Nya funderingar på nästa bil...
Postat: 30 dec 2017 20:00
Ja, som jag tidigare nämnt så går kontraktet ut i sommar på min Mitsubishi Outlander PHEV.
Ungefär samtidigt flyttar jobbet till ett ställe där garageplats blir rejält dyrt. Där vi är idag så är det gratis, men nästa ställe så blir kostnaden minst 2000:-/mån och lägger man till kostnaden för en "förmånsbil" så är man uppe och nosar på 7000:- netto i månaden. Det känns för dyrt för nöjet att köra till och från jobbet, så det får bli att åka buss...men bil behöver man ju hur som helst.
Vi har idag en bra andrabil (Suzuki Swift), men ska familjen och hund åka någonstans så räcker inte utrymmet till.
De senaste tankarna var att köpa något äldre och rejält bara för att fungera som transportmedel från A till B.
Ett tips var en gammal Volvo V70 (L) Classic från 2000. Hyfsat billiga att köpa och därtill reservdelar (samt att alla verkstäder kan hantera dem). Anledningen till funderingen var en granne som har kvar sin gamla V70-00 som tredjebil när han behöver utrymme eller dra släp. Han kallar den mer eller mindre för "skottsäker", och när något pajar så kan verkstaden på hörnet fixa den .
Efter en stund vid Blocket så lutade intresset snabbt åt en T5:a istället, fortfarande billiga men nu helt plötsligt inte lika hållbara och lättmeckade...ytterligare en stund senare så söker jag på V70R men då gärna modell N från 2007. Inga sådana ligger dock ute men ett antal från 2004...kanske skulle detta kunna vara något?
Jag Googlar vidare och läser runt på diverse forum både i Sverige och utomlands och då börjar jag inse att en V70R är som ett "svart hål" för ekonomin. Det verkar inte finnas något annat än grundmotorn som håller måttet. 4-hjulsdriften (Haldex) är skit, stötdämpare (Four-C) är halvskit och svindyra, fram- och bakvagnar håller inte länge och allt/det mesta verkar behöva bytas med jämna mellanrum. Elektroniken kan få den mest härdade ägare att falla samman i gråt. Det varnas för än det ena än det andra och felsökningen är svår och allt kostar massor. Automatlådorna blev bättre från 2006, men de från 2004 verkar mer än lovligt klena, och detta ihop med att Volvo undantagit dem från oljebyte gör att de ger upp långt innan de borde. Bromsarna är i världsklass så länge de är "nya" men mycket problem med oxiderande och kärvande bromsok (Brembo).
Det verkar inte bättre än att en V70R i sina bästa dagar går bra, men att det mer eller mindre är "skräp" för att uttrycka det i klartext. Då menar jag inte enbart nu 13-14 år senare, utan jag har läst äldre forumtrådar där de bara varit något år gamla och ändå givit ägarna gråa hår. Visst är det så att man mest läser om de som haft problem, men ändå...
Mitt gamla liv bestod av Subaru under 16,5 år. Först en Impreza Turbo och därefter en Outback 3.6...bägge gick riktigt bra med en 4-hjulsdrift som fungerade på riktigt...ja, det enda jag behövde byta utöver normalt slitage var LMM:en (luftmassemätaren) på Imprezan en gång...i övrigt var det aldrig något enda strul...det bara fungerade som sagt.
Frågan är om man vågar satsa på något roligare från Volvo, eller om det helt enkelt är så att de inte håller måttet? Jag har inte krav på 4-hjulsdrift då nästa bil kommer brukas ganska minimalt, och av den anledningen vill jag helst inte köpa nytt utan något äldre men gärna "roligt" och som fungerar.
Jag började t.o.m leta efter Chrysler 300c Hemi, som går att hitta för en ringa slant numera, men jag är milt skeptisk ändå...men visst är de annorlunda och ganska balla .
Jag vill också kunna lita på att den tar mig från A till B, och helt plötsligt så inser jag att det nog bara är en japansk bil som gäller då...eller kanske även koreanskt numera. Europeiska bilar x antal år gamla och med många mil på mätaren verkar inte vara någon höjdare, men japanska bilar rostar å andra sidan...ja hur går man vidare.
Den ska greja semesterresor med familjen utan att falla i bitar, men kommer inte gå långt per år (< 1000 mil).
Manuell eller automat spelar inte någon roll när man nu slipper stå i dagliga köer, men det ska vara bensin då jag ogillar dieselmotorer starkt.
Har ni tips på något "roligt" i storleksklass V70?
