Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spolarvätska!

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Spolarvätska!

Inlägg av TonyM » 10 jun 2017 10:47

Tjena på er!

Tänkte höra med er vad ni använder för spolarvätska vinter och sommar? Jag själv är nöjd med Starta vinterspolarvätska. Har även tänkt köra med deras sommar variant. Men jag kan så klart ändra på mig om det kommer fram annat alternativ. Jag har behandlat framrutan med Turlte clear veu en gång hittills och det är dags att fylla på så fort vädret tillåter. Är väldigt nöjd med detta och till priset av 30:- per flaska så tycker jag att det är värt att pula lite med det en gång i månaden. Dock är det ju bra krut i spolarvätskan så det får gärna vara tips på någon mildare sort. Jag upplever att rutan knappt drar åt sig insekter och det syns stor skillnad på hur fronten ser ut och hur rutan hade sett ut utan avspolning. Man kanske till och med skulle blanda en egen med låg halt av isopropanol?
Önskar er en fortsatt trevlig dag!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Perra83 » 11 jun 2017 00:45

Använder den som Rejmes säljer. Nån gång har ja blandat den svagare på sommaren men annars lika. Går inte åt så mycket på sommaren.
Lahega tror ja det är el Kemetyl.
Blanda egen kan man väl men vad sparar man? Lidl säljer en 3L för 29kr och det är ett känt märke. Går det ens åt 3L på en sommar?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Funk » 11 jun 2017 07:24

Jag får Lahegas koncentrerade vätska gratis, den är väl likadan som allt annat.. kör väl blandningar på runt 40% på vintern och 20% på sommaren..
För lite bättre rengörande effekt så kör jag med lite Lahega 43 Glass Shine i vätskan på sommaren.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Spolarvätska!

Inlägg av TonyM » 28 aug 2017 02:31

Tänkte att jag skulle följa upp min tråd lite. Har införskaffat mig Angelwax h2go för behandling av rutan samt att jag har köpt deras Clarity spolarvätska som ska tillföra skyddet lite samtidigt. Inom ett par veckor tänkte jag få det gjort och får köra lite extra med att tömma tanken bara med hehe. Kommer att följa upp med resultatet av det då jag själv tycker att det är kul att se när det görs. Skulle det inte funka tillfredsställande så har jag en ampull med aquapel som jag lägger på framrutan och kör med h2go på sido och bakrutan.
Någon som har provat spolarvätska med hydrofobisk effekt i?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Funk » 28 aug 2017 07:14

Jag har numera slutat helt med glasbehandlingar på andra rutor än sidorutorna (mina bilar har det från fabrik redan) eftersom jag haft mer problem än nytta... Regnsensorn funkar inte som avsett, det blir lite "spökgrått" efter torkarbladen och på bakrutan dallrar stor vattendroppar utan att åka av på grund av hydrofobin.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Bowen » 28 aug 2017 17:04

Funk skrev:Jag har numera slutat helt med glasbehandlingar på andra rutor än sidorutorna (mina bilar har det från fabrik redan) eftersom jag haft mer problem än nytta... Regnsensorn funkar inte som avsett, det blir lite "spökgrått" efter torkarbladen och på bakrutan dallrar stor vattendroppar utan att åka av på grund av hydrofobin.

/Thomas
Har du testat aquapel?
Blir det så då med?
Jag vill ju inte ha problem med regnsensor, eller få det spökgrått ju!

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Spolarvätska!

Inlägg av TonyM » 28 aug 2017 19:55

Funk skrev:Jag har numera slutat helt med glasbehandlingar på andra rutor än sidorutorna (mina bilar har det från fabrik redan) eftersom jag haft mer problem än nytta... Regnsensorn funkar inte som avsett, det blir lite "spökgrått" efter torkarbladen och på bakrutan dallrar stor vattendroppar utan att åka av på grund av hydrofobin.

/Thomas
Ja jag har märkt det med turtle clearveu med det spökgråa tyvärr. Nu sist fick jag nog inte rutan riktigt ren så det fäste inte lika bra som första gången. Svårt att veta när man ska torka av det då det inte blir någon riktig haze när det torkar. Första gången blev jag riktigt nöjd med det då det började rulla av i redan 45km/h och behövde verkligen inte använda torkarna över det. Dock upplevde jag som du att regnsensorn inte funkade så bra när man behövde dem i låga farter. Sedan har jag hört att ju längre hållbarhet så blir effektiviteten lidande och då kortare hållbarhet så rinner det av bättre. Men tänkte prova mig fram med detta nu och sen måste jag ju prova aquapel en gång iallafall. Kanske slutar med att jag kör utan i framtiden med.
Tackar för input!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Hej » 28 aug 2017 22:44

Jag använder sällan regnsensorn nu när jag har glasbehandling på framrutan (alla rutor, men har ju bara regnsensor fram, haha) men då jag använt den har den funkat som vanligt. Är riktigt nöjd att slippa ha igång torkarna hela tiden i regn, och upplever inget "grått" eller lite dimmigt på framrutan. Konstigt att vi har så olika erfarenheter? Körde med PPS innan och sist nu lade jag Aquapel. På bakrutan håller jag med, riktigt onödigt på min kombi då vattnet ändå bara "står still" och dropparna blir kvar. Men det är däremot härligt när man tvättar bilen och det rinner av. ;)

När det gäller spolarvätskan har jag tyvärr inget att tillföra. Kör med billig Biltema-spolarvätska (den koncentrerade som jag blandar själv). Ska bli spännande att läsa din uppföljning TonyM! :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Perra83 » 28 aug 2017 23:28

Knepigt! Har bara bra erfarenhet av både Aquapel och PPS. På min gamla S60 som ja sålde för fem år sedan där kunde torkarna hoppa lite efter behandling men det blev bra efter första tvätten.

Intressant det där med spolarvätska som bättrar på skyddet. Iofs får rutan lite Hydr02 ibland.

Nu är det snart vinter och jag fortsätter med den vanliga färdigblandade spolarvätskan från Rejmes.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Funk » 29 aug 2017 06:50

Jag har provat G-techniq, BBV och Aquapel samt såna där tillfälliga från Biltema med flera och alla har i varierande grad funkat dåligt på framrutan. Aquapel är den som fungerat minst dåligt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Spolarvätska!

Inlägg av Bowen » 29 aug 2017 07:51

Ja ok där ser man.
Funderar på om jag skall ta Aquapel då.
har en väl gruspepprad och repig framruta, då kanske det funkar dåligt.

Skriv svar