Nanoteknologi, vad är det?
Postat: 31 aug 2008 21:05
Nanoteknologi, vad är det?
Nanoteknologi presenteras mer och mer frekvent som den mest framstående tekniken, intresset för nanoteknologi växer i hela världen.
Det finns tusentals områden inom nanotekniken, allt ifrån sjukvård till bilvård.
Bilvårdsforum kommer att granska och behandla domänen nanoteknik inom bilvård.
Nanoteknik betecknar teknik med en storlek lämpligt mätbar i nanometer. Det kan användas inom elektronik och materialteknik men även inom kemiska och biologiska tillämpningar.
Nano- är ett prefix som betyder miljarddel och kommer från det grekiska ordet nanos som betyder dvärg. En nanometer, nm, är en miljondels millimeter, en tusendels mikrometer; att jämföra med att en typisk atom som är drygt 0,1 nm i diameter. 10−9
Nanoteknik och nanovetenskap handlar om att studera och manipulera materien på atomär nivå, speciellt för att på detta sätt kunna designa speciella egenskaper och funktionalitet. Populärt kallas detta ibland för atomslöjd.
Trots det finns det en ännu mindre partikel, nämligen picometern. Den betecknas 10−12. En picometer är en miljondel av en meter, det är verkligen litet!
Inom bilvård så är oftast lackskydd med nanobeläggning mindre än hundra nanometer, det bildar till skillnad från vanliga vaxer en yta som "täpper till" porerna i underlaget och skapar ett klart genomskinligt och skyddande lackskydd.
Det finns fyra skäl till att nanotekniken verkligen behövs inom bilvård:
(Speciellt ytbehandling)
* Polymererna fäster betydligt bättre mot underlaget, desto bättre lackskyddet fäster mot underlaget desto mer motståndskraft får det gentemot väder och vind.
* En nanoförsegling består av partiklar mindre än vatten, den är hydrofobisk.
(Den stänger Ute allt vatten).
* En nanobehandling fyller i alla mikroskopiska skador i lacken, med ett vattenliknande slutresultat.
* En nanoförsegling innehåller inhibitorer som är helt klara fast de beskyddar lacken mot UV-strålning. (Kan bestå av Titanium Dioxid).
Vidare så är en nanoförsegling betydligt jämnare än en vanlig vaxning, fastän lagret endast är 100-500nm tjockt. För att få ett bättre resultat så kan man enligt källorna behandla bilen med flera lager för att förstärka ljusets reflektion och lackens jämnhet.
Bilvårdsforum kommer att göra ett oberoende test av diverse bilvaxer inom en snar framtid!
Nanoteknologi presenteras mer och mer frekvent som den mest framstående tekniken, intresset för nanoteknologi växer i hela världen.
Det finns tusentals områden inom nanotekniken, allt ifrån sjukvård till bilvård.
Bilvårdsforum kommer att granska och behandla domänen nanoteknik inom bilvård.
Nanoteknik betecknar teknik med en storlek lämpligt mätbar i nanometer. Det kan användas inom elektronik och materialteknik men även inom kemiska och biologiska tillämpningar.
Nano- är ett prefix som betyder miljarddel och kommer från det grekiska ordet nanos som betyder dvärg. En nanometer, nm, är en miljondels millimeter, en tusendels mikrometer; att jämföra med att en typisk atom som är drygt 0,1 nm i diameter. 10−9
Nanoteknik och nanovetenskap handlar om att studera och manipulera materien på atomär nivå, speciellt för att på detta sätt kunna designa speciella egenskaper och funktionalitet. Populärt kallas detta ibland för atomslöjd.
Trots det finns det en ännu mindre partikel, nämligen picometern. Den betecknas 10−12. En picometer är en miljondel av en meter, det är verkligen litet!
Inom bilvård så är oftast lackskydd med nanobeläggning mindre än hundra nanometer, det bildar till skillnad från vanliga vaxer en yta som "täpper till" porerna i underlaget och skapar ett klart genomskinligt och skyddande lackskydd.
Det finns fyra skäl till att nanotekniken verkligen behövs inom bilvård:
(Speciellt ytbehandling)
* Polymererna fäster betydligt bättre mot underlaget, desto bättre lackskyddet fäster mot underlaget desto mer motståndskraft får det gentemot väder och vind.
* En nanoförsegling består av partiklar mindre än vatten, den är hydrofobisk.
(Den stänger Ute allt vatten).
* En nanobehandling fyller i alla mikroskopiska skador i lacken, med ett vattenliknande slutresultat.
* En nanoförsegling innehåller inhibitorer som är helt klara fast de beskyddar lacken mot UV-strålning. (Kan bestå av Titanium Dioxid).
Vidare så är en nanoförsegling betydligt jämnare än en vanlig vaxning, fastän lagret endast är 100-500nm tjockt. För att få ett bättre resultat så kan man enligt källorna behandla bilen med flera lager för att förstärka ljusets reflektion och lackens jämnhet.
Bilvårdsforum kommer att göra ett oberoende test av diverse bilvaxer inom en snar framtid!