Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Poleringsoskulden ska tas

Matnyttig information och tips!
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av progge » 25 apr 2017 17:59

speedy skrev:Lånar denna tråden. Funderar över upplägget av polering och hur ni andra gör. Kör ni allt i ett svep dvs tvätt, polersteg och lackskydd eller kan man tex tvätta och köra rubbning en dag och sedan låta det gå några dagar innan man fortsätter med nästa?

Känns ju inte så bra att köra omkring med bilen mellan steg osv men samtidigt ska man göra allt på en gång tar ju det en hel dag/helg vilket kan vata svårt om man ska hyra lokal m.m.

En fundering är också om det är ok att göra dessa jobb utomhus eller ej. Finns ju risk att skit blåser omkring tänker jag men samtidigt bör man väl kunna vara lite uppmärksam. Är ju inte alltid lätt att hitta garage att låna som sagt.
Ett tips är att göra bilen i alla steg i sektioner.
Tak och huv tvättning clay och polering, sedan ena sida en annan dag.
Fortsätta så till hela bilen är klar.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av speedy » 25 apr 2017 19:09

progge skrev:
speedy skrev:Lånar denna tråden. Funderar över upplägget av polering och hur ni andra gör. Kör ni allt i ett svep dvs tvätt, polersteg och lackskydd eller kan man tex tvätta och köra rubbning en dag och sedan låta det gå några dagar innan man fortsätter med nästa?

Känns ju inte så bra att köra omkring med bilen mellan steg osv men samtidigt ska man göra allt på en gång tar ju det en hel dag/helg vilket kan vata svårt om man ska hyra lokal m.m.

En fundering är också om det är ok att göra dessa jobb utomhus eller ej. Finns ju risk att skit blåser omkring tänker jag men samtidigt bör man väl kunna vara lite uppmärksam. Är ju inte alltid lätt att hitta garage att låna som sagt.
Ett tips är att göra bilen i alla steg i sektioner.
Tak och huv tvättning clay och polering, sedan ena sida en annan dag.
Fortsätta så till hela bilen är klar.
Var ju helt klart en smart idé :) Tack!

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Perra79 » 20 aug 2019 21:23

Väcker liv i en gammal tråd :)

Jag har tänkt börja polera min bil eftersom jag har ett stort intresse men det är med viss rädsla jag gör detta men gör det ändå eftersom vill verkligen kunna detta.
En sak jag verkligen undrar över är rengöringen IPA. Ska man alltid köra med det i alla steg? Ska man börja med IPA:n innan man börjar med poleringen och sen efter igen efter den grövre poleringen och så vidare?
Även om man kör en finare " One step polish"?

Sen när man köper en flaska IPA är den färdigblandad då eller ska man späda ut den lite så den blir svagare?

/En okunnig bilnörd
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Manor » 20 aug 2019 22:23

Perra79 skrev:
20 aug 2019 21:23
Väcker liv i en gammal tråd :)

Jag har tänkt börja polera min bil eftersom jag har ett stort intresse men det är med viss rädsla jag gör detta men gör det ändå eftersom vill verkligen kunna detta.
En sak jag verkligen undrar över är rengöringen IPA. Ska man alltid köra med det i alla steg? Ska man börja med IPA:n innan man börjar med poleringen och sen efter igen efter den grövre poleringen och så vidare?
Även om man kör en finare " One step polish"?

Sen när man köper en flaska IPA är den färdigblandad då eller ska man späda ut den lite så den blir svagare?

/En okunnig bilnörd
Jag använder IPA som ett sista steg innan lackskyddet ska på.
Det finns dock medel som CarPro Essence och Glare Micro Finish som kan användas som grund till lackskyddet...så val av medel spelar också in.

Det går att använda IPA mellan de olika poleringsstegen, exempelvis för att underlätta avtorkningen, men är inget krav för slutresultatet.

Jag har bara köpt färdigspädd IPA, men det går att få tag på outspädd.
Nu är det ingen egentlig kostnad eller strykande åtgång på IPA så kör du på färdigspädd..
Även här kan man köpa motsvarigheter till IPA från exempelvis CarPro...högre kostnad, ungefärlig funktion...men ofta med aningens angenämare doft.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Perra79 » 20 aug 2019 22:48

Tackar för snabbt svar.
Blir att köpa en färdigblandad IPA så behöver man inte tänka på hur man ska blanda den. Blir att köra IPA:n som absolut sista steg även om jag bara polerar i ett steg.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av progge » 21 aug 2019 04:57

Tjenare.
Om det är en all in one produkt så torka bara av ingen IPA.
Då det finns ett skydd i dessa produkter
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Perra79 » 21 aug 2019 07:23

progge skrev:
21 aug 2019 04:57
Tjenare.
Om det är en all in one produkt så torka bara av ingen IPA.
Då det finns ett skydd i dessa produkter
Toppen tackar för svaret!
Mycket att tänka på när man ska ge sig in i poleringsdjungeln 8-)
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Skriv svar