Sida 1 av 1

Glykol och fryspunkt

Postat: 27 feb 2018 12:39
av Logan
Nu när det är kyligt ute och saker fryser. Har idag fryspunkten på -15. Men vet någon vad som händer om det blir kallare än den punkten säg -18 Fryser det eller blir det bara som sirap.

Tänkte först om man kunde tömma expansionskärlet och lägga i mer där för att öka fryspunkten
men min bil har inte det så.

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 27 feb 2018 15:45
av Stefan N
Det blir issörja först men fryser sen. Att bara ha lite glykol i expansionskärl hjälper ju inte då det bara fryser i övriga utrymmen.
Hur kommer det sig att du bara har -15?

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 27 feb 2018 15:53
av Logan
Stefan N skrev:Det blir issörja först men fryser sen. Att bara ha lite glykol i expansionskärl hjälper ju inte då det bara fryser i övriga utrymmen.
Hur kommer det sig att du bara har -15?

Bytte hela kylen för 6-7 månader sedan och då blanda dom på verkstan
så hade inte så mycket och säga till om eller vetande om vilken mix jag fick
vanligtvis brukar det inte bli så kallt här jag bor utan det har vart milda vintrar
Men nu när det vart -11 sista dagarna så har man ju fundera lite då det är 4 grader från gränsen.

Har en sådan mät penna man håller mot ljuset för att se
(glömt namnet på den)

Men det var därför jag undra för om vi säger att det blir -17 och det blir sörja kanske det inte är så farligt om man startar och det värms upp av bilen.

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 27 feb 2018 22:06
av vaxfrasse
Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 28 feb 2018 18:10
av Manor
vaxfrasse skrev:Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.
Nja, jag tror inte det stämmer.
Upplevd kyleffekt är en sak, men temperaturen som sådan är densamma.
Säg att det är -10 grader ute...och du håller en termometer i handen...sätt dig nu på motorhuven och låt kompisen köra i 100 km/h...termometern kommer fortfarande visa på -10 grader, men ditt ansikte är nog förfruset.

I annat fall så skulle en biltermometer ha svårt att fungera, för inte tusan finns det någon kompensationsformel som gör att den visar "rätt" oavsett vilken hastighet du håller. Det är i varje fall min uppfattning, men jag är ju ingen expert precis.


Däremot så har du helt rätt i att -15 graders glykolblandning inte är tillräckligt för att man ska känna sig på den säkra sidan.

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 28 feb 2018 18:22
av progge
Manor skrev:
vaxfrasse skrev:Det är inte temperaturen på termometern du ska fokusera på.
Om det är-10 grader, så blir kyleffekten när du kör mycket mer. Lätt det fryser i kylaren då....
Det är därför man ska ha köldskydd för ner mot -35 till -40 grader.
Konstigt dom blandade så dåligt. Brukar ju vara 50/50 och gärna 60/40. Mer inblandning sänker köldskyddet.
Töm ut systemet och fyll så det blir riktigt är tipset.
Nja, jag tror inte det stämmer.
Upplevd kyleffekt är en sak, men temperaturen som sådan är densamma.
Säg att det är -10 grader ute...och du håller en termometer i handen...sätt dig nu på motorhuven och låt kompisen köra i 100 km/h...termometern kommer fortfarande visa på -10 grader, men ditt ansikte är nog förfruset.

I annat fall så skulle en biltermometer ha svårt att fungera, för inte tusan finns det någon kompensationsformel som gör att den visar "rätt" oavsett vilken hastighet du håller. Det är i varje fall min uppfattning, men jag är ju ingen expert precis.


Däremot så har du helt rätt i att -15 graders glykolblandning inte är tillräckligt för att man ska känna sig på den säkra sidan.
Håller med dig Manor att temperaturen har samma grad tal oavsett fartvinden.

Re: Glykol och fryspunkt

Postat: 28 feb 2018 23:09
av vaxfrasse
Ni har så rätt pöjkar har jag sett nu :) .....