den svagare mutterdragaren jag tittar på blir något jag chansar med och drar allt möjligt. Får väl läsa på om moment på varje ny skruv innan jag sätter igång ...

Ja, jag kan så klart skälla ut verkstaden. Jag har bara inte så mycket kunskap om ämnet mer än det jag lär mig här och nu känner jag. Känner på mig att minsta mothugg från dem kommer att bli svårt för mig att hävda mig mot då "de kanske har rätt i det" .. måste tillbaka hit och fråga er / fler och sen åka tillbaka till verkstaden och fortsätta utskällningen. Nja, jag skippar att åka tillbaka bara, skaffar egna verktyg och lär mig ett och annat på köpet.

Verkstaden jag gjorde mitt däckbyte på är inte min ordinarie verkstad utan en sån där billig däckbytare. Jag ångrar i efterhand såklart lite att jag snålade men det var "rätt" i stunden. Jag ska självklart börja momentdra mina däck i och med att jag skaffar mutterdragare. Det hör ihop. Tittar på mer än bara själva mutterdragaren, sätter ihop ett julklappspaket till mig själv.

Den mutterdragare jag snurrat in på nu drar med upp till 280Nm. När jag läser att din Ryobi drar med 400Nm så blir jag lite skraj bara att 280Nm inte ska räcka till. Det var därför jag resonerade kring att jag skulle behöva den större modellen som kan dra med upp till 1000Nm. Har senare förstått att den modellen däremot är för kraftig för de allra flesta arbeten på bilen. Fortfarande är jag däremot lite rädd att 280Nm är för lite och jag har öppnat för tanken att titta på andra tillverkare - även om jag börjat att samla på mig verktyg från just en tillverkare för att slippa behöva ha olika standarder på batterier etc.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 19 dec 2018 16:13

Kan inte se att man kan ha för kraftig, det är ju bara ställa ner momentet.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Mutterdragare

Inlägg av MRisberg » 19 dec 2018 18:20

Den kraftiga mutterdragaren kan jag ställa ner till ett minimum av 300Nm. Jag skulle kunna dra loss allt och lite till med den men jag kan nog inte sätta tillbaka något av lite känsligare slag med den. Eller? Stor risk att dra sönder något misstänker jag.

T ex: 300Nm är långt över vad jag ska ha för att momentdra däcken till säg 1x0Nm. Min tanke är att köpa en maskin som klarar att dra av i princip allt på bilen men som också är behjälplig när muttrarna ska tillbaka. Hastighet / spara tid är intressant här.

Något jag missförstår?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 19 dec 2018 19:02

Fast du använder ju momenstav när du drar med mutterdragare, då spelar det ingen roll om det bara går att ställa ner till 300.
:brumm Polestar2

Skriv svar