Sida 1 av 1

Frågor och råd om rostskador!

Postat: 26 aug 2015 11:48
av hobs0n
Hejsan!

Jag har en Toyota Corolla från 2005 som nu börjar få rejäla rostskador. Grejen är den att jag och min fru kommer köpa ny bil slutet av 2016 eller början av 2017. Då känns det inte värt att lägga ut vidare mycket pengar på nuvarande bilen, för det lär jag inte tjäna på när jag säljer den, eller? Jag är med andra ord inte kräsen på hur bilen kommer se ut, viktigast är att rostet försvinner och bilen klarar sig så bra som möjligt.

Här kommer två bilder som visar skadorna:

https://goo.gl/photos/kw5kJJLMQpS4xSPH8

Jag har fått tips på andra forum som jag är lite osäker på.
1. Vad kan jag göra med det stora hålet, skita i det, spraya i nånting i hålet, skrapa rent och skydda på något sätt, rengöra och spackla igen, skrapa rent och sätta dit en ny plåt. Vad är värt det med tanke på att bilen säljs inom 1-2 år?

2. Angående de små rostfläckarna så har jag kollat denna sida för tips. Är det en pålitlig sida med bra produkter?

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 26 aug 2015 12:39
av MattisH
Första bilden var inte vacker..
Där måste hålet läggas igen. Finns två sätt (minst) Seriöst och oseriöst.
Eftersom det är en tröskel räknas det som en bärande del och besiktningen kommer anmärka på den. Har själv fått anmärkning på liknande.
Seriösa sättet är att svetsa igen hålet, dvs. kapa bort all rost, rengöra, svetsa igen och lacka. En vit bil är förhållandevis lätt att bättringslacka och du verkar ju inte kräsen så en sådan operation behöver inte bli så väldigt dyr.
Oseriösa sättet är att kapa bort rosten, fylla med fogskum, bygga upp ytan med spackel. Rekommenderas inte!

Bild nr två är orsakad av stensprut från framhjulen och där slipar man rent i stenskotten och bättrar på lacken.

Tänk på att bilen ökar i värde med minst det du lägger på den vid rostlagningen eftersom ett sånt rosthål som första bilen sänker värdet drastiskt.,

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 26 aug 2015 13:22
av Manor
Rosthål i bärande delar ska man nog laga seriöst.

Jag lagade ett liknande hål på en framskärm på vår gamla Ford Ka, och då slipade jag...blästrade...grundade med rostskyddsfärg...spacklade med finspackel i omgångar med slipning emellan...lackade med 1K färg och följde upp med 1K klarlack. Jag trodde att det skulle dyka upp rost tämligen omgående, men lagningen var helt intakt och snygg när vi sålde bilen ett drygt år senare. Ibland har man tur (eller var det skicklighet ;))...oftast så dyker ju rosten upp igen snabbare än snabbast.

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 28 aug 2015 01:15
av hobs0n
Tackar för svaren! Imorgon (fredag) ska jag fråga Toyota verkstan i stan vad det kommer kosta att fixa det där, har även mailat en annan verkstad med förfrågan.

Kan ni rekommendera märken på de material och tillbehör för att fixa detta små rostskador? Finns det färdiga paket för nybörjare som går att lita på?

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 28 aug 2015 09:47
av hobs0n
Gutenmorgen!
Toyota tog 3000:- för att enbart göra rent och svetsa in ny plåt. Skulle de göra resten, inklusive lackering och allt så skulle det gå på runt 7000:-.
De berättade att skadan var rejäl och det skulle behöva bytas runt 40cm plåt.
Däremot sade de att det inte var en viktig bärande del, det är den inre delen som är bärande så besikta bilen borde inte bli något problem. De sade också att skador som detta sänker värdet rejält och att reparera skadan rejält tjänar man alltid på, rent ekonomiskt sett, sen känns det ju moraliskt bättre att sälja en bil där man vet att skadorna blivit ordentligt gjorda :)

Har ni tips på pålitliga plåtverkstäder i Uppsala området? Om Toyota gör jobbet och jag gör resten själv, vad behöver jag för tillbehör och ämnen saker för att få ett bra skydd för den nya plåten? (jag kommer söka på detta men kul och hjälpsamt att få flera åsikter :))

Tack på förhand!

Edit: Manor: ska man få det att hålla så måste man vara så noggrann som du var med din gamla Ford?
En nybörjargissning, plåten lär väl skapa rejäla kanter, för att slippa att dessa kanter samlar på sig skador så lät man behöva spackla runt kanterna?

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 28 aug 2015 11:00
av MattisH
Att lämna en sådan grej på toyota är inget man gör!
Hitta en svetsare / hemmapulare som kan åta sig det istället.

Man svetsar inte på en plåt utanpå. Man kapar upp ett hål som är större än rosten, måttar upp ny och svetsar in den i samma nivå som resten av tröskeln.

