Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blind-test av schampo

Vad ska man egentligen använda?
Jotes
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 sep 2012 11:56

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Jotes » 18 sep 2012 16:52

Er test kan man inte ta på allvar. Det är bara tillfällen som bestämmer hur en person betygsätter schampo.Tillverkar själv bland annat schampo produkter på en rengöringsmedel företag. Om man kan lite om hur en rengörings produkt fungerar så vet man att det är teknisk omöjligt att producera en schampo som är mycket bra på skum, rengöringseffekten och avrinning. Ytspänning bestämmer hur bra produkten är. För att den ska ha bra rengöringseffekt och ska den ha liten ytspänning vilket motverkar avrining till vilken behöver man hög ytspäning då är det bäst effekt. man ska tillägga också att skumningen motverkar avrinningseffekt. Kort sagt det finns inte en produkt som är bra på allt. Rätt sagt får man välja vad vill man ha för effekt av medlet. En del som föredrar avrinning andra föredrar skum andra rengöringsförmågan och då ska man använda en produkt med som har en avfettnings effekt. Därför finns det ingen mening i en sådant test. Sen ska man också tänka på blandningen. Produkter ni testade använder man inte med samma blandning så effekten blir missvisande.
Senast redigerad av 1 Jotes, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Göran » 24 mar 2013 21:21

Jotes skrev:Er test kan man inte ta på allvar. Det är bara tillfällen som bestämmer hur en person betygsätter schampo.Tillverkar själv bland annat schampo produkter på en rengöringsmedel företag. Om man kan lite om hur en rengörings produkt fungerar så vet man att det är teknisk omöjligt att producera en schampo som är mycket bra på skum, rengöringseffekten och avrinning. Ytspänning bestämmer hur bra produkten är. För att den ska ha bra rengöringseffekt och ska den ha liten ytspänning vilket motverkar avrining till vilken behöver man hög ytspäning då är det bäst effekt. man ska tillägga också att skumningen motverkar avrinningseffekt. Kort sagt det finns inte en produkt som är bra på allt. Rätt sagt får man välja vad vill man ha för effekt av medlet. En del som föredrar avrinning andra föredrar skum andra rengöringsförmågan och då ska man använda en produkt med som har en avfettnings effekt. Därför finns det ingen mening i en sådant test. Sen ska man också tänka på blandningen. Produkter ni testade använder man inte med samma blandning så effekten blir missvisande.
Är du helst säker att detta test inte är på riktigt?

Jag ska mejla er på Sanego och kolla om ni kan bidra med prov till nästa test.

I detta test så var det exakt mängd schampo till 10 liter vatten. :jeps
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Jotes
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 sep 2012 11:56

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Jotes » 27 mar 2013 19:02

Det som är roligt att ibland schampo som säljer man under olika namn tillverkas av samma företag och ibland samtidigt men ändå blir det olika resultat på de, hur förklarar du det?
Senast redigerad av 1 Jotes, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Manor » 27 mar 2013 20:54

Jotes skrev:Det som är roligt att ibland schampo som säljer man under olika namn tillverkas av samma företag och ibland samtidigt men ändå blir det olika resultat på de, hur förklarar du det?
Därför att en test många gånger baseras på en känsla och en förväntan på schampot.
Utgångspunkten (bilens lack) kan vara bättre och sämre (skitigare/renare).
Testarens humör spelar säkert in... ;).

Jag har cirka 15 olika schamposorter hemma och jag kanske har testat ytterligare 15 stycken genom åren.
Av dessa är det endast Hagmans bilschampo som jag har varit rejält missnöjd med. De tre stycken Concept schampon som jag har hemma upplevda jag ge en strävare yta på min bil, andra har tyckt om dessa schampon väldigt mycket.

Så länge man inte mäter resultatet med instrument så kan det inte bli annat än en känsla.
I mitt fall så är jag en sucker för skum och luktar det även godis och har en seg konsistens så blir betyget bättre av mig åtminstone. Andra har en annan åsikt, de gillar inte skum och ogillar dofter och couldn't care less hur konsistensen är. Priset spelar självklart en roll om man själv ska köpa ett schampo eller inte, men borde egentligen inte vara en parameter i testen...vad som är dyrt/billigt/prisvärt är ju upp till kunden att bestämma.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Göran

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Göran » 31 mar 2013 11:12

Jotes skrev:Det som är roligt att ibland schampo som säljer man under olika namn tillverkas av samma företag och ibland samtidigt men ändå blir det olika resultat på de, hur förklarar du det?
Eftersom du jobbar på Sanego så vet du att dessa schampon tillverkas av olika tillverkare!

Sitter du i ledningsgruppen? Jag har sökt Sanego för en kommentar utan resultat. Men jag ska ringa vidare på måndag.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
viper
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 feb 2014 19:25
Ort: Mjölby
Kontakt:

Blind-test av schampo

Inlägg av viper » 09 jun 2014 20:18

Jag vill testa
Senast redigerad av 1 viper, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Manor » 09 jun 2014 21:44

viper skrev:Jag vill testa
Grattis till dagens trådlyft :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar