Sida 1 av 1

Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 02:24
av carina
Nu har jag en fråga till er kloka härinne.
Säkert nån som har fattat det där med juridik eller hur man tolkar konsumentlagen

Svärsonen sålde sin bil för nån månad sen.
Det kom en spekulant som fullkomligt dreglade över bilen och slog till.
Svärsonen som säljare upplyste om fel han visste om och ett fel uppdagades under tiden han tittade på bilen, så priset justerades lite.

Köparen provkör och godkänner... han har inget mer att påpeka på.
Kvitto skrivs och affären görs klar. Alla nöjda..

Men det är nu det börjar...

Nu har köparen hört av sig och har haft inne bilen på verkstad.. av nån anledning
Verkstaden har hittat massa fel och det ska bytas massa saker och rep.kostnaden är uppe i 70000:- :shock:
Nu vill killen att svärsonen ska vara med och betala detta alt. köpa tillbaka bilen.
Inget av detta intresserar honom.

Vad säger konsumentlagen?
I min värld har svärsonen som säljare ingen skyldighet alls då affären gjordes upp med "öppna kort"
Bilen var besiktad och inget påpekades som "bra att veta" heller
Killen som köpte bilen anser jag inte har nån rätt att vilja häva köpet efter så här lång tid...

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 02:39
av limban
Hur lång tid har det gått mellan kontrakt och reklamation?..

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 03:18
av carina
18/10 såldes bilen....
Alltså en månad nu...

Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 07:12
av Dontus
Dolda fel som svärsonen visste om kan häva köpet har jag hört. Eller att man ljuger om vissa saker, tex om bilen varit krockad osv.

Jag skulle aldrig betala när den andra köpt bilen. Det är därför det oftast är billigare att köpa från privatperson än från företag. Garantier osv...


/ P

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 08:00
av Funk
Svärsonen skall inte göra någonting, skall se om jag hinner utveckla det i ett inlägg senare..

/Thomas

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 09:25
av Manor
Din svärson kan sova lugnt, även om det är trist när det blir strul.
Det är, vad jag vet, köparens plikt att verifiera varan när affär görs med privatperson, det enda undantaget jag känner till för "dolda fel" är vid husköp...men även vid husköp så ska köparen ha gjort "allt i sin makt" i sin undersökningsplikt för att ens "dolt fel" kan åberopas. Det brukar involvera att man anlitar en besiktningsman som skriver protokoll.

Vid bilköp kan man som köpare begära att få göra ett M-test eller liknande test på Svensk Bilprovning. Om det rör sig om en bil för mycket pengar så är det verkligen att rekommendera, och skulle säljaren neka så får man leta vidare efter en annan bil (tycker jag).

I det här fallet har han ju både fått sett och provkört bilen, och i övrigt inte begärt att göra några ytterligare tester. Efter köpet är det den nya ägaren som får stå för problem/skador som uppstår eller hittas.

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 11:10
av marcus
Konsumentköplagen säger ingenting, då båda parter är privatpersoner. Köplagen och avtalslagen är tillämpliga.

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 11:12
av rkoo
marcus skrev:Konsumentköplagen säger ingenting, då båda parter är privatpersoner. Köplagen och avtalslagen är tillämpliga.
Precis vad jag tänkte skriva också.
Detta betyder att det finns inga, om det inte särskilt skrivits på köpehandlingen/kvittot, åtaganden för garanti eller liknande.

Dvs din svärson kan i detta fall i princip be köparen dra åt skogen och aldrig höra av sig igen.

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 11:43
av Funk
Jag saxar direkt från KoV:

Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en affär.
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
•den inte är sådan som säljaren har sagt
•säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
•den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Köparens skyldigheter
Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.



/Thomas

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 12:28
av TobiasE
Jag ska inte göra någon juridisk utläggning, det har dom andra redan klarat av så fint :)

Ansvaret ligger på köparen. Sen kan man som säljare inte ljuga om fel och brister, men det är en annan sak.

Jag tänkte istället bidra med att säga att om man tittar runt på lite bilforum så är den här typen av bilskojare inte helt ovanliga. Oftast brukar det vara kvinnor som blir utsatta. Bilen köps och sedan hör man av sig och hävdar att man blivit lurad samt vill ha pengar tillbaka. Kraven framställs ofta aggressivt och hetsigt och dom hoppas såklart att säljaren ger med sig.

Bara ingen ljugit så har ni i alla fall inget att oroa er för, oddsen är större att det är någon som försöker tjäna en slant på affären.

//TobiasE

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 13:13
av carina
TobiasE skrev:Jag ska inte göra någon juridisk utläggning, det har dom andra redan klarat av så fint :)

Ansvaret ligger på köparen. Sen kan man som säljare inte ljuga om fel och brister, men det är en annan sak.

Jag tänkte istället bidra med att säga att om man tittar runt på lite bilforum så är den här typen av bilskojare inte helt ovanliga. Oftast brukar det vara kvinnor som blir utsatta. Bilen köps och sedan hör man av sig och hävdar att man blivit lurad samt vill ha pengar tillbaka. Kraven framställs ofta aggressivt och hetsigt och dom hoppas såklart att säljaren ger med sig.

Bara ingen ljugit så har ni i alla fall inget att oroa er för, oddsen är större att det är någon som försöker tjäna en slant på affären.

//TobiasE
Lite så kände jag med.
Säljaren har varit 100% ärlig för att INTE få skit efteråt.

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 20:45
av limban
Jag håller med dom andra!!
Du kan vara lugn och ville köparen ha en bättre bil.. kan man ju undra varför han inte köpte den hos en handlare?..
Jo naturligtvis så avgjorde priset och med det var dom säkert med på att få göra lite själva på bilen.. :mrgreen:

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 20:55
av jujimbo
Jobb för 70" skall dom bygga en ny bil? :?

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 21:00
av carina
*suck* Ja jag vet inte riktigt..
spindelleder,växellåda (igen)abs-enheten och nåt annat krafs....
Chrysler är ingen billig bil att "leka med"

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 21:26
av Nisse
Vad skrevs det för typ av köpekontrakt ?

Köparen har en undersökningsplikt.....Vilket ej verkar ha fullföljts....Säljaren har en upplysningsplikt....

Anses fordonet trafikfarligt vid köpet (ABS bromsarna) så kan köparen säkert få gehör för detta om det går vidare i tingsrätt....

Köparen kan inte få något stöd från konsumentverket vid privatköp, utan är hänvisad till advokat eller stämmning via hemortens tingsrätt.....Kan bli väldigt kostsamt för köparen......

Mycket vanligt att köpare inte kontrollerar fordonet tillräkligt noga inför köp....Och då får man skylla sig själv....

F.ö. så måste köparen hålla nere på kostnaden, om det skulle bli aktuellt med att säljaren möjligen går med på betala någon delkostnad....70,000kr låter mycket.....

Skulle vara mer orolig för att köparens kompisar dyker upp någon sen kväll utrustade med knogjärn, än några juridisk påföljder.... :D

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 23:30
av Manor
Nisse skrev: Skulle vara mer orolig för att köparens kompisar dyker upp någon sen kväll utrustade med knogjärn, än några juridisk påföljder.... :D
Nisse, det känns inte ens ok att skämta om :cry:.

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 18 nov 2011 23:33
av limban
jujimbo skrev:Jobb för 70" skall dom bygga en ny bil? :?
70 tusen på en bil är ju inget konstigt.. köp viken begagnad bil som helst och gör den i bra "nybils" skick vad kostar det..
sen kanske i det här fallet är mycket pengar.. men det måste köparen ha känt att det behövdes fixas en del..
sen om han har räknat fel på kostnaden.. så får han väl bita i det sura som det nu heter..
eftersom han köpte privat och tjänade massor redan där.. :nicka

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 19 nov 2011 00:28
av carina
Nisse skrev:Vad skrevs det för typ av köpekontrakt ?

Köparen har en undersökningsplikt.....Vilket ej verkar ha fullföljts....Säljaren har en upplysningsplikt....

Anses fordonet trafikfarligt vid köpet (ABS bromsarna) så kan köparen säkert få gehör för detta om det går vidare i tingsrätt....

Köparen kan inte få något stöd från konsumentverket vid privatköp, utan är hänvisad till advokat eller stämmning via hemortens tingsrätt.....Kan bli väldigt kostsamt för köparen......

Mycket vanligt att köpare inte kontrollerar fordonet tillräkligt noga inför köp....Och då får man skylla sig själv....

F.ö. så måste köparen hålla nere på kostnaden, om det skulle bli aktuellt med att säljaren möjligen går med på betala någon delkostnad....70,000kr låter mycket.....

Skulle vara mer orolig för att köparens kompisar dyker upp någon sen kväll utrustade med knogjärn, än några juridisk påföljder.... :D
Han upplyste om dom fel han visste om.
Köparen gick igenom bilen så som man brukar göra...frågade en del och fick givetvis ärliga svar.
Dom hittade ett fel under tiden som svärsonen inte visste om.
Det var nåt med klimatdelen men där fanns delar redan som han skickade med köparen så det visste han om redan.
Nej bilen är inte farlig, den har godkända bromsar enl. bilprovningen.
Dessa fel han vill ha"hjälp att betala" uppdagades då han lämnade in bilen på verkstad EFTER affären då han på eget bevåg skulle byta kamrem... och samtidigt gjorde en felsökning..

Kommer hans kompisar hit är det mej dom hittar då han var här och tittade på bilen... kkänns inte roande men inte troligt heller..

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 19 nov 2011 02:51
av mopar
Hej
Inte för att jag är jurist, men upplysningsplikt är ganska tunnt, vem kan bevisa vad säljaren kände till, säljaren har sålt en bil godkänd av sbp.
Undersökningsplikt är tungt, köparen har väl inte nekats att lämna bilen till en verkstad för undersökning.
Är det någon som skulle drömma om att köpa ett hus utan en en besiktnigsman med ansvarsförsäkring?
låt det gpå till rätten o lyssna vad dom säger, rätten bits inte.

Lycka till

Re: Säljare och Köpares skyldighet och rättighet

Postat: 19 nov 2011 11:40
av Nisse
Som jag skrev tidigare så är inte konsumentverket behjälpliga när det gäller privatköp av bil om inte utförligt köpekontrakt är upprättat....Man får som köpare helt enkelt skylla sig själv om man inte undersöker objektet noga....Det är köparen som har bevisbördan, och är allt bara muntligt så står ofta allt ord mot ord....

Har man som säljare påpekat allt som man känner till, så har man gjort det man skall...

Man kan inte heller fastställa en kostnad på 70,000kr och ha detta som argument, då man som köpare är skyldig att hålla nere på kostnaden för åtgärd....blir offert på detta i så fall...möjligen kan någon annan reparera för 35,000kr....Om man kör någon uppgörelse att dela på kostnaden...vilket faktiskt händer...det finns faktiskt privata säljare som är så snälla....så snäll är inte jag t.ex....

Ja visst kan man med egna medel gå vidare genom advokat som köpare....men då finns risk att det kan sluta med att kostnaden ännu mer saltas på.....För risken att man hamnar som rättshaverist är mycket stor då man står där utan ett skriftligt avtal med säljaren....man skall ha mycket kött på benen innan man går vidare...t.ex. att man lämnat in fordonet för begbils besikning innan köp...att ett utförligt kontrakt är skrivet...osv....

Vissa bilmodeller är väldigt vanskliga att köpa begagnad....det är inte frågan om växellådan skall rasa, utan när....Kan hända när köparen är på väg hem....

Detta använder jag ALLTID när jag säljer eller köper.....
http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... _bilar.pdf

Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.

Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt. Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Köpekontrakt

När du säljer eller köper privat: Här finns ett förslag till kontrakt. Du kan fylla i kontraktet på skärmen och skriva ut det i två exemplar för underskrift.

Allt går inte alltid som man tänkt sig. Ibland uppstår fel med din nyköpta bil och kanske blir du oense med säljaren om vad som gäller. Här får du hjälp på traven.

När du köper av en privatperson har du inte samma rättsliga skydd som när du köper av en bilhandlare. Ett grundskydd finns i köplagen, men det är viktigt vad du och säljaren kommit överens om vid köpet. Vid en tvist med en privat säljare kan du inte få direkt hjälp av konsumentvägledningen utan du får vända dig till en advokatbyrå.