Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skinnvård

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Skinnvård

Inlägg av Perra79 » 06 jan 2017 13:47

Halloj alla kunniga!

Tänkte ge min skinnklädsel i bilen lite kärlek. Jag har bra rengöringsmedel, som jag köpt hos Waxdog, till skinnet. Dock så har jag inte någon skinnkräm som återfuktar... Till vardagsrumssoffan så har jag IKEA:s läderkräm, som jag återfuktar soffan med. Är det någon som vet om jag kan använda den till bilens fusk-skinnklädsel också? :?
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Skinnvård

Inlägg av progge » 06 jan 2017 13:56

Perra79 skrev:Halloj alla kunniga!

Tänkte ge min skinnklädsel i bilen lite kärlek. Jag har bra rengöringsmedel, som jag köpt hos Waxdog, till skinnet. Dock så har jag inte någon skinnkräm som återfuktar... Till vardagsrumssoffan så har jag IKEA:s läderkräm, som jag återfuktar soffan med. Är det någon som vet om jag kan använda den till bilens fusk-skinnklädsel också? :?

Tjenare.
Beror helt vilken typ av skinn du har i din bil.
http://laederlappen.se/fakta-om-lader/ladertyper

Generellt så inget som är fett på lackat läder.
Så åter kom när du vet typen av skinn/Läder du har.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Skinnvård

Inlägg av Manor » 06 jan 2017 14:58

Jag håller helt med Progge. Skinnklädseln i bilen brukar inte vara av typen som kräver fukt/fett utan mer något medel av typen Ultima Interiör Guard Plus.

Text taget från reklamen:
Ultima Interiör Guard Plus bygger på samma idé som att en lack ska lackskyddas men här är det interiören som ska skyddas i din bil. Produkten torkar helt och kommer inte att lämna en fet kladdig yta som drar till sig damm. Istället kommer tyger, läder och vinyl få den där silkesmatta ytan som bilen hade när den var ny. En fuktig trasa är allt som behövs för att rengöra och underhålla din inredning efter behandling med Interior Guard Plus.

Det finns flera produkter från andra tillverkare som fungerar på samma-lika sätt. Ovanstående har jag själv använt i många år och tycker att det levererar.
https://youtu.be/DEDzVTXIec4
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Skinnvård

Inlägg av Perra79 » 06 jan 2017 19:46

Det är inte äkta skinn i bilen, men känns väldigt äkta ändå...
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Skinnvård

Inlägg av Stefan N » 06 jan 2017 20:57

Är det inte riktigt skinn finns ju ingen som helst anledning att smörja nåt, en lätt avtorkning med en fuktig trasa räcker.
:brumm Polestar2

MB77
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2015 15:27

Re: Skinnvård

Inlägg av MB77 » 09 jan 2017 19:07

Ultima Interiör gör ju skinnet blank (och fult), ser inte naturligt ut, utan ser ut som en snabb rekond utan kvitto någon stans.
Föredrar en mattare look.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Skinnvård

Inlägg av Manor » 09 jan 2017 23:04

MB77 skrev:Ultima Interiör gör ju skinnet blank (och fult), ser inte naturligt ut, utan ser ut som en snabb rekond utan kvitto någon stans.
Föredrar en mattare look.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det stämmer absolut inte.
Direkt vid påläggning och medlet är vått så är det ju blankt...men den ger alltså en matt originalyta och inget annat.

Jag har använt detta medel i många år och i ett antal bilar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

MB77
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2015 15:27

Re: Skinnvård

Inlägg av MB77 » 22 jan 2017 18:07

Manor skrev:
MB77 skrev:Ultima Interiör gör ju skinnet blank (och fult), ser inte naturligt ut, utan ser ut som en snabb rekond utan kvitto någon stans.
Föredrar en mattare look.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det stämmer absolut inte.
Direkt vid påläggning och medlet är vått så är det ju blankt...men den ger alltså en matt originalyta och inget annat.

Jag har använt detta medel i många år och i ett antal bilar.
Kan du posta några bilder på hur det ser ut när det har torkat. De bilder jag har sett innan så ser det blankt ut... men så är det inte menar du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Skinnvård

Inlägg av Manor » 22 jan 2017 22:51

MB77 skrev:
Manor skrev:
MB77 skrev:Ultima Interiör gör ju skinnet blank (och fult), ser inte naturligt ut, utan ser ut som en snabb rekond utan kvitto någon stans.
Föredrar en mattare look.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det stämmer absolut inte.
Direkt vid påläggning och medlet är vått så är det ju blankt...men den ger alltså en matt originalyta och inget annat.

Jag har använt detta medel i många år och i ett antal bilar.
Kan du posta några bilder på hur det ser ut när det har torkat. De bilder jag har sett innan så ser det blankt ut... men så är det inte menar du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kanske kan göra en sökning på forumet (från datorn). Det är nog många som fotodokumenterat sina Ultimabehandlingar genom åren. Lite knöligt att fixa länkar via mobilen tyvärr.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Skinnvård

Inlägg av Nalle » 14 mar 2017 16:08

Nu försöker ju företagen sälja läder coating , då dem flesta börjat inse att i moderna bilar är skinnet lackat och inga krämer o balsam har nått där egentligen att göra , kan ju vara lite Uv.filter i bästa fall i dessa typer av produkter.
Men hur är det med coating , ger det nått extra skydd mot slitage m.m som reklamen säger? vilka använder ni i så fall?

Skriv svar