Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

*Guide* Vintertvätt ;)

Vad ska man egentligen använda?
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: *Guide* Vintertvätt ;)

Inlägg av MRisberg » 08 apr 2019 15:36

Jag var och slängde på lite kallavfettning från Biltema på mattorna (det var lite spontant och jag hade inte mitt HD Degreaser tillgängligt). Lät det sitta en stund och jag hade på mer på ställen där det såg ut att börja torka. Efter några minuter så slängde jag på ett lager Arti Green och lät det sitta några minuter till. Efter att den alkaliska fått arbeta lite tillsammans (?) med kallavfettnigen så fick två av mattorna en "härlig" brun sörja fläckvis på mattan. Någonting släppte definitivt som inte släppt med bara alkalisk avfettning eller shampoo tidigare.

Efter att jag spolat av så drog jag på nytt alkaliskt, och det gnuggade jag nu i sex riktningar för att täcka in alla tre sidor i det nedsänkta mönstret och sen i det upphöjda. Efter avspolning igen och tork så ser jag att en del av de rundade hörnorna i de nedsänkta trekanterna fortfarande vad skitiga. Insåg att jag skulle ha gnuggat i ytterligare tre riktningar på alla mattor. :|

Jag gick in punktvis med mikrifiber, tops, skursvamp tillsammans med lite alkaliskt igen. Det är SÅ svårt bara att minnas var de här problemen / den här skiten fanns någonstans på mattorna då den inte syns längre med kem på mattan. Det gick sådär att få bort all skit i hörnorna kan jag säga. Jag hade inte riktigt lust att prioritera att gnugga några hundra hörnor en efter en med tops. Körde lite med svamp i större drag men med lite extra tryck och mindre rörelser än enskilda små hörnor med tops och hoppades på det bästa.

Efter det här så sprayade jag på lite gummiförnyare som jag hade från Biltema. Drog ut det över mattorna med lite vatten, kanske 1:1. Lät det sitta och verka ett tag och sen torkade jag av det med en mikrofiberduk.

Vilka jobbiga mattor att hålla rena. Blir definitivt en ägnad tanke åt dessa vid nästa bilköp. :lol:
bilmatta, ren.jpg
Syns så klart spår av att mattan / mattorna har några år på nacken men nog blev de renare och betydligt finare. Svärtan är något djupare och det blänker något ljusare i kanterna av mönstret i rätt vinkel. De blev däremot betydligt halare än när de var skitiga. Frågan är om jag hade rätt blandning med vatten och metod att lägga på eller om Biltemas kem kanske är lite halare än önskvärt vad gäller just mattor. Jag ska se hur de är att ha fötterna på i bilen och vid körning.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar