Sida 1 av 1
underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 10:44
av Logan
fick en ny foam lance i veckan och är den typen som gärna vill ha allt i toppskick
så google runt lite om service på foam lance
Hittade denna sidan
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=84349
Jätte bra info så
Men undrar mest har någon av er haft problem med era foamlance pga dåligt underhåll ?
eller om service är något som bara behövs göras var 8-10år ?
underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 11:14
av Manor
Det känns väl tveksamt att man ska behöva underhålla den, men slutar den att fungera korrekt så var den en väldigt bra beskrivning som du länkade till.
Re: underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 11:54
av progge
Man skall nog skruva så lite som möjligt.
Kör den ren efter använing med vatten så räcker det nog.
Re: underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 12:37
av DandanRacing
Re: underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 13:19
av progge
Verkar vara bra grejer.
Har alltid fått lära mig att inte pilla på saker som fungerar.
Om ett filter är täppt så märker man nog detta. Men vill man ha förebyggande underhåll så fungerar nog det med. Vet bara vad som händer om man skruvar och pillar för mycket med delar i koppar och mässing

.
underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 13:25
av Dontus
Spola ur med bara vatten efter användning tror jag att man klarar sig ganska långt på
Re: underhåll av foam lance
Postat: 24 mar 2013 13:31
av Logan
grym video i länken
mycket enklare och förstå en den jag visa i första hand
Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 00:06
av fisher91
åhhhh, vad sugen jag blir på en foamlance, men 499kr för lancen sen en adapter för 350kr
ibland blir jag snål

Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 10:04
av Logan
vad för adapter titta du på då?
låter våldsamt 350för en adapter
har du något annorlunda högtryck så inte dom paketen passar ?
Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 12:39
av fisher91
Har en Poseidon 1-20 XT högtrycks tvätt, lite dyrare variant med tryckkoppling.
http://shop.bollnasbilvard.se/nippel-14 ... c-796.aspx så det blir ingen billig lance om jag ska köpa.
Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 16:21
av Logan
du får helt enkelt fuska och göra som jag gjorde i början
ta en avfettningsspruta
sådan biltema säljer röd i metall man kopplar till kompressor
laddar den med samma blandning som foam lance och kör på
blir rätt trevligt skum Dock är problemet att den är liten 0,75l och då den inte får mer vatten en det som är i behållaren töms den fort Men iden funkar.
100kr spruta och lite biltema bil schampo

Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 16:56
av fisher91
Det låter jobbigt
Tänker så här är det värt att köpa en lance för 950kr med frakt för en rolig grejj

tror det inte blir mer ekonomiskt eller bättre resultat med lance jämfört med tryckspruta och högtryck.
Men känner jag ''mig'' rätt så kommer jaf iaf köpa en till våren.

Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 17:02
av Logan
hehe ja det är en rolig leksak ser proffsigt ut med inför grannar
men det är ju därför man tjänar pengar och spenderar för att pröva på saker i livet ibland bra ibland dåliga.
köpte själv ett fint luftgevär för par år sedan då jag fick en sådan kick av att testa på sådant igen
20tal skott senare var det inte roligt längre
så där rök 5000:-
det kallar man impulsiv

så om någon läser detta och känner sig sugen på ett jätte fint gevär är det bara o skicka ett pm
Re: underhåll av foam lance
Postat: 25 mar 2013 17:17
av Manor
fisher91 skrev:Det låter jobbigt
Tänker så här är det värt att köpa en lance för 950kr med frakt för en rolig grejj

tror det inte blir mer ekonomiskt eller bättre resultat med lance jämfört med tryckspruta och högtryck.
Men känner jag ''mig'' rätt så kommer jaf iaf köpa en till våren.

Jag tycker inte att det är värt 950:-

.
Jag upplevde inget egentligt lyft, men jag ska testa igen med lite andra medel...för en del andra tycker att det fungerar bra. Det tristaste är just att man känner sig som världens miljöbov. Det börjar ju nästan bli känsligt att tvätta bilen hemma, och om det därtill ligger vitt skum på marken lääääänge så blir de sura blickarna än värre

.
Jag köpte min foamlance via BBV:s första maraton då de under några timmar kostade 199:-.
Re: underhåll av foam lance
Postat: 26 mar 2013 18:58
av fisher91
kanske få bli en sådan om bollnäs har super rea på dom igen.
Om dom klagar riktar du lancen mot dom och drar ett citat från Clint Eastwood
Go Ahead Make My Day
