Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare frågar

Matnyttig information och tips!
AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 09:36

Tack för all hjälp här. Super sida och super killar. Uppskattar allt ni säger och att ni tar eran tid för att besvara mina löjliga frågor.

Jag känner mig som en bebis när det kommer till bilvård, produkter och metoder.

Så ha tålamod med mig

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av e_king » 28 sep 2015 09:38

Det blir rörigt i början när man enbart läser. När du börjar praktisera teorin så lossnar det. [emoji106] [emoji4]

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 09:45

Det får vi hoppas på. Vill få en bra rutin så det flyter på. Rutin med utvändigt invändigt fönster etc..
Just nu när man läser allt ser det riktigt komplicerad ut känns som man kommer tvätta bilen med alla moment i 3-4 timmar.. Jag kommer att vara ute på min parkering som har tvättställe + tillgång till högtryck så vill ej vara ute länge då det är kallt haha

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 09:56

Jag har iallafall en sak att rekommendera till fönstertvätt och det är Mirakel Svamp med lite fönsterputs på rutan eller destillerad vatten, då destillerad vatten kan ingen kalk i etc. och skrubba sen torka, Sedan köpa fönstertvätt som vanligt

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 09:58

Och mirakel svamp är fantastisk produkt och används ofta för invändiga fönster tvättning så som Lera på utsidan

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av Lundberg » 28 sep 2015 11:28

Jag skulle inte köra mirakel på glas, kan ge micro repor som blir dryga vid solljus. Kör lera på fönster också. Insidan ska väl förhoppningsvis inte behöva mer än fönsterputs
// Jack

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 19:38

Idag tvättade jag första gången min bil.
Riktigt besviken på jobbet, jag suger totalt!!! Tog 2 timmar och jag blev bara arg, gick segt, hann inte ens invändigt dammsuga etc.
Det som gjorde mig mest arg var Att jag köpte Ajax fönsterputs och microfiber dukar på Maxi billig skit 30 kr för 8 st.

Schampoo har jag bra tycker jag samt avfettning

Avfettning e turtle prewash-T och shampoo är Sonax Glanss schampoo
Dock det negativa med avfettnings flaskan e att den sprutar såå lite så det tar fett lång tid täcka< min bil då den e 5 meter lång o bred.!
Sedan spolade jag men högtryck fast den e ej super bra för den e köpt och jag gjorde det ute.

Schampoo gick bra mycket skum. Det som var kass med min Microfibre Towel från mekonomen för 99 kr. Lämmnade lugg efter sig tog ej upp all vatten och blev över full snabbt

Sen fönster sprayade Ajax och där Blev det kaaaos fullt med streaks av ammoniak blev som regnbåge gick aldrig bort aldrig med dessa mikrofiber dukar jag hade.. Blev bara kaos..

Lär mig grabbar lär mig samt råd mig va gör jag fel?

Jag e bara katastrof, tappar motivation efter sånt

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av progge » 28 sep 2015 20:08

Angående fönsterputs.
Lägg på med en duk som inte luddar, torka tort men en ny torr.
Köp en billig tryckspruta på Biltema och test.
Gillar du den så köp en dyr som håller för avfettning.

Ta det lugnt, ett steg i taget :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 20:15

Ska jag ej spraya på fönster menar du men på duken sen tvätta? sedan eftertorka med torr duk ?
Ge mig mera tips och steg hur ni gör jag blir galen på mig själv. Det blir mer kaos än gjort.

Yepp jag är ute efter tryckspruta för just avfettning. Eftersom det tar evighet att täcka min bil. Jag har Opel vectra 2.2 direct kombi 2005 och den e större än vanliga.

Vilket fönsterputs är bra? Och mikrofiber dukar för fönster och för torka bilar och hur många använder ni?

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av pean92 » 28 sep 2015 20:23

Ett tips är att kolla youtube, finns många kanaler som visar hur man gör allt kring bilar, nån länkade i början av denna tråd till "ammo nyc" som jag gillar starkt, och jag har haft stor hjälp av att titta på videos för att se hur andra gör, är betydligt enklare än att förklara i text :) Chemical guys och autogeek har också mycket användbart :)

ajax fönsterputs funkar bra enligt mig, bara att hitta en duk som passar och de flesta har fungerat för mig, turtle, sonax + massa andra jag hittat hos mekonomen :)

Sen gör man misstag, alla har börjat någonstans och kaos har de blivit men man brukar ju lära sig mest av sina misstag :) kör hårt!

