Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur tillverkas ett schampo för bilar,

Matnyttig information och tips!
Göran

Hur tillverkas ett schampo för bilar,

Inlägg av Göran » 07 dec 2009 20:26

Är intresserad hur man egentligen gör, ;)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

David
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2009 20:08

Re: Hur tillverkas ett schampo för bilar,

Inlägg av David » 07 dec 2009 23:24

Lite enkelt förklarat:

Först måste man se till att schampot har en rengörande effekt.
Rengöring av fet smuts kan göras genom att:

1 lösa (lösningsmedel)
2 förtvåla (alkaliska produkter)
3 emulgera

Det finns beskrivet mer om dessa tre metoder i andra artiklar.

Då vi nu talar om ett bilschampo så är metod 1 inte lämpligt.
Dels då produkten ska spädas så mycket med vatten att effekten av ett lösningsmedel skulle bli väldigt liten, och dels för att produkten ska vara hudvänlig.
Man skulle få ett medel som är väldigt uttorkande för huden.
Metod 3 skulle fungera med avseende på att man späder produkten med vatten, men det blir inte särskilt hudvänligt.
Kvarstår alltså att fet smuts ska emulgeras.

Emulgeringen uppnår man med ytaktiva ämnen, vanligtvis syntetiska tensider.
Ofta kombinerar man flera olika typer av tensider för att få just de egenskaper man önskar på schampot.
Det kan vara egenskaper som just rengöring, vatten/oljelöslighet, skumning och förmåga att väta ytor.
Att finna en kombination av tensider, som man är nöjd med, är en av de stora utmaningarna i att formulera ett bilschampo.


Eftersom schampot, vid användning, ska spädas med vatten och det då är frågan om vatten som innehåller kalk, så tillsätter man en så kallad komplexbildare i schampo.
Detta är något som binder kalket. Om man inte binder kalket så påverkar det tvätteffekt, och skumning negativt.
Vi har ju olika halter av kalk i vattnet beroeden på var man tar sitt vatten från, så halten komplexbildare måste vara tillräckligt hög för att täcka in alla områden.


Vill man ha vax eller andra glansgivande eller hydrofoba additiv så tillsätter man det.

Färg och parfym kan man tillsätta. Parfym är ju rent kosmetiskt, medan färg kan vara till viss hjälp vid dosering.

Och så kan man tillsätta en förtjockare för att ställa in rätt tjocklek, viskositet, på schampot.
En lite mer trögflytande produkt kan vara lättare att dosera rätt.

I visa bilschampon kan man finna övriga tillsatser som tex polymerer, glykoletrar,

Och så brukar man använda något för att justera schampots pH värde. Man vill ju att det ska vara relativt hudvänligt.
I och med att man har relativt neutralt pH värde så kan man behöva tillsätta konserveringsmedel så att bilschampot inte står och blir dåligt i flaskorna.


Det är viktigt alla ingående ämnen är blandbara med varandra så man inte får separation eller utfällningar i schampot vid lagring.


Det var väl i stort vilka olika typer av ämnen man använder i ett schampo.
Hur man rent praktiskt blandar de ämnena kan ju variera.
Ofta är det så att det är så att svårlösliga ämnen först löses i vatten, eventuellt under lite uppvärmning.
I slutet av blandningen brukar man justera pH värde och viskositet.
Senast redigerad av 1 David, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Hur tillverkas ett schampo för bilar,

Inlägg av Göran » 08 dec 2009 16:56

Tack för informationen, det är verkligen spännande. ;)
Och jag ser att du kan din sak. Om jag får så kopierar jag in artikeln i bilvårdskolan?

Skriv svar