Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Trist :-(...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Trist :-(...

Inlägg av Manor » 05 okt 2014 21:49

Jag kände att jag måste skriva av mig lite.
Idag, liksom andra helger när det är hyfsat varmt ute, så tvättade jag som vanligt av bilarna.
De brukar ju sällan vara så skitiga, utan jag gillar helt enkelt att hålla på och pyssla.

Medan man håller på så brukar grannar och folk boendes lite längre bort på gatan stanna till och man snackar om lite ditt och datt och oftast blir det om bilvård :).

Idag under torkstunden så stannade en bil framför uppfarten. Det var mannen i huset snett mittemot som vevade ner rutan. Glatt gick jag fram mot bilen då jag trodde att han skulle fråga om något tips om medel eller liknande. Till saken hör att av alla som bor i närheten så har vi i princip ingen kontakt alls med just denna grannfamilj...man säger hej när man ses, men vi har inga gemensamma intressen.

Tjenare, sa jag lite glatt och log. Han såg sammanbiten ut och sa...vet du att du stör? Förlåt, sa jag...vadå? Ja, du stör...du håller på med dina maskiner varje helg och du stör. Jag blev väl mest paff. Jag tillhör väl inte direkt dem som just stör mig på någonting själv, men uppenbarligen så var denna man mäkta irriterad. Ja, sa jag...jag gillar att pyssla med bilarna så under perioden som det är hyfsat varmt så blir det tvätt på helgen, men det verkar ju konstigt att jag stör så mycket då jag håller på mitt på dagen (aldrig tidigt eller sent...), och visst låter en högtryckstvätt men inte så överdrivet mycket. Den står också direkt utanför mitt förråd under carporten som borde dämpa ljudet en hel del...men visst ljudlöst är det ju inte.

Kan inte du åka och tvätta bilen på macken som alla andra, säger han då. Så som hans bil ser ut så tillhör han inte direkt "tvättarna", och övriga grannar tvättar också sina bilar på sina uppfarter med högtryck...så vilka "alla andra" var som han refererade till har jag ingen aning om.

Ja, det blir väl bara tvätt hemma någon helg till sa jag...därefter blir det för kallt. Ja, men då drar du väl igång snöslunga eller något annat som stör...sa han då!!? Visst har jag en snöslunga, och den används väl typ 3 gånger per vinter när jag tar bort snön från altanen... Jag misstänkte nu att han nog kanske inte mådde så bra och bara ville gnälla/bråka...men hur som helst så kändes det väldigt trist :(. Man behöver ju inte vara bästa vänner, men det är alltid jobbigt med en nära boende som irriterar sig på det man gör.

Jag har nu gått över till 2 av 3 grannar (den tredje var inte hemma) som bor närmare mig än de och frågat om de tycker att jag stör dem när jag tvättar bilen. Absolut inte, svarade bägge två...ingen brydde sig för fem öre. Jag berättade vad som hänt, och de blev bägge lite konfunderade. Ingen av dem har heller någon direkt kontakt med denna familj, utan de håller sig mest för sig själva.

Det känns verkligen trist. Bilvård låter ju tyvärr en del, men det gör ju gräsklippning också som andra gör oftare än jag. Att åka iväg någon annanstans känns ju inte heller så kul då man har sitt förråd med alla prylar & grejer man behöver. För mig är bilvårdandet en hobby som gör att jag kan varva ner. Tiden då högtryck och tork körs är ju inte heller flera timmar direkt...spola av, handtvätta, spola av...torka...ja, mycket mer än så är det ju inte med maskiner som låter. Polering tar ju dock längre tid, men jag har i år polerat 4 bilar...så det är ju inte värre än de grannar som polerar sina båtar hemma på tomten (vilka brukar få låna både maskiner och medel av undertecknad :)).

Jag är medveten om att det bara är en tidsfråga innan det lär bli helt förbjudet att tvätta bilar hemma (av miljöskäl). Den dagen den sorgen, men det påverkar ju inte polering och andra moment som låter ändå.

