Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Matnyttig information och tips!
Skriv svar
rickard64
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2016 13:21

Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av rickard64 » 30 jun 2016 13:37

Tjabba,

Inte för att jag är en helt totalt nybörjare när det kommer till bilvård men har tappat koll på produkter och vad som finns idag...
Köpte mig nyligen en ny RS3:a som nu har fått sig en meguars lackförsegling och har tänkt att lägga på stenskottfilm på front och huv.

Hur håller jag denna fräsch?
Högtryckstvätt och sämskskinn är i stort sett det enda jag har kvar just nu av mina gamla prylar. Så jag behöver allt utom en högtryck och sämskskinn. Ge gärna förslag på produkter man behöver som jag kan ha missat här.

Avfettning - Behöver jag flera? Tidigare kört med prickbort
Bilschampo - Använt sonax tidigare
Svampar el likvärdigt -
Fälgtvätt

Har jag missat något? ös på med förslag så jag blir ordentligt kittad =)

Tack på förhand

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av progge » 30 jun 2016 14:28

Tjenare.
Välkommen till forumet.
Ett tips är att börja titta i trådarna http://bilvardsforum.se/viewforum.php?f=3&start=100
När det handlar om medel mm, så finns det en uppsjö med produkter och åsikter om dem.
Så läs lite i trådarna och bilda dig en uppfattning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av Perra83 » 30 jun 2016 14:38

Nu på sommaren behövs endast en svag alkalisk avfettning. Ex. BBV Arti green, HD grön som du späder ordentligt med vatten.
Har du använt skumlans till högtryckstvätten? Gör det annars så lägger du på ett tjockt skum med Orchard Autocare cotton candy eller Chemical Guys Honeydew Snow Foam. Dom löser upp flugor och annan lätt smuts.

Schampo finns en del fina. Det bästa och neutrala utan vax och annat är Carpro Reset. Fick ja bara välja ett schampo blir det Reset.

Fälgtvätt där är Sonax Extreme kanon. Bilt Hamber Auto wheel är bra även Scholl Rim7. Det är dom tre bästa tror ja.

Allt finns inte i samma shop här i Sverige.

Jag beställde idag Adam's schampo och wash pad. Ska bli kul att testa.

Grattis till nya bilen!!! Det sitter en 5-cyl motor i dom va?
Ja gick bakom VW i Örebro förra veckan och på bakgården står alla nya bilar. Jag hann se baken på en bil som ja tror va en ny Golf el Audi i litet utförande. Den sången och växlingsljudet kan jag bara inte släppa. Fattar inte varför ja köpte en sothora :x

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av Lundberg » 01 jul 2016 14:47

Kasta sämskskinnet och köp en bra torkduk i microfiber. Mitt bästa alternativ är liquid elements silverback xl. Då är det beställning från England eller Tyskland som gäller. Väljer du england så har samma återförsäljare produkter från krystal kleen, allt jag har provat har varit utmärkt!
// Jack

rickard64
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2016 13:21

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av rickard64 » 05 jul 2016 16:47

progge skrev:Tjenare.
Välkommen till forumet.
Ett tips är att börja titta i trådarna http://bilvardsforum.se/viewforum.php?f=3&start=100
När det handlar om medel mm, så finns det en uppsjö med produkter och åsikter om dem.
Så läs lite i trådarna och bilda dig en uppfattning.
Tack för tipset, börjar förstå lite mer nu =)
Perra83 skrev:Nu på sommaren behövs endast en svag alkalisk avfettning. Ex. BBV Arti green, HD grön som du späder ordentligt med vatten.
Har du använt skumlans till högtryckstvätten? Gör det annars så lägger du på ett tjockt skum med Orchard Autocare cotton candy eller Chemical Guys Honeydew Snow Foam. Dom löser upp flugor och annan lätt smuts.

Schampo finns en del fina. Det bästa och neutrala utan vax och annat är Carpro Reset. Fick ja bara välja ett schampo blir det Reset.

Fälgtvätt där är Sonax Extreme kanon. Bilt Hamber Auto wheel är bra även Scholl Rim7. Det är dom tre bästa tror ja.

Allt finns inte i samma shop här i Sverige.

Jag beställde idag Adam's schampo och wash pad. Ska bli kul att testa.

Grattis till nya bilen!!! Det sitter en 5-cyl motor i dom va?
Ja gick bakom VW i Örebro förra veckan och på bakgården står alla nya bilar. Jag hann se baken på en bil som ja tror va en ny Golf el Audi i litet utförande. Den sången och växlingsljudet kan jag bara inte släppa. Fattar inte varför ja köpte en sothora :x
Har testat att köra skumlans med sonax bilschampo någon enstaka gång och blev sådär, tror jag spädde för mycket eller att schampot i sig inte var så bra...
Många bra tips där!

RS3:an har en 5:a och 370hk, rätt stor skillnad när kommer från en golf r, framförallt så låter den helt fantastiskt =)
Lundberg skrev:Kasta sämskskinnet och köp en bra torkduk i microfiber. Mitt bästa alternativ är liquid elements silverback xl. Då är det beställning från England eller Tyskland som gäller. Väljer du england så har samma återförsäljare produkter från krystal kleen, allt jag har provat har varit utmärkt!
Då slängs detta! =)


Har en rätt lång lista på vad jag behöver köpa nu så frågan är vart man vänder sig i Sverige för bra priset och utbud?
Hittar tex. inget bra ställe att köpa lammullsvantar, hink med grusspärr, fälgborste i ull?

Så som jag tolkat alla guider m.m. om en optimal biltvättning så bör det se ut ungefär så här :

Avfettning utblandad (alkalisk sommartid/Petrolium vintertid)
Spola av
Foam Lance
Spola av
Schamponera (tvåhinksmetoden, vid behov?)
Spola av
Fälgar...

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av deje » 06 jul 2016 13:41

rickard64 skrev:
progge skrev:Tjenare.
Välkommen till forumet.
Ett tips är att börja titta i trådarna http://bilvardsforum.se/viewforum.php?f=3&start=100
När det handlar om medel mm, så finns det en uppsjö med produkter och åsikter om dem.
Så läs lite i trådarna och bilda dig en uppfattning.
Tack för tipset, börjar förstå lite mer nu =)
Perra83 skrev:Nu på sommaren behövs endast en svag alkalisk avfettning. Ex. BBV Arti green, HD grön som du späder ordentligt med vatten.
Har du använt skumlans till högtryckstvätten? Gör det annars så lägger du på ett tjockt skum med Orchard Autocare cotton candy eller Chemical Guys Honeydew Snow Foam. Dom löser upp flugor och annan lätt smuts.

Schampo finns en del fina. Det bästa och neutrala utan vax och annat är Carpro Reset. Fick ja bara välja ett schampo blir det Reset.

Fälgtvätt där är Sonax Extreme kanon. Bilt Hamber Auto wheel är bra även Scholl Rim7. Det är dom tre bästa tror ja.

Allt finns inte i samma shop här i Sverige.

Jag beställde idag Adam's schampo och wash pad. Ska bli kul att testa.

Grattis till nya bilen!!! Det sitter en 5-cyl motor i dom va?
Ja gick bakom VW i Örebro förra veckan och på bakgården står alla nya bilar. Jag hann se baken på en bil som ja tror va en ny Golf el Audi i litet utförande. Den sången och växlingsljudet kan jag bara inte släppa. Fattar inte varför ja köpte en sothora :x
Har testat att köra skumlans med sonax bilschampo någon enstaka gång och blev sådär, tror jag spädde för mycket eller att schampot i sig inte var så bra...
Många bra tips där!

RS3:an har en 5:a och 370hk, rätt stor skillnad när kommer från en golf r, framförallt så låter den helt fantastiskt =)
Lundberg skrev:Kasta sämskskinnet och köp en bra torkduk i microfiber. Mitt bästa alternativ är liquid elements silverback xl. Då är det beställning från England eller Tyskland som gäller. Väljer du england så har samma återförsäljare produkter från krystal kleen, allt jag har provat har varit utmärkt!
Då slängs detta! =)


Har en rätt lång lista på vad jag behöver köpa nu så frågan är vart man vänder sig i Sverige för bra priset och utbud?
Hittar tex. inget bra ställe att köpa lammullsvantar, hink med grusspärr, fälgborste i ull?

Så som jag tolkat alla guider m.m. om en optimal biltvättning så bör det se ut ungefär så här :

Avfettning utblandad (alkalisk sommartid/Petrolium vintertid)
Spola av
Foam Lance
Spola av
Schamponera (tvåhinksmetoden, vid behov?)
Spola av
Fälgar...
Fälgarna brukar jag börja med ,då dem är oftast skitigast , och du undviker att behöva spola av bilen igen.
deje

rickard64
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2016 13:21

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av rickard64 » 10 jul 2016 16:45

Vad kör ni för borstar på fälgarna? Försöker hitta mjukare borstar typ lammullsvante fast för fälgarna. Har svårt för hårda borstar på fälgar...

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av korvis » 10 jul 2016 17:10

Wheel woolies funkar kanon!

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av popp » 10 jul 2016 20:58

korvis skrev:Wheel woolies funkar kanon!
Det kan jag också hålla med om. Dom är kanon bra tycker jag. :jeps

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av jonkegtx » 10 jul 2016 21:16

Wheel Wollies såklart, har haft mina sen 2011/12 nån gång o de är kanonbra.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av Lundberg » 11 jul 2016 08:25

Är det så att du vill ha en produktlista med det du kan behöva så skicka ett pm så tar vi det där.
// Jack

rickard64
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2016 13:21

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av rickard64 » 12 jul 2016 15:56

Lundberg skrev:Är det så att du vill ha en produktlista med det du kan behöva så skicka ett pm så tar vi det där.
Du får väldigt gärna skicka den på PM.

Wheel Woolies verkar bara finnas på street power i Sverige?
Vilka bra butiker finns det i UK som levererar hit? Eller måste man hålla på med tillfälliga adresser i uk som tex borderlinx?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av e_king » 12 jul 2016 16:47

rickard64 skrev:
Lundberg skrev:Är det så att du vill ha en produktlista med det du kan behöva så skicka ett pm så tar vi det där.
Du får väldigt gärna skicka den på PM.

Wheel Woolies verkar bara finnas på street power i Sverige?
Vilka bra butiker finns det i UK som levererar hit? Eller måste man hålla på med tillfälliga adresser i uk som tex borderlinx?
Wheel woolies? Och andra produkter köper du med fördel från Streetpower.
När du handlar från uk är det lika lätt som att handla från Sverige. Du fyller i korgen, adressen, kortnummer och väljer fraktsätt så dimper grejerna hem som vanligt. :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk

rickard64
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2016 13:21

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av rickard64 » 13 jul 2016 19:19

e_king skrev:
rickard64 skrev:
Lundberg skrev:Är det så att du vill ha en produktlista med det du kan behöva så skicka ett pm så tar vi det där.
Du får väldigt gärna skicka den på PM.

Wheel Woolies verkar bara finnas på street power i Sverige?
Vilka bra butiker finns det i UK som levererar hit? Eller måste man hålla på med tillfälliga adresser i uk som tex borderlinx?
Wheel woolies? Och andra produkter köper du med fördel från Streetpower.
När du handlar från uk är det lika lätt som att handla från Sverige. Du fyller i korgen, adressen, kortnummer och väljer fraktsätt så dimper grejerna hem som vanligt. :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Läste i någon annan tråd att flertalet butiker i UK inte skickar internationellt därav frågan. Men då har jag lite bättre koll på läget =)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Behöver ett nytt startkit, produktråd?

Inlägg av Perra83 » 13 jul 2016 19:56


Skriv svar