Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur det började för Claes

Hur började just ditt intresse?
claes_gewalli
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 jul 2012 23:33

Hur det började för Claes

Inlägg av claes_gewalli » 20 jul 2012 23:41

Hej!

Putandet tog vid när jag fick en sprillans cykel som man tvättade och smorde kedjan på. Dumt nog så ville jag att fälgarna skulle bli blankare och körde autosol på dom. Det var inte ett klokt val då gummiklossarna bromsar mot fälgen och resultatet blev rena och fina alufälgar men noll bromsverkan.

Sedan kom moppeåldern och då skulle det förstås oxå skruvas och tvättas och numera vaxas.
Inga tabbar där vad jag minns vad det gäller vård.
Dock gjorde en polare bort sig lite när vi tvättade mopederna.
Han hade vid ett tillfälle råkat få in vatten i avgassystemet och tyckte den lät tufft när det låg ca 1 dl vatten i kröken och han startade den. Det såg förstås ganska ballt ut på den tiden när det skvätte ut lite vatten oxå.
Vid tvättningen efter ville han få samma tuffa effekt och stoppade helt enkelt in slangen i avgasröret och blåste på. Det blev inte bra. Bara riva loss motorn och tömma den på vatten :D

Efter det kom körkort och bil och på den vägen är det väl.
Från början så var det cleaner och flytande hårdvax som gällde, för hand såklart. Blev tokfint tyckte man då!

Flera bilar senare köpte jag seriösare kem, polerade i fler steg samt köpte mussepiggmaskin efter ett missöde med en roterande maskin med smutsig lamull på en svart bil. Maskinen är ca 20-30 år gammal och saknar varvtalsjustering.

Nu har jag dock lyckats bra flertalet gånger på flertalet bilar med musse pigg maskin och känner att jag ska ta steget över till roterande och plocka lite grövre repor.

/ Claes
Senast redigerad av 6 claes_gewalli, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Hur det började för Claes

Inlägg av jojje » 20 jul 2012 23:47

Känner igen mig i endel du skriver, klokt val att våga dig på roterande maskin igen :jeps
Senast redigerad av 6 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Hur det började för Claes

Inlägg av Abyss » 22 jul 2012 11:41

Åååå.. moppeåldern... tror jag kommer ihåg den.. :D

Välkommen!! :jeps
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Skriv svar