Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur rengöra läderklädseln?

Matnyttig information och tips!
Krakus
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 06 aug 2012 14:57
Ort: En håla nära Sjöbo

Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av Krakus » 16 feb 2019 23:18

Vi köpte nyligen en extrabil från 2006.
Förarens fåtölj är blank!

Hur rengör jag den enklast?
OBS! Jag är amatör!
___________________

Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av rigi » 16 feb 2019 23:19

Krakus skrev:Vi köpte nyligen en extrabil från 2006.
Förarens fåtölj är blank!

Hur rengör jag den enklast?
Kolla guider på pingens.se

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av progge » 17 feb 2019 08:53

Krakus skrev:Vi köpte nyligen en extrabil från 2006.
Förarens fåtölj är blank!

Hur rengör jag den enklast?
Så här skriver Forumets grundare Göran Huusko.

Skinnklädsel i bilen är lyx upphöjt i två. Men när din skinnklädsel glänser så är det ett tecken på att den börjar bli smutsig. Det finns många orsaker till att den blir glansig, men det som är absolut skadligast för din läderklädsel är att köra med bar överkropp och shorts. Kroppens salter påskyndar nedsmutsningen markant.

Börja med att dammsuga ur din bil. Ett mjukt munstycke rekommenderas så att du inte repar din skinnklädsel. Ta ur dina golvmattor, och dra tillbaka stolen så att du kommer åt under stolen.
Många har under tidens gång glömt bort hur bilens läderklädsel såg ut då bilen hämtades från bilhallen. Nytt modernt läder är oftast matt. För att påminna sig så är det ett smart drag att göra en så kallad ”50/50”. Här tejpar jag bilstolen på mitten med vanlig maskeringstejp så att vi får en bra bild av slutresultatet.

Därefter tar vi fram en nagelborste, sprejar lite interiörrengöringsmedel och gnuggar försiktigt i sömmarna samtidigt som vi dammsuger. Därefter tar jag fram mirakelsvampen och gör likadant. Spreja rengöringsmedel på mirakelsvampen och lädersätet. Därefter gnuggar du försiktigt tills smutsen löses upp och eftertorkar med en ren mikrofiberduk. Bearbeta en liten yta i taget och fortsätt tills hela stolen är ren. Byt till en ren mikrofiberduk ofta.

Mirakelsvamp kallas även för fläcksuddare och går att köpa på de flesta livsmedels­butiker. Den är makalöst bra för att få bort fläckar från dina skor på fotstegsplasten, stolsplasten med mera. Det är en väldigt bra produkt helt enkelt.
Bör användas varsamt. (Se denna produkt som ett fint sandpapper.)
Vidare så är moderna läderklädslar lackerade med läderfärg, det innebär att du inte behöver eftersmörja ditt skinn eftersom inget smörjmedel tränger in i lädret. Däremot så kan man göra det om man vill. Men välj då en försegling eller ett lädermedel som är anpassat för just din klädsel. Sådant finns bland annat på möbelvaruhus.
Njut av livet, och njut av din rena bil!
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av Funk » 17 feb 2019 09:52

Att tänka på bara är att fläcksuddare är ganska aggressiva så dom skall användas med försiktighet på skinn/läder och lackade ytor.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av progge » 17 feb 2019 10:33

Funk skrev:Att tänka på bara är att fläcksuddare är ganska aggressiva så dom skall användas med försiktighet på skinn/läder och lackade ytor.

/Thomas
Bra kommentar. :best
La till en liten varning i texten , så att inga missförstånd upp står.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av TonyM » 05 mar 2019 15:00

Tycker att Ultima Interior Schampo Gel funkar riktigt bra på läder. Finns på forumets sponsor BBV. Smidigt med detta är att du inte behöver eftertorka med annat än en torr mf duk. En del gillar att använda vanliga bomulls handdukar till rengöring av läder.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av Manor » 09 mar 2019 15:34

TonyM skrev:Tycker att Ultima Interior Schampo Gel funkar riktigt bra på läder. Finns på forumets sponsor BBV. Smidigt med detta är att du inte behöver eftertorka med annat än en torr mf duk. En del gillar att använda vanliga bomulls handdukar till rengöring av läder.
Ultima Interior Schampo Gel är en favorit samt även CQuartz Inside :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av MB SL » 10 aug 2019 22:48

Jag har bra erfarenhet av Furniture Clinics grejer.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Hur rengöra läderklädseln?

Inlägg av korvis » 11 aug 2019 08:59

MB SL skrev:
10 aug 2019 22:48
Jag har bra erfarenhet av Furniture Clinics grejer.
Samma här :jeps

Skriv svar