Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tryckluft vs ånga

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Tryckluft vs ånga

Inlägg av Logan » 06 dec 2017 00:10

När man ska städa en bil som är normal smutsig, inget extremt
vilket föredrar ni då av dessa valen


Ånga. gör rent och lätt och torka upp. Men saknar lite av det där trycket för att blåsa bort smuts i trånga utrymmen.

Tryckluft redigt tryck och kan blåsa torrt om man duschat på något medel i div områden.

Så om ni fick välja vilket skulle det bli för att städa inne i en bil
jag har båda men funderar ibland på vilket som är bäst
The passions is what drives the art. Detailing for life

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av TonyM » 07 dec 2017 13:21

Har ingen större erfarenhet av interiör rengöring annat än det vanliga mf torr eller fuktig och grovdammsugare. Det jag ser många använder och tycker om är tornado. Att det blir en blandning av det du använder. Lufttrycket gör att det blir som en dimma med lite medel plus så kraftigt att det blåser bort det. Sen att det går att köpa till en dammsugsadapter så funkar det som en klädsel tvätt dessutom. Blir nog mitt nästa steg om jag ska ta det ett steg till. En sak har jag förstått att det krävs en ordentlig kompressor till dom. Det är väl den som heter Black tornado som är lite mer förlåtande med det och kostar ju mer. Kolla innan vad som krävs för att driva dom. Ånga verkar också varar bra till olika delar och framförallt lösa upp svåra fläckar. Till säkerhetsbälte verkar det vara kanon till ihop med en frotté handduk. De brukar vara ett aber att få bra hehe
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Funk » 07 dec 2017 15:05

Jag gillar inte Tornadon eftersom den sprider en fin dimma av vätska överallt.. Jag är konservativ på detta område och kör med dukar och penslar samt då och då tryckluft även om ånga finns att tillgå..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Logan » 07 dec 2017 19:06

Funk skrev:Jag gillar inte Tornadon eftersom den sprider en fin dimma av vätska överallt.. Jag är konservativ på detta område och kör med dukar och penslar samt då och då tryckluft även om ånga finns att tillgå..

/Thomas
Ja jag har ju både kompressor och penslar och det kittet men även en större ångmaskin/klädseltvätt
så man funderar på vilket som är effektivast om man ska göra jobbet så snabbt som möjligt.

Fördelen med ånga är att det blir aldrig ränder från något medel om det runnit där man inte torkat
The passions is what drives the art. Detailing for life

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av vaxfrasse » 07 dec 2017 22:42

Om du har båda så har du ju alla möjligheter att testa själv och dra en slutsats efter det :)...
Har själv funderat på ånga, men kostar en slant i inköp.....
Så är lite nyfiken på det.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Logan » 08 dec 2017 01:45

Jo det är sant
tänkte att det vore kul och höra vad andra ansåg

Ångan har 3 starka fördelar

Tyst laddning och rätt låg användning
fungerar lite som en gnuggande effekt så ingen pensel eller borste är behövlig på plastytor,, ev på tyg
Man slipper kemiska medel och det kan lufttorka utan att lämna några fula fläckar.

Nackdelen är vissa ångmaskiner kräver destillerat vatten viktigt och kolla.
små tankar så får fyllas flera gånger (beror på modell)
Måste tömmas efter för att inte skapa kalkbeläggning och kan enbart göras när den blivit kall dvs efter 5-7 tim efter avslutat pass


Tryckluften
fördelen

Högt tryck som kan blåsa torrt och blåsa bort smuts från trånga utrymmen
och plus runt el där man inte vill ha överdrivet mycket fukt. Fuktig pensel borsta lite torka det värsta och blås rent resten.

Nackdelen
högt ljud i både laddning av kompressorn och kan även vara av användning
kräver flera saker med i bilen som medel pensel och trasa ink slangen i jämförelse mot ångan som bara är slang och trasa.

Som ett plus med luften är att då medel används kan det ge en mer nystädad luft för kunden än med bara ånga som bara blir rent ingen direkt parfym rent.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Wolfram » 21 feb 2018 14:31

Med risk för att bli rebellisk så tycker jag att det blir grymt bra att kombinera ånga med att blåsa med tryckluft efteråt, det blir det bästa av två världar!

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Logan » 24 feb 2018 22:29

Wolfram skrev:Med risk för att bli rebellisk så tycker jag att det blir grymt bra att kombinera ånga med att blåsa med tryckluft efteråt, det blir det bästa av två världar!
Vill du utveckla det lite mer hur du tänkte ?
The passions is what drives the art. Detailing for life

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Tryckluft vs ånga

Inlägg av Wolfram » 25 feb 2018 01:20

Ja dom kompletterar varandra väldigt bra, det var så jag tänkte, gör livet lite lättare.
Det ena utesluter ju inte det andra, väsnas kompressorn får du väl flytta på den/bygga in den så dödar du de starka ljuden.

Skriv svar