Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Började innan körkortet

Hur började just ditt intresse?
Användarvisningsbild
CarlssonInc
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 jun 2012 16:48
Ort: Floda
Kontakt:

Började innan körkortet

Inlägg av CarlssonInc » 25 jun 2012 08:54

Har alltid gillat att tvätta bilar. Redan innan man hade körkort så tvättade och vaxade jag regelbundet familjens bilar - bara för att det var skoj att se hur fina de blev + att föräldrarna blev glada.

Senare i livet (2002) när jag bodde i London och köpte min första egna bil, en otroligt vacker svart 2001 BMW 325iA, togs nästa steg. Läste på mig en hel del om rekond/vaxer etc. och spenderade alldeles för mycket på Zymöl produkter. Otrolig känsla att lägga på vaxet med händerna (var tvungen att smälta det i händerna). Det var en underbar tid då jag tillsammans med min blivande fru brukade lämna London bakom oss de få helger jag inte behövde jobba (jobbade ca. 115 timmar i veckan på den tiden) och bege oss ut på små äventyr på engelska landsbygen i den blanka bilen.

Senare med fru, barn, hund, hus och jobb (bytte bana från Londons bankvärld till fotograf) så fanns det absolut inte längre någon tid kvar att lägga ned timmar på att tvätta/vaxa bilen varje helg. BMWn såldes och blev ersatt av rymligare/robustare Jeep Grand Cherokees (3 st på raken under åren) i samma veva som vi flyttade till en liten by på Skottlands västkust. Under många år fick jag nöja mig med att tvätta mindre ofta och ännu mer sällan vaxa (och då med snabba billiga mackgrejer).

Nu har familjen sen några år flyttat tillbaka till Sverige och jag är tillbaka på rekondbanan igen. Har precis beställt förhoppningsvis bättre saker igen för att användas primärt på min/vår Volvo kombi (sänkt svart V50 2.4 Summum), men även andra bilar i familjen; en röd Volvo S40 som fömodligen skall säljas, mors röda Toyota Corolla, systerns silver Peugeot 107, grannens Volvo V70 mm - får väl se hur många man orkar/hinner med!

Clas Ohlson
- Cotech oscillerande maskin

Wax Dog
- Glare Winners Circle Prokit (Knockout, Spider, Micro Finish och Professional Polish)
- Glare Liqui Clay (på köpet)
- Glare Sahara
- Våfflad/profilerad tvättsvamp

BBV
- Concept Autoschampo
- Strovels Alfanol HD Grön
- Concept Vista
- Nordic Pad Set (rondell set)
- Mikrofiberduksset
- Blue Waffle
Senast redigerad av 6 CarlssonInc, redigerad totalt 14 gång.
Fotograf ("stock photographer") för Getty Images m.fl.och som givetvis även gillar rena blanka bilar.
Svart Volvo V50 2.4 Summum Aut. Använder Glare (Liqui-Clay, Knockout, Spider, Micro-Finish, Professional Polish & Sahara) och Menzerna.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Började innan körkortet

Inlägg av danne5 » 25 jun 2012 09:16

Välkommen!
Trevlig historia!
Hoppas du blir nöjd med Glare poleredlen och skyddet!

Och glöm inte att vi vill se bilder på blanka bilar! :mrgreen:
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
CarlssonInc
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 jun 2012 16:48
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Började innan körkortet

Inlägg av CarlssonInc » 25 jun 2012 09:22

Tack, tack. Bilder kommer direkt efter utfört jobb!
Senast redigerad av 6 CarlssonInc, redigerad totalt 14 gång.
Fotograf ("stock photographer") för Getty Images m.fl.och som givetvis även gillar rena blanka bilar.
Svart Volvo V50 2.4 Summum Aut. Använder Glare (Liqui-Clay, Knockout, Spider, Micro-Finish, Professional Polish & Sahara) och Menzerna.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Började innan körkortet

Inlägg av Abyss » 28 jun 2012 17:18

Verkligen en intressant historia!!

Kul och välkommen till forumet! :cheers
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Skriv svar