Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur sköter man en svart bil.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Funk » 15 jul 2018 06:33

Bra beskrivning.
Jag är dock en betydligt mer traditionell tvättare och kör till och med enhinksmetod ganska ofta.
Jag är dock noga med att använda en ren fårskinssvante och köra med stora spänner/hinkar med gritguards i. Jag vänder på det hela, kör uppifrån och ned för att ta de smutsigaste partierna sist, och tvättar mestadels med linjära drag..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

GubbNicke
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 nov 2014 20:46

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av GubbNicke » 15 jul 2018 11:44

Har haft en solidsvart Saab 9-5 från -05 till -17 och har nu en metallicsvart Volvo v70. Kör året runt.1000-1500 mil/år. Parkerar i garage. Det är alltså inte showbilar som vi pratar om och ambitionen är bara att det ska se hyfsat fräscht ut. Min syn på vad som är fräscht skiljer dock en aning från genomsnittet. :D
Kommentarer som, "den ser ju ny ut" om min Saab som närmade sig 30000mil var inte helt ovanliga.

Jag gör så här:

Först en grund med polering och lackskydd.
När det gäller lackskydd kör jag med Ultima, men alldeles för sällan. Det kan ibland ta något år mellan behandlingarna och då är det antagligen inte mycket kvar.

Sedan är tanken att undvika att skapa tvättrepor och vattenfläckar.
När jag sålde saaben var det drygt 4 år/6000 mil/60-70 tvättar sedan den polerades senast. Den var då fortfarande ok avs. tvättrepor vilket tyder på att rutinen är tillräckligt skonsam. I mitt tycke funkar alltså följande även om det inte är det snabbaste sättet:

1. ALLTID rengöring innan tvätt. Mild alkalisk avfettning sommartid och kombo alkalisk- och kallavfetting vintertid.
2, Alltid högtryck.
3. Avspolning nedifrån och upp
4. Svampar med vanlig biltemasvamp. Ny för varje tvätt. Extra schampo i hinken.
Sköljer svampen i separat hink. Stora hinkar. Grit-guard i båda.
Lätt på handen, Gnuggar i stort sett aldrig. Tvättar linjärt så långt det är möjligt. Alltid uppifrån och ner. Det blir några varv runt bilen.
5. Torkar alltid av bilen efter tvätt. Tvättar trasor efter varje användning.

Jag har aldrig kört någon bil i en automattvätt och skulle aldrig lämna en svart bil till någon annan för vanlig tvätt. Jag undviker numera också avspolning "för att bli av med dammet".
Risken är för stor att de där snabba lösningarna orsakar väldigt mycket merjobb. Då får den hellre vara skitig ett tag till.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 15 jul 2018 11:57

GubbNicke skrev:Har haft en solidsvart Saab 9-5 från -05 till -17 och har nu en metallicsvart Volvo v70. Kör året runt.1000-1500 mil/år. Parkerar i garage. Det är alltså inte showbilar som vi pratar om och ambitionen är bara att det ska se hyfsat fräscht ut. Min syn på vad som är fräscht skiljer dock en aning från genomsnittet. :D
Kommentarer som, "den ser ju ny ut" om min Saab som närmade sig 30000mil var inte helt ovanliga.

Jag gör så här:

Först en grund med polering och lackskydd.
När det gäller lackskydd kör jag med Ultima, men alldeles för sällan. Det kan ibland ta något år mellan behandlingarna och då är det antagligen inte mycket kvar.

Sedan är tanken att undvika att skapa tvättrepor och vattenfläckar.
När jag sålde saaben var det drygt 4 år/6000 mil/60-70 tvättar sedan den polerades senast. Den var då fortfarande ok avs. tvättrepor vilket tyder på att rutinen är tillräckligt skonsam. I mitt tycke funkar alltså följande även om det inte är det snabbaste sättet:

1. ALLTID rengöring innan tvätt. Mild alkalisk avfettning sommartid och kombo alkalisk- och kallavfetting vintertid.
2, Alltid högtryck.
3. Avspolning nedifrån och upp
4. Svampar med vanlig biltemasvamp. Ny för varje tvätt. Extra schampo i hinken.
Sköljer svampen i separat hink. Stora hinkar. Grit-guard i båda.
Lätt på handen, Gnuggar i stort sett aldrig. Tvättar linjärt så långt det är möjligt. Alltid uppifrån och ner. Det blir några varv runt bilen.
5. Torkar alltid av bilen efter tvätt. Tvättar trasor efter varje användning.