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 20:28

Hur många mikrofiber dukar använder ni per biltvätt? Och torkning av bilen?
Lämka mig bra microfiber dukar för varje steg tack

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av pean92 » 28 sep 2015 20:36

Personligen använder jag nog bara en duk vid vanlig tvätt och det är för avtorkning, då använder jag våffelduk, kolla hos bbv men även lokala handlare som mekonomen kan ha de. Putsar nästan aldrig fönsterna då jag inte tycker det behövs, tycker de blir nog rena på utsidan med bara schampoo :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av progge » 28 sep 2015 20:50

AbdurRahim skrev:Ska jag ej spraya på fönster menar du men på duken sen tvätta? sedan eftertorka med torr duk ?
Ge mig mera tips och steg hur ni gör jag blir galen på mig själv. Det blir mer kaos än gjort.

Yepp jag är ute efter tryckspruta för just avfettning. Eftersom det tar evighet att täcka min bil. Jag har Opel vectra 2.2 direct kombi 2005 och den e större än vanliga.

Vilket fönsterputs är bra? Och mikrofiber dukar för fönster och för torka bilar och hur många använder ni?
Jag sprutar inga vätskor direkt på insidan av bilen.
Stänker och klabbar över alt, har börjat att göra likadant på utsidan av samma orsak.
MF våffel 400x400 till vätskor, torkar torr med glasduk. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 20:53

400x400? Eller menade du 40x40?

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av pean92 » 28 sep 2015 20:56

Spelar ju mindre roll vilken storlek det är :) är det en våffelduk så är den avsedd för att torka av vätskor och gör det bra :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av korvis » 28 sep 2015 21:01

Håller med Pean 92, satsa på en bra våffelduk som snabbar på torkmomentet, t.ex: http://shop.bollnasbilvard.se/m/bilvard ... th-40x60cm

Sen är mitt tips att du lägger kallavfettning på nedre delen av bilen upp till underkant av fönstrena. Låt den verka lite och sen lägger du alkalisk avfettning på HELA bilen, alltså även ovanpå den lagda kallavfettningen. Sen blåser du av allt med högtryckstvätten i ett monent. Därefter schamponering med bra schampo (finns alldeles för många bra för att länka).
Använd sen en QD eller spraywax som torkstöd!
Nyckeln till framgång är att undvika "mackprodukter" och istället satsa på bra produkter från nån av forumets sponsorer eller andra tips du hittar här på forumet :jeps

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 21:05

lägger ni QD på blöt yta innan avtorkning? Eller efter torkat bilen sedan sprayar QD ?
Samt hur många towels använder ni för att torka bilen ? 1 för att torka hela bilen och 1 för efter torka ? eller 2 towels ? och 1 för " Buffing" ??

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av korvis » 28 sep 2015 21:08

Lägger torkstödet på blöt bil och använder bara 1st. Våffelduk. Ev. eftertorkar/buffar jag med mf-duk, men det behövs sällan om man har ett bra skydd/yta som grund.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av progge » 28 sep 2015 21:26

AbdurRahim skrev:400x400? Eller menade du 40x40?
Lite yrkesskadad, alla mått i mm. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

AbdurRahim
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2015 21:18
Ort: Växjö

Re: Behöver råd med biltvätt med alla moment! Nybörjare fråg

Inlägg av AbdurRahim » 28 sep 2015 21:47

Det som jag har problem med är att min bil är inte vaxat eller något, så det blir över flödigt med vatten på bilen. Därför har jag jobbigt torka den, och inte som bilar som har skydd så att vattnet bara försvinner.

Känns som min bil är inte heller värd alla projekter för dyr dyr underhåll som en tung ny BMW. Så ska jag fortfarande ha Våffel handduk eller 2 och buffa den eller ska jag använda sämskin ?

Skriv svar