Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nu ska framskärmarna på 854an bytas ut.

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Nu ska framskärmarna på 854an bytas ut.

Inlägg av jojje » 14 apr 2014 11:06

Ja nu är det dax att byta ut befintliga framskärmar på 854an då dom fått rejäla rostskador (hål), verkar vara väldigt vanligt med rostskadade framskärmar på just 850 modellen.
Men har fått tag på ett par i betydligt bättre skick, som det endast är några mindre ytrostblemmor på som jag tänkt blästra och sedan grundmåla/lacka.
Vilken grundfärg bör jag använda där jag blästrat som tål att överlackas med 2-kompslack, dom nya skärmarna är ju i fel kulör och ska lackas om i bilens färg.

Att skärmarna inte har en tillstymmelse till rostskydd på insidan mer är grundlack gör väl sitt till att dom gärna rostar så jag tänkte spruta dom invändigt med nåt tunnt rostskydd för typ hålrum innan montering.
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Inlägg av henkek » 14 apr 2014 11:28

Först på plåten lär du köra epoxy grund-Sen spackla-slipgrund-bas-klarlack.

Jag skulle köra med tröskelmassa på insidan. Den torkar rätt fort o håller för stenskott
Senast redigerad av 1 henkek, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re:

Inlägg av jojje » 14 apr 2014 11:38

henkek skrev:Först på plåten lär du köra epoxy grund-Sen spackla-slipgrund-bas-klarlack.

Jag skulle köra med tröskelmassa på insidan. Den torkar rätt fort o håller för stenskott
Ok epoxi som grundfärg då är jag med :nicka
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Inlägg av henkek » 14 apr 2014 21:51

Ja de är epoxy grunden som göra att de skyddar mot rost. Kör du enbart vanlig grund på ren plåt så är de större chans att de rostar. Epoxy grunden är 2komp.
Senast redigerad av 1 henkek, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Nu ska framskärmarna på 854an bytas ut.

Inlägg av garagehunden KL » 15 apr 2014 23:24

jojje skrev:
Ok epoxi som grundfärg då är jag med :nicka
Sen när man slipat bör det läggas ett varv av epoxin/2 k igen eftersom man ofta slipar till metallen på en del ställen, så epoxin verkligen ligger närmast all plåt. Dock inte alltför tjockt pålagt lager för varje varv.

Det är inte nödvändigt att använda tvåkomponents/epoxilack på epoxigrundfärg. Det går att använda 1 komponent om man vill.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Nu ska framskärmarna på 854an bytas ut.

Inlägg av jojje » 15 apr 2014 23:33

Ok :)

Skriv svar