Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Glykol och fryspunkt

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Glykol och fryspunkt

Inlägg av Logan » 27 feb 2018 12:39

Nu när det är kyligt ute och saker fryser. Har idag fryspunkten på -15. Men vet någon vad som händer om det blir kallare än den punkten säg -18 Fryser det eller blir det bara som sirap.

Tänkte först om man kunde tömma expansionskärlet och lägga i mer där för att öka fryspunkten
men min bil har inte det så.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av Stefan N » 27 feb 2018 15:45

Det blir issörja först men fryser sen. Att bara ha lite glykol i expansionskärl hjälper ju inte då det bara fryser i övriga utrymmen.
Hur kommer det sig att du bara har -15?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av Logan » 27 feb 2018 15:53

Stefan N skrev:Det blir issörja först men fryser sen. Att bara ha lite glykol i expansionskärl hjälper ju inte då det bara fryser i övriga utrymmen.
Hur kommer det sig att du bara har -15?

Bytte hela kylen för 6-7 månader sedan och då blanda dom på verkstan
så hade inte så mycket och säga till om eller vetande om vilken mix jag fick
vanligtvis brukar det inte bli så kallt här jag bor utan det har vart milda vintrar
Men nu när det vart -11 sista dagarna så har man ju fundera lite då det är 4 grader från gränsen.

Har en sådan mät penna man håller mot ljuset för att se
(glömt namnet på den)

Men det var därför jag undra för om vi säger att det blir -17 och det blir sörja kanske det inte är så farligt om man startar och det värms upp av bilen.
The passions is what drives the art. Detailing for life

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av vaxfrasse » 27 feb 2018 22:06

Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av Manor » 28 feb 2018 18:10

vaxfrasse skrev:Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.
Nja, jag tror inte det stämmer.
Upplevd kyleffekt är en sak, men temperaturen som sådan är densamma.
Säg att det är -10 grader ute...och du håller en termometer i handen...sätt dig nu på motorhuven och låt kompisen köra i 100 km/h...termometern kommer fortfarande visa på -10 grader, men ditt ansikte är nog förfruset.

I annat fall så skulle en biltermometer ha svårt att fungera, för inte tusan finns det någon kompensationsformel som gör att den visar "rätt" oavsett vilken hastighet du håller. Det är i varje fall min uppfattning, men jag är ju ingen expert precis.


Däremot så har du helt rätt i att -15 graders glykolblandning inte är tillräckligt för att man ska känna sig på den säkra sidan.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av progge » 28 feb 2018 18:22

Manor skrev:
vaxfrasse skrev:Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.
Nja, jag tror inte det stämmer.
Upplevd kyleffekt är en sak, men temperaturen som sådan är densamma.
Säg att det är -10 grader ute...och du håller en termometer i handen...sätt dig nu på motorhuven och låt kompisen köra i 100 km/h...termometern kommer fortfarande visa på -10 grader, men ditt ansikte är nog förfruset.

I annat fall så skulle en biltermometer ha svårt att fungera, för inte tusan finns det någon kompensationsformel som gör att den visar "rätt" oavsett vilken hastighet du håller. Det är i varje fall min uppfattning, men jag är ju ingen expert precis.


Däremot så har du helt rätt i att -15 graders glykolblandning inte är tillräckligt för att man ska känna sig på den säkra sidan.
Håller med dig Manor att temperaturen har samma grad tal oavsett fartvinden.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Glykol och fryspunkt

Inlägg av vaxfrasse » 28 feb 2018 23:09

Ni har så rätt pöjkar har jag sett nu :) .....

Skriv svar