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 28 aug 2015 23:35
av hobs0n
Jag var till två andra seriösa plåtverkstäder efter Toyota idag. De båda tittade och kände på plåtskadan och båda sade att Toyotas pris på 3000:- för enbart plåtarbetet var billigt eftersom det var så mycket jobb med det och att det skulle ta mer än en halv dag. Den sista sade att ingen vill göra plåtjobb där nere på bilar och han skulle ta 4500-5000:- för att göra hela jobbet, inklusive lackning.

Jag känner till en som har fixat bilar privat, ska se om jag kan få tag i han å fråga om detta :) Det verkar som sagt som alla vanliga verkstäder tar minst 3000:- för detta...
Efter plåten är svetsad, då lär man väl spackla och lacka? Är det svårt att spackla och lackera? Annars tänkte jag att kunde jag pröva på och lära mig. Antar att man bör stå i en verkstad och inte utomhus?

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 29 aug 2015 08:59
av progge
hobs0n skrev: Efter plåten är svetsad, då lär man väl spackla och lacka? Är det svårt att spackla och lackera? Annars tänkte jag att kunde jag pröva på och lära mig. Antar att man bör stå i en verkstad och inte utomhus?
Alt är svårt när man inte vet hur.

https://www.youtube.com/watch?v=08iHSCxza2o
är en Lackerare som visar hur man gör.
Inte rost, men momenten. :jeps

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 31 aug 2015 01:05
av hobs0n
Tack för videon, helt klart undervisande :)

Efter ha läst på och frågat om detta så har jag skrivit en lista på hur detta kan göras:

1. svetsa igen hålet efter alla konstens regler (steg 1 och 2 görs av en som kan detta med svetsning)

2. slipa till fogarna

3. lägg på rostskyddsfärg: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000017146/

4. jämna till fogen med karosserikitt / karosseritätning: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000023847/

5. bättringsfärg: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... 000023721/

6. borra 2st 10mm hål i tröskellådan

7. spruta i Dinitrol ML med hålrums-slang

8. plugga hålet: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=0

Låter detta vettigt? Inget mer som ska göras mellan de olika stegen, som slipa eller sådant?

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 31 aug 2015 05:43
av progge
Tjenare.
Jag skulle använda etsande primer och sedan epoxigrund.
Etsande grundfärg är framtaget för aluminium,rostfritt och galv och sitter på de flesta material.
Epoxigrund = Slipgrund användes när man vill ha bort sliprepor,små bucklor mm.
Man lägger på 2-3 lager slipgrund ev mer.

Sedan en två komponents färg i bilens kulör, man kan lägga en Bodysprej innan lack. :nicka

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 02 sep 2015 00:04
av hobs0n
Tackar hjärtligt för alla råd och tips! Efter många tankar och funderingar så bestämde jag mig till slut att lämna in bilen till Rostskyddsspecialisten.

Anledningen till detta var flera, dels så låg jag i igår kväll och kände ordentligt på hela balk / tröskellådan på båda sidorna. Det var massa färg på väg bort överallt utöver rosthålet vilket hade inneburit att jag hade haft MASSA jobb att göra med att slipa rent och skydda om båda sidorna. Så det hade inte enbart blivit den nysvetsade plåten.
Dessutom så känns det som ett så enormt jobb att göra detta, speciellt när jag fortfarande inte fått en riktigt klar bild hur jag ska göra, det är smått förvirrande med alla olika beskrivningar, facknamn och material. Vilket skulle ha kostat en hel del pengar och tid och fortfarande inte blivit garanti på att det blivit ett bra jobb som höll.

Rostskyddspecialisten som gör allt detta på båda sidor för 5200:- känns jävligt billigt och pris/tidsvärt jämfört med 3000:- för enbart svetsjobbet och sedan massa pengar för material och framförallt MASSA tid att göra detta själv :)

Jag kommer få bilder (som alla kunder) på jobbet som visar alla delar av processen. Jag förstår varför killen har så bra rykte... Dessutom fick jag mig en 2 mils cykeltur hem från hans verkstad och samma cykeltur dit på torsdag då jag ska hämta bilen vilket är perfekt för mig som älskar att röra på mig :)

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 02 sep 2015 05:22
av progge
Ett bra beslut :jeps

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 02 sep 2015 07:42
av MattisH
Välinvesterade pengar. Får du nog tillbaka när du säljer jämfört med att sälja bilen med hålet där..

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 03 sep 2015 09:37
av hobs0n
Ja det känns verkligen som väl investerade pengar :)
Det känns säkert när jag sökt och läst som tusan på nätet, rådfrågat er på forum och även snackat med ett antal verkstäder.

EDIT: Lagt upp två bilder nu, jag ska få de andra bilderna på slutarbetet senare idag :)

https://goo.gl/photos/kw5kJJLMQpS4xSPH8

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 06 sep 2015 01:13
av highbeam
Smygreklam?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Frågor och råd om rostskador!

Postat: 09 sep 2015 01:22
av hobs0n
highbeam skrev:Smygreklam?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Menar du bilderna det står "rostskydd.com" ? Det är de bilderna jag fått av plåtverkstan. Sjukt skönt att ha riktiga bilder på hur han gör, känns extra tryggt då. Har aldrig hört om ngn annan verkstad som skickar en bilder och har 10års garanti på rostskyddet :)