Hur tusan tycker ni att man ska tackla detta?
Kör på säger lilla frun, kör på säger de närmaste grannarna...men det kommer inte att kännas lika bra ändå...hur man än vänder och vrider på det.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Trist :-(...

Inlägg av Rasseman » 05 okt 2014 21:58

Jag hade kört på, ha ett par öronproppar redo i fickan ifall han kommer och säg att han inte behöver betala för dom och fråga om du ska tvätta hans bil medan han stoppar in dom :)

V70 2,5 FT -11 R-Design

Brian S
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 sep 2014 21:33
Ort: Skegrie, Trelleborg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Brian S » 05 okt 2014 22:06

Fortsätta som inget har hänt!

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Trist :-(...

Inlägg av BTG » 05 okt 2014 22:07

Så länge man får tvätta hemma så fortsätt med det,är ju lite som du själv säger om gräsklippare. Är det bara han som stör sig på det och ingen av de andra grannarna så kanske det är han som ska anpassa sig och inte alla andra efter honom.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 05 okt 2014 22:23

Tack för uppmuntringarna :).

Ja, det är ju inte allt för många decibel på en högtryckstvätt så att det ska kunna anses vara en "sanitär olägenhet" mitt på dagen, men är man känslig för ljud så kan det ju självklart störa. Jag får väl anta att han/de även störs av gräsklippare, grästrimmer och häckklippare också. Själv störs jag väl inte alls av något, så länge som det inte är en okristlig tid...

Om de har folk hemma och sitter ute på altanen och blir störda så är det ju en sak. Om han/de skulle säga till då så kan jag absolut skjuta upp tvättandet, det är ju inget måste och jag gör det inte för att jävlas med dem...men nu var det inte ens en diskussion eller försök till jämkning...det vara bara "du stör" och så var det inget mer med det :(.

Jag är värdelös på att bara "rycka på axlarna", utan avskyr den här typen av konflikter som inte löses. Han tycker att jag stör, och jag vill kunna hålla på med mina grejer...närmare än så kom vi inte. Med ert och övriga grannars stöd så kör jag på de få helger vi har kvar på säsongen...och hoppas att han/de lugnat sig till våren igen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Trist :-(...

Inlägg av henkek » 05 okt 2014 23:15

Jag skulle oxå bara köra på. Tur att din granne enbart stör sig på tvättningen. Min granne gnäller om jag har för många bilar på uppfarten och sen sa han att jag får f#n inte ha verkstad hemma. Drt händer att jag skruvar me bilar men just vid de tillfället så va de tjejens lillbrors bil han störde sig på.
Gammal bitter gubbe som måstr ha koll på alla grannar. Men han gnäller nog enbart för att vi är yngre. Dem andra grannarna har han aldrig gnällt på oavsett hur mycket dem har stört eller haft lasbilar o traktorer på uppfarten.
Visst är de tråkigt men jag bara rycker på axlarna. Får hoppas han inte kommer över igen bara

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Trist :-(...

Inlägg av garagehunden KL » 05 okt 2014 23:23

Men han/de (inkl henkeks granne) kan ju inte vara som han ska om beskrivningen stämmer. Be dem fara och flyga.
Tål man inte att höra några ljud dagtid så får man så lov att flytta långt ut på landet utom höravstånd från grannar. Vi bor ungefär så, men traktorer går dagarna i ända ändå och gräsklippare med mera, så även hemma hos oss. Det är att betrakta som hörande till ett normalt liv och ingen har rätt att neka någon det såvida det inte rör sig om något betalt vilohem man tagit in på.

Såna där dårar ska man inte låta hållas. Inte för att vara otrevlig eller "hård", men det fungerar mestadels inte att inte säga ifrån när folk är oskäliga.
Det här är exempel på orsak till att jag vill ha minst 250 meter till närmaste granne.

Dessutom måste jag inom parentes bekänna att jag har inte för avsikt att sluta tvätta bilen hemma så länge jag är kapabel till det, oavsett vad de hittar på för bestämmelser.
Det har gått alldeles för långt med en massa galenskaper och inskränkningar i tillvaron. Hög tid att säga ifrån.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Perra83 » 05 okt 2014 23:33

Jag hade fortsatt! Hade aldrig igen kollat åt någon i deras familj. Hade startat gräsklipparen på fullgas när jag ser att det är dags för grillning. Jag hade GJORT allt för att störa!

Kanske inte men jag hade definitivt slutat att hälsa!

Är man folkskygg ska man inte bo bland folk. Som här i stan. Så fort det är nått så klagar folk på att det är högljutt och det skräpas ner. Städning fixar lokala idrotts föreningar och att folk på stan hörs är väl inte så konstigt.

Det finns folk som inte tar hand om sina hus, trädgårdar och bilar mm. DOM stör jag mig på. Nej man ska va glad om man bor där folk ser efter sin egendom.

Manor, jag och vi andra är på din sida ska du veta!

Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Re: Trist :-(...

Inlägg av Ola80 » 05 okt 2014 23:56

Tråkigt att det blir så men alla som bor i villa på en gata med nära grannar har antingen en eller flera av denna typen. Ett sätt att kontra på är ju att göra det svårt för han men ändå vara tillmötesgående. Med tanke på att de andra grannarna också tvättar på sina uppfarter så kanske den gnällande grannen kan erbjuda något tvättschema för alla grannar på de tider som han inte blir störd på. Detsamma för gräsklippning, häckklippning mm. Eller förbjuda alla typer av aktiviteter som innehåller höga ljud, så kan han ju fundera på det när gräset växer.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 06 okt 2014 05:50

Tjenare.
Låter som du har min Granne i området.
Det finns alltid någon som stör sig på något.
Tror inte att det är ditt tvättande, utan något helt annat. Behöver inte ens var dig han stör sig på.
Det jag med säkerhet vet är att det inte hjälper att köra på som vanligt, eller öka aktiviteterna.
Du säger att det inte är någon som umgås med karln. Synd du hade i detta läget behövt en medlare.
Nästa steg från denna människan är, säkert att börja anmäla dig till kommunen.
Min granne var tyst i många år innan han satte i gång, började med att han stod på trappan och applåderade när jag var färdig. sedan började helvetet. För att göra en lång historia kort, så fungerade medling. En annan granne pratade med karln i fråga. Visade sig att en häck störde honom. inte min. Så nu håller han sig på sin kant, och jag tänker på när och vad jag gör.

Så försök att prata med karln i fråga, stångas inte det blir bara värre.

Lycka till.
Peo.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Funk » 06 okt 2014 07:07

Bäst grannar får man genom avstånd och höga staket..

Skämt åsido, han verkar vara en surk*k som så länge han inte stör dig bör få vara ifred och reta sig på allt han vill.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Trist :-(...

Inlägg av MattisH » 06 okt 2014 09:46

Se det som ett tillfälle att bygga väggar så du får ett garage!

Jag förstår grannen, polermaskiner för ett tråkig oljud och det är ett ihållande ljud utan dess like. Jag själv gör inte sånt så att jag stör mina grannar, utan kör inne i mitt garage. Inte för att det är några problem med mina grannar för dom har själva massa oljud, men jag är en sån som tänker på andra (EN NEGATIV sida!!!) och vill inte göra väsen av mig..
Dock är det samma sak med gräsklippare, dom HATAR jag, men sen har jag ju också robot :P

Oavsett vad jag skrivit ovan tycker jag att du ska köra vidare, du har som sagt kört 4 bilar på ett år. En annan sak hade ju varit om du kört varje helg! Ställ högtryckstvätten i förrådet när du kör med den och stäng till dörren något. Du har väl lång slang?

Undra hur länge han har laddat för att våga stanna och säga till.. :P
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Trist :-(...

Inlägg av Crille » 06 okt 2014 10:31

Tycker du ska fortsätta med din tvätt å låta grannen gnälla.

Han hade säkert en dålig dag eller så får han ingen ömhet av frugan sin.

Kör så det ryker är mitt råd.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Trist :-(...

