Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kan man polera solfilm?

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 13:30

På min "riktiga" bil har jag solfilm med hög kvalitet, men på gårdspickisen kör jag med billig film från Mekonomen eftersom den ska rivas bort varje år när bilen ska besiktigas (pickisen är så gammal att den besiktigas varje år, den andra bilen går ju tre år första gången och två år andra).

När jag monterade ny solfilm efter senaste besiktningen blev ena rutan jäkligt repig, förmodligen hade jag för lite diskmedel i vattnet. Syns inte normalt men när solen ligger på rutan upplevs den som väldigt ful från insidan.
Går det att polera solfilmen?
Hur?

Eller är det bara göra om, göra rätt?

Undrar förresten om kvaliteten blivit sämre på Mekonomens film. Den ena rutan monterade jag film som legat sedan förra året, till andra rutan fick jag köpa en ny rulle. Samma fabrikat, samma artikelnummer, samma vatten/diskmedelblandning och samma gummiskrapa. Ändå blev den nya filmen repig medan den andra inte blev det. Den nya var mycket bändigare att jobba med också.
Vad var det jag sa!

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av henkek » 16 dec 2014 14:32

Inte svar på din fråga. Men hur gör du när du tar bort filmen och vilket medel använder du för att göra rent limresterna?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 15:23

Mitt tips är iaf gör om och gör rätt :)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 15:24

henkek skrev:Inte svar på din fråga. Men hur gör du när du tar bort filmen och vilket medel använder du för att göra rent limresterna?

Vi använder Strovels glasrent och ett nytt rakblad...
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av henkek » 16 dec 2014 15:41

Okej. Då vet man det den dan de är dax o riva film :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 16:25

henkek skrev:Inte svar på din fråga. Men hur gör du när du tar bort filmen och vilket medel använder du för att göra rent limresterna?
Jag har rivit bort en jäkla massa film i mina dagar då jag envisats med mörka dörrutor sedan tonåren (är 45 nu...), och jag har alltid kört med vatten. Limmet är ju vattenlösligt. Vet inte varför en del envisas med att det ska vara kemikalier inblandat, det har jag aldrig behövt.
Filmen river jag bara av. Nio gånger av tio får man med sig allt på en gång, ibland blir det ett par bitar.

Lustigt med just Mekonomen-filmen var att det är den första film jag rivit bort som inte lämnat några limrester alls på rutan, verkligen ingenting.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 16:27

Micke K skrev:Mitt tips är iaf gör om och gör rätt :)
Det kanske är enklast i slutänden. Men det vore kul att höra om det går att polera. Vissa rutor är ju svårare att göra om än andra.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 17:08

Norrhyttan skrev:
Micke K skrev:Mitt tips är iaf gör om och gör rätt :)
Det kanske är enklast i slutänden. Men det vore kul att höra om det går att polera. Vissa rutor är ju svårare att göra om än andra.

Träning ger..... :lol:
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 17:10

Norrhyttan skrev:
henkek skrev:Inte svar på din fråga. Men hur gör du när du tar bort filmen och vilket medel använder du för att göra rent limresterna?
Jag har rivit bort en jäkla massa film i mina dagar då jag envisats med mörka dörrutor sedan tonåren (är 45 nu...), och jag har alltid kört med vatten. Limmet är ju vattenlösligt. Vet inte varför en del envisas med att det ska vara kemikalier inblandat, det har jag aldrig behövt.
Filmen river jag bara av. Nio gånger av tio får man med sig allt på en gång, ibland blir det ett par bitar.

Lustigt med just Mekonomen-filmen var att det är den första film jag rivit bort som inte lämnat några limrester alls på rutan, verkligen ingenting.

