Sida 1 av 1

Repor instrumentplast

Postat: 25 jul 2015 21:29
av Mazzze
Hej!
Kan någon hjälpa mig med vilket polermedel man kan använda för att polera plasten framför varv- och hastighetsmätare?
Har provat med Meguiars plastpoleringsmedel men det blir bara ännu gråare. Plexus hjälper inte.
Kunden beskyller oss för att ha gjort dem när bilen blev städad. Och nu blir det bara värre ju mer vi försöker..
Man vill undvika att behöva betala för ett helt nytt kombi-instrument

Re: Repor instrumentplast

Postat: 25 jul 2015 21:30
av Mazzze
...

Re: Repor instrumentplast

Postat: 25 jul 2015 21:58
av progge
Mazzze skrev:Hej!
Kan någon hjälpa mig med vilket polermedel man kan använda för att polera plasten framför varv- och hastighetsmätare?
Har provat med Meguiars plastpoleringsmedel men det blir bara ännu gråare. Plexus hjälper inte.
Kunden beskyller oss för att ha gjort dem när bilen blev städad. Och nu blir det bara värre ju mer vi försöker..
Man vill undvika att behöva betala för ett helt nytt kombi-instrument
Om jag förstår rätt, så har du polerat bort repor och färgen på plasten har ändrat sig från svart till grå.
Eller missförstår jag problemet?

Re: Repor instrumentplast

Postat: 25 jul 2015 23:48
av e_king
Använder ni mf-duk eller skumtrissa?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Repor instrumentplast

Postat: 25 jul 2015 23:53
av Hej
Jag förstår det som den transparenta plast som finns framför mätarhuset.
Jag har inget bra tips, förutom att våtslipa (om det är djupa repor) och sedan polera tyvärr. Borde fungera, men inte kul om det blir ännu sämre.

Re: Repor instrumentplast

Postat: 26 jul 2015 16:30
av Micke K
Mitt tips är trångt och smått krångligt men:

Testa att våtslipa för hand med ett 3000-korn eller finare på någons bil inom företaget ( som inte är så brydd ) sedan en mycket mjuk microfiber och typ Menzerna 4500 lr liknande.

Instrument paneler är grymt lättrepade på vissa bilmodeller.

Re: Repor instrumentplast

Postat: 26 jul 2015 19:28
av progge
Tjenare.
Dragit lite i mitt kontakt nät, det kan ligga en antireflex yta på plasten.
Det företag vi levererar delar till rekommenderar ingen polering av dessa plaster.
Men nu när skadan redan har inträffat, så måste du i genom ytbehandlingen för att få en blank yta.

Så det Micke K skriver om våtslipning är korrekt.
Plocka ut plasten så du kan hantera poleringen.

Lycka till :nicka

Re: Repor instrumentplast

Postat: 28 jul 2015 10:47
av Mazzze
Tack för alla idéer och förslag!
Jag kommer testa med display polish till mobiler.
Vattenslipa känns farligt men är säkert den bästa metoden.
Jag vet inte om jag vågar riva ut hela kombiinstumentet.
Tyvärr lutar det mot byte ..............

Re: Repor instrumentplast

Postat: 28 jul 2015 21:30
av MattisH
Men om du ska byta det kan du ju lika gärna testa att polera det gamla innan du köper nytt..

Re: Repor instrumentplast

Postat: 08 aug 2017 11:30
av Emil
Jag använde båtvax när jag repade upp mätarhuset rejält på farsans hilux, jag tog bara en microfiberduk å gnuggade litegrann med typ raptor eller liknande så blev det riktigt bra.

Re: Repor instrumentplast

Postat: 08 aug 2017 12:24
av Lundberg
Emil skrev:Jag använde båtvax när jag repade upp mätarhuset rejält på farsans hilux, jag tog bara en microfiberduk å gnuggade litegrann med typ raptor eller liknande så blev det riktigt bra.
Tråden är från 2015

Re: Repor instrumentplast

Postat: 14 jun 2021 15:23
av olofom
Lundberg skrev:
08 aug 2017 12:24
Emil skrev:Jag använde båtvax när jag repade upp mätarhuset rejält på farsans hilux, jag tog bara en microfiberduk å gnuggade litegrann med typ raptor eller liknande så blev det riktigt bra.
Tråden är från 2015
Ja det stämmer! Men vi är andra som uppskattar uppdateringar i efterhand också :)