Jag har aldrig kört någon bil i en automattvätt och skulle aldrig lämna en svart bil till någon annan för vanlig tvätt. Jag undviker numera också avspolning "för att bli av med dammet".
Risken är för stor att de där snabba lösningarna orsakar väldigt mycket merjobb. Då får den hellre vara skitig ett tag till.
Tackar för din input.
Då är jag inte ensam om att vilja hålla saker snygga.
Intressant det du skrev:
undviker numera också avspolning "för att bli av med dammet".
Risken är för stor att de där snabba lösningarna orsakar väldigt mycket merjobb.
Håller med dig, den fläcken eller vad det är man ser låt den vara till man har tid och lust.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av TonyM » 24 jul 2018 13:53

Kanonbra guide och förklaringar.
Bra jobbat.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 30 jul 2018 20:06

Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:
Bilagor
baklucka.jpg

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 31 jul 2018 07:25

rigi skrev:Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:
osmosvatten., vilken typ av renare använder du?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 31 jul 2018 09:11

progge skrev:
rigi skrev:Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:
osmosvatten., vilken typ av renare använder du?
Kanske inte heter så. Det är något vi har på en tvättstation här som inte ska ge kalkfläckar.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 31 jul 2018 10:03

rigi skrev:
progge skrev:
rigi skrev:Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:
osmosvatten., vilken typ av renare använder du?
Kanske inte heter så. Det är något vi har på en tvättstation här som inte ska ge kalkfläckar.
Trodde du köpt något att ha hemma.
Finns ett system att köpa som heter Aqua Geam som jag funderar på.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 31 jul 2018 10:14

progge skrev:
rigi skrev:
progge skrev:
rigi skrev:Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:
osmosvatten., vilken typ av renare använder du?
Kanske inte heter så. Det är något vi har på en tvättstation här som inte ska ge kalkfläckar.
Trodde du köpt något att ha hemma.
Finns ett system att köpa som heter Aqua Geam som jag funderar på.
Det är bevattningsförbud här nästan varje sommar nu

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 31 jul 2018 10:23

rigi skrev:]Tog en bild på bagageluckan när solen ligger på. Effekt förtvätt och avspolning med osmosvatten.
Ingen svamp eller torkning. Polerad för snart år sedan.
Kanske inte säger så mycket men har inget och göra nu :mrgreen:

osmosvatten., vilken typ av renare använder du?

Kanske inte heter så. Det är något vi har på en tvättstation här som inte ska ge kalkfläckar.

Trodde du köpt något att ha hemma.
Finns ett system att köpa som heter Aqua Geam som jag funderar på

Det är bevattningsförbud här nästan varje sommar nu
Tråkigt.
När jag testat att bara spola av bilen med sköljläget på de stationer som finns i Gislaved samt Värnamo.
Har jag fått fläckar på lacken så här är det inte mineralfritt. :(
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av MRisberg » 12 sep 2018 05:37

Tack för alla tipsen i den här tråden.

Jag har läst på reglerna för tvätt av fordon i den kommun jag bor i. Funderar mycket på vad jag ska hitta för nytt ställe där jag kan tvätta oftare. Då jag inte är så snabb när jag tvättar springer hundralapparna snabbt iväg när jag tvättar i t ex OKQ8s tvätthall. Jag har egentligen heller ingen lust att jaga på när jag tvättar - bara för att spara pengar. Jag är bl a ute efter ett avbrott i min vardag, en stund avkopplande. Den stunden kostar lite för mycket för min smak bara.

