Sida 1 av 1
Picasso -01 ventilmos
Postat: 06 aug 2012 10:44
av bigguns
Hej!
NU va det nära skroten för det blå ägget. Reparationskostnad på verkstad kontra värdet på bilen.
Multiremmen hade fått"hjälp" att börja kränga av inåt mot kamremmen och material hade trängt in
innaför kåpan till kamremmen så den hade kuggat över. = ventilmos på insugssidan 8st, kolvarna klarade sig.
Det var nära att knäcka mig nu mitt i semestern o allt. Stark behov av bil mao.
De var bara o bita ihop.
Nya ventiler kommer imorgon, sen får vi se om jag får ihop det.
forts följer
mvh
Re: Picasso -01
Postat: 06 aug 2012 10:51
av Jensa
Ohh ser ut som du har lite roliga saker framför dej men du ska se det e inte så svårt så de fixar du lätt

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 06 aug 2012 11:39
av jojje
Oj sånt där är inget vidare, men det fixar sig

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 06 aug 2012 16:27
av danne5
Spännande...

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 08 aug 2012 09:00
av bigguns
Lite uppdate på vägen,,,,,,,
Hämtade ut dela r för 3500 igår.
Värsta bonnmekningen

, inte så värst renligt. Sista "knastren" i nu på de nya ventilerna.
Såja nu skulle toppen lyftas i då, mörkt ute även i fönstren hos grannarna, ingen lyfthjälp där då
Bara o suga i , toppen i sig inte så tung men att lirka den på plats själv med grenröret på långt in i motorummet, tur jag har en stark rygg.
Momentdragningen tog lite tid, tror jag gick ol a mig kl 01.30 nånting
Forts följer
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 12:49
av bigguns
Drog igång den sent igår kväll o de lät riktigt illa ett tag innan det hade byggts upp tillräckligt
med oljetryck i lyftarna (hydraliska), en nervös väntan mao.
Men de rättade till sig efter c:a 10 min på tomgång.
Provkörning o luftning av kylsystemet idag och allt verkar ok
Det blå ägget är ute igen

Nu ska den bara tvättas o sedan är de bar ut glänsa igen
mvh
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 12:51
av jesprut
Bra jobbat bigguns!

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 13:42
av Manor
Snyggt jobbat. Det hade jag aldrig grejat själv.
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 13:43
av Jensa
Grattis o visst e det skönt att kunna göra sådant jobb själv ibland

tummarna upp för brajobb

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 14:09
av Göran
imponerande!
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 17:26
av Gunther
Fint jobbat!

Alltid roligt när man kan fixa det själv

Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 18:16
av bigguns
Tack för ryggdunkningara grabbar
c:a 15 000 hade gått på, på firma
Nu kan jag börja koncentrera mig på bilvårdnörderiet igen
mvh
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 09 aug 2012 21:58
av Masten
Snyggt jobbat!
I egenskap av Citroën-ägare (nörd enligt somliga) undrar jag vilken motor du har i Picasson? 1.6 eller 2.0?
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 10 aug 2012 08:32
av bigguns
Hej Masten!
1.8 16v, 115 hk modell 6FZ.
Ser likadan ut som din 2.0 om du inte har den nyare med variabla ventiltider.
mvh
Re: Picasso -01 ventilmos
Postat: 11 aug 2012 01:31
av Abyss
Bra jobbat! Verkligen bra att du fick löst detta
