Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blind-test av schampo

Vad ska man egentligen använda?
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Funk » 18 aug 2009 19:23

Wow Ante , en halvdeciliter Cherry Foam till en spann ! Det blir ju som ett såpbubbelparty på Ibiza..det måste ta en evighet att skölja av.
Tillverkarnas rekomendationer tyckar jag oftast fungerar rätt bra, det är dem som uträkningar är baserade på, men så har vi ganska bra vatten här i Göteborg. Har man mycket kalk så kanske det behövs mer.

Knepigt med Sanego, en del gillar det, jag personligen har aldrig provat något sämre och dyrare. Fick det inte att kännas bra ens med 3,5 deciliter i en spann, och på alla andra parametrar sög det också.. Jag verkar iofs inte ensam om att ogilla det om man får se till testresultatet.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Tomas88 » 18 aug 2009 21:58

Har också köpt en flaska sanego vaxschampo efter att jag hördt att det inte skummar så mycket och efter att ha kollat på priset. 59 spänn för en liter var ju inte så farligt tänkte jag.... Men precis som Funk påpekar så är det ju inte så enkelt. I själva verket så är det ganska dyrt om man räknar lite. Tycker varken schampot är särskilt bra eller dåligt men inget jag rekomenderar.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Ante_Bmw » 23 aug 2009 16:50

Fick hem min dunk med Sanego och som jag misstänkte luktar inte alls dunkens innehåll samma som Sanegon i provröret från testet !

Jag nämnde ju tidigare att jag direkt vid testet reagerade på att det borde vara Sanego men jag kännde ej igen lukten, I dunken ja fått nu luktar schampot mycket mer "#friskt" typ åt citronhållet tror jag, Även så skiljer färgen lite,.,.
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Göran » 23 aug 2009 16:52

Ante_Bmw skrev:Fick hem min dunk med Sanego och som jag misstänkte luktar inte alls dunkens innehåll samma som Sanegon i provröret från testet !

Jag nämnde ju tidigare att jag direkt vid testet reagerade på att det borde vara Sanego men jag kännde ej igen lukten, I dunken ja fått nu luktar schampot mycket mer "#friskt" typ åt citronhållet tror jag, Även så skiljer färgen lite,.,.
I morgon kontaktar jag Sanego per telefon och reder ut om batchen var dålig och om vi kan ge det en andra chans. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av rkoo » 23 aug 2009 17:04

Så bra är det inte i vilket fall att det behövs något nytt test. Men onekligen är både Ante och jag av samma åsikt att prov-Sanegot inte var av samma kvalitet som det egentligen är.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Ante_Bmw » 23 aug 2009 17:08

Visst kan det ju vara att de inte är något "fel" utan att det bara skiljer sig mellan olika tillverkningar? Jag vet inte men tänkte bara iallafall upplysa om detta :)

Nej håller lite med rkoo men tror detta schampo mest fick dåligt resultat för att alla tycker om skum och tycker att ett schampo skall skumma,,, Skummar de inte så blir man direkt negativ och tycker det är skit, Jag har en mörkare färg och märkte inget sämre slutresultat på bilen efter tvätt än med dom andra schampona ,

En kompis han köper ibland lite av mig och han använder det som " glansmedel" Alltså han blandar i lågtryckssputa och sprayar bilen med detta som sista steg efter schamponering och sköljer sen av för att han tycker att det ger en kanonglans ( Blanksvart Mercedes CL600)

Detta har jag själv inte testat ens men alla har ju sina egna knep och sånt dom tycker om :)
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Funk » 23 aug 2009 18:48

Jag har inget emot lågskummande schampon, jag tycker t.ex Smartabs Duet är helt OK. På många sätt är det jämförbart med Sanego men spädes snällare (ca.3%) och har rent subjektivt en både "halare" känsla och bättre rengörande förmåga. Jag är inte säker men jag har för mig att Duet var rätt billigt också..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av mortil » 23 aug 2009 19:26

Funk skrev:Jag har inget emot lågskummande schampon, jag tycker t.ex Smartabs Duet är helt OK. På många sätt är det jämförbart med Sanego men spädes snällare (ca.3%) och har rent subjektivt en både "halare" känsla och bättre rengörande förmåga. Jag är inte säker men jag har för mig att Duet var rätt billigt också..

/Thomas
har heller inget emot lågskummande shampoon . skiter också i hur dom luktar..

mina prioriteringar är Rengörande, avrinning och lätt och spola bort..

sen hur mäter man hur snällt ett shampoo är mot händerna under en så kort tid som testet pågått?

eftersom man använder ett shampoo flertalet gånger så måste man ju på något sätt mäta ut hur snällt det är mot händer på låt säga användningen 1ggr veckan i 1 år eller liknande ? för sånt måste man ha labratorier.
mycket medel och liknande man funnit bra i början men efter några års användande och forskande så va dom inte så bra.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Tantrum » 23 aug 2009 19:34

Handdiskar man efter middagen kan man bli lite torr om händerna eftersom diskmedlet inte är snällt mot huden. Blir man torr i huden på samma sätt när man tvättar en bil är schampot inte snällt. Det är så jag tolkar det :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av mortil » 23 aug 2009 19:42