Inlägg av Norrhyttan » 06 okt 2014 11:55

Det finns alltid folk som stör sig på allt.
Själv var jag mycket noga med detta när jag valde mitt boende. Har en relativt stor tomt (25.000 kvadratmeter) med åkrar som grannar åt två håll, och duktigt bullerskyddande byggnader, höjder och vegetation mot de få grannarna. Min gård blir liksom en egen liten värld där insynen - och även ljudutbytet - är begränsad.
De grannar jag har är bra folk, men det kan förstås ändras med tiden då de är äldre. Men åtminstone ena gården lär tas över av sonen när gubben trillar av pinnen, och han är inte heller den som gnäller, tvärtom kör han gärna traktor, motorsåg och diverse maskiner på helgerna.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Trist :-(...

Inlägg av jojje » 06 okt 2014 16:52

Ja tråkigt med en sådan granne, men som tidigare redan skrivit så kör på som vanligt. Själv har jag bara bra grannar, vi är ganska många som jobbar 3-skift i området och då brukar vi vänta med gräsklippning tex till efter 15-tiden så den som jobbat natt får sova.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Trist :-(...

Inlägg av Abyss » 06 okt 2014 17:03

Verkligen trist Manor, vet hur du känner och att det liksom har förstört stämmningen med att gå ut och ta en tvätt "bara för att".. Vi vill alla tro att vi reagerar på ett visst sätt när vi konfronteras så som du blev men dom flesta skulle svara som du och komma på alla dom bra svaren senare.

Och att gå på ännu mer nu tror jag inte heller på då grannen liksom har släppt spärren och äntligen sagt till om det som retat honom. Nu är det första hindret avklart så då blir resten lättare om han känner att du markerar dig. Så att anmäla till kommunen eller nått sånt är nog inga problem nu för honom.

Det som Progge skriver är nog en av lösningarna med medling och om du kan få en av grannarna att ta och se vad dom kan göra. Sedan så är det kanske inte så "enkel lösning" som att det är en häck i erat fall utan han tycker verkligen att det är ett störande moment att du är så noga med dina bilar. Man får inte glömma att det kan uppfattas lite provoserande för enstaka att vi håller på och putsar på våra bilar "hela tiden" då det "bara" är ett dött föremål och i värsta fall en status symbol som han uppfattar att du vill visa fram.

Det finns ju männinskor som stör sig på allt, nästan så dom letar efter saker att klaga på. Och att ta bort ett sådant beteende är inte lätt utan en konfrontation men då inte av den kroppsliga sorten såklart :)

Hoppas ändå att du kan fortsätta att tvätta utan att detta går ut över det rofyllda som det är att tvätta bil. Nästa steg är upp till honom och blir det någon fortsättning så får man börja tänka på alternativer.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 06 okt 2014 17:24

Stort tack för stöd och bra tips.
Jag ska göra ett försök att ha högtryckstvätten i förrådet och dra ut slangen max...det bör ju åtminstone markera min goda vilja. Biltorken (huuuhuuuuhuuu) är ett separat problem. Jag får väl hoppa över den då och då...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Trist :-(...

Inlägg av Bananen » 06 okt 2014 17:32

Erbjud dig att tvätta "grannens" bil! :jeps
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Sv: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 06 okt 2014 18:11

Bananen skrev:Erbjud dig att tvätta "grannens" bil! :jeps
Nä, där drar jag gränsen :).

Det är väl som det är, trist att det gnälls när man borde få hålla på som man vill på dagtid och egen tomt :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Trist :-(...

Inlägg av garagehunden KL » 06 okt 2014 20:59

För mig låter det orimligt att börja göra eftergifter utan speciella skäl. Om man pysslar på dagtid med helt normala aktiviteter gör man väl det i sin fulla rätt. Att kommunen skulle ha med det att göra som nån nämnde verkar konstigt. Lever vi i nån slags anstaltsmiljö?

En annan sak blir om någon granne har särskilda behov, kanske pga skiftarbete eller annat. Men då får ju den personen framföra det hövligt och be om en rimlig anpassning som en tjänst, inte som ett krav från en översittare som vill dryga sig. Det går bort direkt.
Annars är jag noga med att det ska vara lugnt nattetid, men det är en personlig preferens och boendet är anpassat därefter. Hade jag såna grannar som manor hade jag övervägt att flytta.

Skriv svar