Rätt V70 T5 kanske fortfarande kan vara ok, men då välskött och med få mil...men de jag sett på Blocket är på tok för dyra sett till sin ålder.
Ungefär samtidigt flyttar jobbet till ett ställe där garageplats blir rejält dyrt. Där vi är idag så är det gratis, men nästa ställe så blir kostnaden minst 2000:-/mån och lägger man till kostnaden för en "förmånsbil" så är man uppe och nosar på 7000:- netto i månaden. Det känns för dyrt för nöjet att köra till och från jobbet, så det får bli att åka buss...men bil behöver man ju hur som helst.
Vi har idag en bra andrabil (Suzuki Swift), men ska familjen och hund åka någonstans så räcker inte utrymmet till.
De senaste tankarna var att köpa något äldre och rejält bara för att fungera som transportmedel från A till B.
Ett tips var en gammal Volvo V70 (L) Classic från 2000. Hyfsat billiga att köpa och därtill reservdelar (samt att alla verkstäder kan hantera dem). Anledningen till funderingen var en granne som har kvar sin gamla V70-00 som tredjebil när han behöver utrymme eller dra släp. Han kallar den mer eller mindre för "skottsäker", och när något pajar så kan verkstaden på hörnet fixa den .
Efter en stund vid Blocket så lutade intresset snabbt åt en T5:a istället, fortfarande billiga men nu helt plötsligt inte lika hållbara och lättmeckade...ytterligare en stund senare så söker jag på V70R men då gärna modell N från 2007. Inga sådana ligger dock ute men ett antal från 2004...kanske skulle detta kunna vara något?
Jag Googlar vidare och läser runt på diverse forum både i Sverige och utomlands och då börjar jag inse att en V70R är som ett "svart hål" för ekonomin. Det verkar inte finnas något annat än grundmotorn som håller måttet. 4-hjulsdriften (Haldex) är skit, stötdämpare (Four-C) är halvskit och svindyra, fram- och bakvagnar håller inte länge och allt/det mesta verkar behöva bytas med jämna mellanrum. Elektroniken kan få den mest härdade ägare att falla samman i gråt. Det varnas för än det ena än det andra och felsökningen är svår och allt kostar massor. Automatlådorna blev bättre från 2006, men de från 2004 verkar mer än lovligt klena, och detta ihop med att Volvo undantagit dem från oljebyte gör att de ger upp långt innan de borde. Bromsarna är i världsklass så länge de är "nya" men mycket problem med oxiderande och kärvande bromsok (Brembo).
Det verkar inte bättre än att en V70R i sina bästa dagar går bra, men att det mer eller mindre är "skräp" för att uttrycka det i klartext. Då menar jag inte enbart nu 13-14 år senare, utan jag har läst äldre forumtrådar där de bara varit något år gamla och ändå givit ägarna gråa hår. Visst är det så att man mest läser om de som haft problem, men ändå...
Mitt gamla liv bestod av Subaru under 16,5 år. Först en Impreza Turbo och därefter en Outback 3.6...bägge gick riktigt bra med en 4-hjulsdrift som fungerade på riktigt...ja, det enda jag behövde byta utöver normalt slitage var LMM:en (luftmassemätaren) på Imprezan en gång...i övrigt var det aldrig något enda strul...det bara fungerade som sagt.
Frågan är om man vågar satsa på något roligare från Volvo, eller om det helt enkelt är så att de inte håller måttet? Jag har inte krav på 4-hjulsdrift då nästa bil kommer brukas ganska minimalt, och av den anledningen vill jag helst inte köpa nytt utan något äldre men gärna "roligt" och som fungerar.
Jag började t.o.m leta efter Chrysler 300c Hemi, som går att hitta för en ringa slant numera, men jag är milt skeptisk ändå...men visst är de annorlunda och ganska balla .
Jag vill också kunna lita på att den tar mig från A till B, och helt plötsligt så inser jag att det nog bara är en japansk bil som gäller då...eller kanske även koreanskt numera. Europeiska bilar x antal år gamla och med många mil på mätaren verkar inte vara någon höjdare, men japanska bilar rostar å andra sidan...ja hur går man vidare.
Den ska greja semesterresor med familjen utan att falla i bitar, men kommer inte gå långt per år (< 1000 mil).
Manuell eller automat spelar inte någon roll när man nu slipper stå i dagliga köer, men det ska vara bensin då jag ogillar dieselmotorer starkt.
Har ni tips på något "roligt" i storleksklass V70?
Rätt V70 T5 kanske fortfarande kan vara ok, men då välskött och med få mil...men de jag sett på Blocket är på tok för dyra sett till sin ålder.