Man blir ju nyfiken på när du rev en solfilm senast ;) :D Och ja själva filmen går 9/10 att bara riva av ....
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 17:20

Micke K skrev:Man blir ju nyfiken på när du rev en solfilm senast ;) :D Och ja själva filmen går 9/10 att bara riva av ....
Två bilar i september, en i oktober. Tre bilar förra året. Jobbar ju inte med det, river bara av på mina egna till besiktningen.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 18:08

Norrhyttan skrev:
Micke K skrev:Man blir ju nyfiken på när du rev en solfilm senast ;) :D Och ja själva filmen går 9/10 att bara riva av ....
Två bilar i september, en i oktober. Tre bilar förra året. Jobbar ju inte med det, river bara av på mina egna till besiktningen.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.

Hahaha okok ! :)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 18:10

Hur så, vad menar du att jag har fel i?


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 18:38

Norrhyttan skrev:Hur så, vad menar du att jag har fel i?


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.


Menar inte att du har fel i något alls, lät bara kul med din beskrivning från tonårstiden och du nu är i dina bästa dagar :)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 21:18

Aha, jag trodde att du menade att moderna filmer inte släppte lim, eller något sådant.

Riva solfilm lär jag fortsätta med så länge jag kör bil. :)


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 16 dec 2014 22:24

Hehehe! :)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Sv: Kan man polera solfilm?

Inlägg av henkek » 16 dec 2014 23:19

Norrhyttan skrev:
henkek skrev:Inte svar på din fråga. Men hur gör du när du tar bort filmen och vilket medel använder du för att göra rent limresterna?
Jag har rivit bort en jäkla massa film i mina dagar då jag envisats med mörka dörrutor sedan tonåren (är 45 nu...), och jag har alltid kört med vatten. Limmet är ju vattenlösligt. Vet inte varför en del envisas med att det ska vara kemikalier inblandat, det har jag aldrig behövt.
Filmen river jag bara av. Nio gånger av tio får man med sig allt på en gång, ibland blir det ett par bitar.

Lustigt med just Mekonomen-filmen var att det är den första film jag rivit bort som inte lämnat några limrester alls på rutan, verkligen ingenting.
Ok. Då känns de lättast o testa me vatten o rakblad.
Tänkte fixa framsidorutorna på min beemer. Hur gör du för att få till att kanten inte släpper när man kör rutan upp o ner?

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Norrhyttan » 16 dec 2014 23:34

henkek skrev:Hur gör du för att få till att kanten inte släpper när man kör rutan upp o ner?
Lämnar bort jobbet. :)
Näh, köper jag ny bil så brukar jag försöka se till så handlaren ombesörjer monteringen, men gamla holkar klistrar jag själv.
Gör man ett snyggt jobb fnasar kanterna aldrig upp sig. Det verkar som det finns två skolor. En del skär filmen någon millimeter in från rutans kant och säger att det är bättre ur hållbarhetssynpunkt. Jag tycker det är snyggast när filmen går ända ut så man inte ser kanten när man kör ner rutan en bit, och det fnasar sig aldrig för mig.
Se till så filmen går ned en bit bakom dörrklädseln också, så det inte blir en kant som ska förbi gummilisten varje gång du kör ner rutan.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av henkek » 16 dec 2014 23:58

Okej :) får se hur de går me bakdörrarna först :) funderade på om jag skulle plocka ur rutorna. Dock blir de ju lite mera jobb

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av Micke K » 17 dec 2014 12:12

henkek skrev:Okej :) får se hur de går me bakdörrarna först :) funderade på om jag skulle plocka ur rutorna. Dock blir de ju lite mera jobb

Finns massor av instruktionsfilmer på youtube !
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Kan man polera solfilm?

Inlägg av yerfen » 18 dec 2014 23:52

Mitt tips är att köra 50% dvs ljus film på främre rutor för att slippa montera om ;)
Om limmet släpper lätt från rutan är det dålig film, ska man ha den 1-3 år spelar det ingen roll ;)
Använd några droppar yes. Av diskmedel jag testat är yes och andea anpassade medel bäst vid montering.
blir filmen repig vid montering, köp bättre skrapor eller film :₩
Bild

MVH Pär

Skriv svar