Sida 1 av 1
Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 09 sep 2011 18:22
av Göran
1, Hur hittar jag färgkoden på en likadan bil som denna? Eller vet någon vad den har för nummer?
2, Tryckta spejburkar, brukar handla på Umeå bilfärg, vart kan man hitta de på andra ställen på nätet?

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 09 sep 2011 18:28
av WaxDog
Kolla på Chipex hemsida , finns en guide för var färgkoden sitter på olika bilar
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 09 sep 2011 18:37
av Göran
efter googlande, i bagaget:

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 09 sep 2011 19:55
av wannabeapolisher
För att svara på fråga nr 2
Så har jag handlat härifrån
http://www.tipro.se
ok har bara handlat där en gång hittills men tycker att dom har fina produkter ang kvaliten
var bla där som jag köpte färg o grund matreal till den här bilen
http://maxbilar.egetforum.se/lite-malni ... .html#p173
Som sagt tom så deras ackrylbaserade klarlack sprayfärg över träffade mina förväntningar med polerbarhet efter ett dygns torktid i rums tempratur och då exakt kulör på baslacken sprayfärg
Sen lite på sidan om information,så är ju exempelvis deras karborre slippapper till en 125mm exenterslip nästan dubbelt så billiga som biltemas.julas,och dubbelt så billiga som järnhandeln osv,fast då dubbelt så bra
Kan som sagt starkt rekommendera deras produkter som då håller hög kvalitet enligt mina erfarenheter
Max.
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 10 sep 2011 09:17
av Göran
Okaj, bara spackel kvar då.

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 20:26
av Göran
Så tog jag äntligen tag i projektet, först fram med slipen
Därefter så var det dags för bilhandlarspacklingen:
Och slutresultat där bilen är våtslipad, polerad och lackskyddad:

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 20:28
av Rednales
Fint resultat, ful bil.
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 20:34
av Björn
Ser ju finfint ut Göran!
Var det lika mycket rost på högersidan?
Använde du färgspruta eller körde du direkt ur sprayburken?
Hur många timmar tog det effektivt från slipning tills lackskyddet var lagt?
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 20:41
av limban
En fundering bara vist hade du väl på 2komp grundprimer..
annars är jobbet ogjort..

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 20:45
av Göran
Hela bilen är sönderostad, pga att den kör på en saltad grusväg dagligen. Så rosten var lika befintlig på högersidan, endast slipningen tog runt elva timmar. Att slipa dörrar är en konst.
Detta hjälpmedel underlättar:
Lackerade med "tryckt sprejburk". Det fungerar riktigt bra i alla lägen för hobbylackeraren.
Jag la ner ca 22 timmar på bilen.

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 21:03
av limban
Det viktigaste är att man ska avsluta sådana jobb med är en 2komp klarlack..
annars så löses färgen upp vid en hårdtvätt med strakt pertoliumavfettning..

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 21:20
av Björn
Så slipning
spackling
slipning
2-komponents primer
originalfärg på tryckt sprayburk
2-komponents klarlack är rätta arbetsordningen då?
Klarlacken som Tipro säljer är alltså inget att ha?
http://www.tipro.se/sv/artiklar/klarlack-500ml.html
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 21:27
av Göran
Det första steget är syraets på det man slipat, som rostskydd.
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 21:28
av limban
Helt rätt men den klarlacken är bara 1komp.. inget att ha.. enligt mig..
men gillar man den så okej..
men jag vill ha 2komp så slipper man att färgen uppläses vid stark avfettning..

Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 21:56
av Björn
Göran skrev:Det första steget är syraets på det man slipat, som rostskydd.
Jaha, ska det vara så här:
slipning
syraets
spackling
slipning
2-komponents primer
originalfärg på tryckt sprayburk
2-komponents klarlack
Re: Färgkod Volkswagen Polo
Postat: 17 sep 2011 22:08
av limban
Björn skrev:Göran skrev:Det första steget är syraets på det man slipat, som rostskydd.
Jaha, ska det vara så här:
slipning
syraets
spackling
slipning
2-komponents primer
originalfärg på tryckt sprayburk
2-komponents klarlack
japp om man vill göra enligt boken..