Tantrum skrev:Handdiskar man efter middagen kan man bli lite torr om händerna eftersom diskmedlet inte är snällt mot huden. Blir man torr i huden på samma sätt när man tvättar en bil är schampot inte snällt. Det är så jag tolkar det :)

På jobbet har vi olika fogmassor. en viss fogmassa kallad Mono (monomerik) är väldigt snäll och luktar inte starkt som andra kan göra. men det har kommit fram att de är så mycket gifter i den så i dagsläget är det förbjudet för yrkesmän att arbeta med den i stora mängder. medans dom som luktar starkt och känns knepiga när man får på fingrarna är fortfarane nyttigare .
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av bustorp » 23 aug 2009 20:24

Tantrum skrev:Handdiskar man efter middagen kan man bli lite torr om händerna eftersom diskmedlet inte är snällt mot huden. Blir man torr i huden på samma sätt när man tvättar en bil är schampot inte snällt. Det är så jag tolkar det :)
Vad hette det att man gjorde, sa du.......handdi****......
Känner jag inte igen...... ;) ;)
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Tantrum » 23 aug 2009 20:56

DDT och eternit är två andra mirakelprodukter som visade sig vara rätt vanskliga. Även Uran går väl under den kategorin :)
Dock tror jag inte att de schampon som finns i handeln innehåller substanser som inte har kända hälsoeffekter. De hälso- och miljövådliga ämnen som finns redovisas i ett datablad. Därför blir det (troligen) bara intressant att diskutera hur milt schampot upplevs mot händerna.

Bustorp: Man diskar manuellt med en för ändamålet avsedd borste och ett sk. diskmedel istället för att stoppa porslinet i diskmaskinen. Ett snabbt överslag ger förresten att jag diskat ca. 1305 gånger de senaste tre åren. Puh.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av mortil » 23 aug 2009 21:26

bustorp skrev:
Tantrum skrev:Handdiskar man efter middagen kan man bli lite torr om händerna eftersom diskmedlet inte är snällt mot huden. Blir man torr i huden på samma sätt när man tvättar en bil är schampot inte snällt. Det är så jag tolkar det :)
Vad hette det att man gjorde, sa du.......handdi****......
Känner jag inte igen...... ;) ;)
man polerar ju inte för hand nu för tiden så varför diska för hand :D

skämt o sido. men gott med diskmaskin .
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 15:22

e 2-5dl
Senast redigerad av 2 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 15:24

Tantrum skrev:Lite doseringar:
Ultima - 20 ml/10 liter.
P21S - En kork per gallon, dvs. ca 90 ml/10 liter troligen.
Sanego - Blandas 2-5%, dvs. 2 - 5 dl /10 liter.
Smartwax - Hittar ej. Men troligen 1-3 oz. per gallon.

De övriga hittar jag inte heller. Lurigt att hitta doseringsanvisningar på nätet alltså.


Sanego står det på min nya dunk handtvätt 1:50 alltså 2 dl på 10l och inte 2-5dl
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Tantrum » 25 aug 2009 16:43

Ok. Kollade nån produktbild där det stod 2-5%.

Ytterligare ett tecken på att det är skillnad på det "gamla" och "nya" schampot kanske? Det verkar vara rätt många som reagerat på att det Sanego-schampot har blivit sämre/annorlunda jämfört med det tidigare, även på andra ställen än Bilvårdsforum och Prorecond.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 19:36

Tantrum skrev:Ok. Kollade nån produktbild där det stod 2-5%.

Ytterligare ett tecken på att det är skillnad på det "gamla" och "nya" schampot kanske? Det verkar vara rätt många som reagerat på att det Sanego-schampot har blivit sämre/annorlunda jämfört med det tidigare, även på andra ställen än Bilvårdsforum och Prorecond.

Ska kolla när ja tvättar med det nästa gång om jag märker skillnad, Tror även att kanske några inte förstod att skicka i alla 3 tuberna i en och samma hink när dom testade sanegon
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Funk » 25 aug 2009 21:28

Tantrum skrev:Ok. Kollade nån produktbild där det stod 2-5%.

Ytterligare ett tecken på att det är skillnad på det "gamla" och "nya" schampot kanske? Det verkar vara rätt många som reagerat på att det Sanego-schampot har blivit sämre/annorlunda jämfört med det tidigare, även på andra ställen än Bilvårdsforum och Prorecond.
På min flaska stod 2-5% och jag räknar med 3% i mina uträkningar. 2dl per tvätt är ändå ca. 12kr/tvätt vid 59:- per liter...tycker ändå det är mycket.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Tantrum » 25 aug 2009 21:51

Jepp, att det är dyrt kan vi nog enas om. Även om det kanske är ett omtyckt schampo :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Blind-test av schampo

Inlägg av Nisse » 25 aug 2009 22:32

Skulle nog inte kalla Sanegos vaxschampo för högkoncentrerat...Själv har jag en förkärlek till schampon som har sirapskonsistens...Men jag vet att många tycker Sanegos schampo är bra...Men det tillhör inte mina favoriter...jag vill ha rikligt med skumm när jag tvättar...men det skall samtidigt vara lätt att skölja bort...Gillar skarpt Concepts schampon... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Skriv svar