Hade jag en villatomt så fick jag tvätta bilen på den, enl. reglerna i min kommun - inte kallavfettning däremot (som jag förstått). Nu bor jag i lägenhet utan egen tomt däremot så det är lite svårare med den saken. Det är inte tillåtet att tvätta på asfalt då risken är att kemikalier och smuts rinner ner i dagvattenbrunnar.

Jag har seriöst funderat på hur jag skulle kunna få med mig så pass mkt vatten att jag kunde hitta ett ställe ute i naturen att tvätta på, på kommunens mark då (inte någons privata mark - om jag nu inte hittar en som villigt lånar / hyr ut sin mark). Med en generator med mig dessutom kunde jag kanske driva en högtryckstvätt också. :)

Tankarna går ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av TonyM » 10 nov 2018 13:26

MRisberg skrev:Tack för alla tipsen i den här tråden.

Jag har läst på reglerna för tvätt av fordon i den kommun jag bor i. Funderar mycket på vad jag ska hitta för nytt ställe där jag kan tvätta oftare. Då jag inte är så snabb när jag tvättar springer hundralapparna snabbt iväg när jag tvättar i t ex OKQ8s tvätthall. Jag har egentligen heller ingen lust att jaga på när jag tvättar - bara för att spara pengar. Jag är bl a ute efter ett avbrott i min vardag, en stund avkopplande. Den stunden kostar lite för mycket för min smak bara.

Hade jag en villatomt så fick jag tvätta bilen på den, enl. reglerna i min kommun - inte kallavfettning däremot (som jag förstått). Nu bor jag i lägenhet utan egen tomt däremot så det är lite svårare med den saken. Det är inte tillåtet att tvätta på asfalt då risken är att kemikalier och smuts rinner ner i dagvattenbrunnar.

Jag har seriöst funderat på hur jag skulle kunna få med mig så pass mkt vatten att jag kunde hitta ett ställe ute i naturen att tvätta på, på kommunens mark då (inte någons privata mark - om jag nu inte hittar en som villigt lånar / hyr ut sin mark). Med en generator med mig dessutom kunde jag kanske driva en högtryckstvätt också. :)

Tankarna går ...

Tänkte på det att du ville tvätta någonstans där du kan ta med dig vatten. Det finns batteridrivna högtryckstvättar. Ryobi har och även Greenworks. De ligger rätt högt i pris. Men kan vara värt det i ditt fall. Annars kolla in vattenlös eller sköljfri tvätt. Och lättare att söka på waterless wash eller rinseless wash för mer information om det. Carpro Ech2o använder jag i dörrkarmarna och andra ställen som är svårtillgängliga. I waterless koncentration av Ech2o. Funkar utmärkt för mig. Vill test på att tvätta bilen med rinseless koncentration. Men först efter att ha sköljt den större smutsen innan, vilket du kan göra i en tvättstation först och sedan köra bilen till lämpligt ställe.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av MRisberg » 17 dec 2018 15:52

TonyM skrev:Tänkte på det att du ville tvätta någonstans där du kan ta med dig vatten. Det finns batteridrivna högtryckstvättar. Ryobi har och även Greenworks. De ligger rätt högt i pris. Men kan vara värt det i ditt fall. Annars kolla in vattenlös eller sköljfri tvätt. Och lättare att söka på waterless wash eller rinseless wash för mer information om det. Carpro Ech2o använder jag i dörrkarmarna och andra ställen som är svårtillgängliga. I waterless koncentration av Ech2o. Funkar utmärkt för mig. Vill test på att tvätta bilen med rinseless koncentration. Men först efter att ha sköljt den större smutsen innan, vilket du kan göra i en tvättstation först och sedan köra bilen till lämpligt ställe.
Sent svar .. hösten blev inte riktigt som planerad.
Tony, tack för de här idéerna, batteridrivet samt water/rinse-less. Jag ska ägna dem seriösa tankar till våren. Har inte tänkt på när jag tittat på videos om såna metoder att det kanske kan vara ett alternativ för mig att arbeta "torrt". Har varit bländad av det som ser så roligt ut, att spruta bilen full med skum som trendar så.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av TonyM » 26 dec 2018 23:26

Ja det är samma här med skumbad hehe. I USA är det många som bara tvättar med rinseless tvätt eller waterless tvätt. En metod som är intressant om jag ska göra en rinseless tvätt är Garry Dean method med flera mf dukar och eller tvätthandskar eller liknande. När du har tagit upp den du ska använda ur rinseless spannen så tvättar du och lägger undan den i en annan spann. Och tar upp en ny från rinseless spannen osv. Detta har jag börjat göra mer eller mindre uteslutande vid vanlig tvätt också. 7-8 tvättvantar och tvättsvampar i mf brukar gå åt. Men mindre risk för tvättrepor även om man använder sig av 2 spanns metoden med sköljhink. Kan ju alltid vara något som inte sköljs av och kan fortsätta repa. Samt att schampo spannen håller sig ren hela tvätten. Och det blir lite mer i tvättmaskinen än ett par tvättvantar. Men jag hade kört till en sådan tvättstation med högtryckstvätt och spola av den lösa smutsen först.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av MRisberg » 08 apr 2019 16:56

Det blåser lite snålt ute just nu men annars är ju våren här, med ljusare dagar och nya möjligheter att göra bilen fin. :jeps

Flygrost och svart lack ...

Min Golf har inte fått lacken dekontaminerad någon gång tidigare (jag tänker på sån där "iron remover" eller lilablödande kem). Fälgarna har fått, men inte lacken. Den kanske är alldeles full med flygrost. Vad vet jag?

Säg att jag precis avfettat och högtrycksspolat bilen, kan jag se eller känna på den svarta lacken om den behöver dekontamineras? Förklara gärna för en som är lite ny vad gäller det här med flygrost. Jag vet liksom inte vad jag ska titta efter eller hur ser flygrost ser ut.

Det är dags igen att schamponera med svamp. Känns dessa partiklar av flygrost mot handen? Kan flygrost lossna och hamna i svampen och dras med över hela bilen? :o
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 08 apr 2019 17:45

Om du har kör en petroleum avfettning och en alkalisk ovan på efter fem minuter.
Så trä på en påse av plast eller nitri handskar, dra handen på den plats du avfettat.
Är den slät och len inga problem..
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av MRisberg » 08 apr 2019 21:33

progge skrev:Om du har kör en petroleum avfettning och en alkalisk ovan på efter fem minuter.
Så trä på en påse av plast eller nitri handskar, dra handen på den plats du avfettat.
Är den slät och len inga problem..
Tack. Jag ska testa det.

OM lacken inte känns len, ska jag inte fortsätta med svamp / schamponering då?

Jag tänkte tvätta i morgon men har ingen dekontaminering. Annars måste jag se till att beställa och få hem kem först.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 09 apr 2019 06:38

MRisberg skrev:
progge skrev:Om du har kör en petroleum avfettning och en alkalisk ovan på efter fem minuter.
Så trä på en påse av plast eller nitri handskar, dra handen på den plats du avfettat.
Är den slät och len inga problem..
Tack. Jag ska testa det.

OM lacken inte känns len, ska jag inte fortsätta med svamp / schamponering då?

Jag tänkte tvätta i morgon men har ingen dekontaminering. Annars måste jag se till att beställa och få hem kem först.
Det du känner kan vara flygrost.
Jag skulle lägga på ett medel för det och sett om det hjälpte.
Kan vara salt rester.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av MRisberg » 12 apr 2019 18:02

Alltså, jag skulle ju lätt gärna lära känna någon av er här på forumet och tvättat min bil tillsammans när ni tvättar er bil, och bett om expertutlåtanden på plats ... :D

Trevlig helg. Skål! :cheers
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 12 apr 2019 19:09

MRisberg skrev:Alltså, jag skulle ju lätt gärna lära känna någon av er här på forumet och tvättat min bil tillsammans när ni tvättar er bil, och bett om expertutlåtanden på plats ... :D

Trevlig helg. Skål! :cheers
Var bor du? Finns ett Kungsängen i Jönköping bara 10 mil bort.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar