Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rost under bil, låta vara? mm.

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Blåvolvo
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 maj 2014 00:13

Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Blåvolvo » 19 maj 2014 22:04

Jag har en 17år gammal Volvo 940, den sista riktiga volvon sägs det ;) Bilprovningen älskar den, ligger på topplistan över bilar med minst anmärkningar. Hur som helst, en bil som rullat 17år på gatorna har ju en viss del rost på underredet, mer eller mindre är allt angripet med ytrost.

Med facit i hand så skulle man ha sprayat underredet vart 4:e år med någon form av varmvax eller rostskyddsfärg. Men vad gör man i dagsläget? Låter det vara då bilen ändå kommer gå till skroten om 5 år eller kan man spraya lite rostskydd för skoj skull? :D och då är följdfrågan måste man slipa bort all ytrost först eller är det också bortkastad tid? Om man sprayar utan att slipa så kanske man i alla fall kan bromsa rostprocessen, eller vad säger ni? :brumm
Senast redigerad av 1 Blåvolvo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Logan » 19 maj 2014 22:20

finns medel som äter rost
kan vara ett alternativ

ex fosforsyra
starka saker så ingen leksak.

Sedan direkt när allt är klar lägg på skydd
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Blåvolvo
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 maj 2014 00:13

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Blåvolvo » 20 maj 2014 00:37

Logan skrev:finns medel som äter rost
kan vara ett alternativ

ex fosforsyra
starka saker så ingen leksak.

Sedan direkt när allt är klar lägg på skydd
Oj, låter farligt med syror, både för metallen o för min hälsa :D Bara nyfiken, hur tänkte du man skulle gå till väga? Jag kan ju inte demontera hela underredet o lägga det i ett bad, eller menar du man skall spraya på denna syra? Låter inte heller rimligt, samt farligt. Enstaka prylar man kan jag tänka mig man kan lägga i syra, men när hela bilens underrede behöver snyggas till så känns det ju knepigare.
Senast redigerad av 1 Blåvolvo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Logan » 20 maj 2014 07:23

Ja det är ju inga snälla saker och bara en nödlösning flesta hade sagt lämna in den på en riktig behandling
Men om man gör det så använda skydd för mun och ögon och gärna så du kan spraya med en förlängningsarm ex blomstersprutor som man pumpar upp tryck i. Igen detta är hemma fix och tar inte grovrost utan bara ytliga. Är det mycket rost då menar så det är värt det? Annars kanske det är bättre med en redig tvätt och sedan lättflytande rostskydd på det
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av MattisH » 20 maj 2014 10:33

Rost på vad undertill?
Finns det hål osv?

Tror inte du behöver göra så mycket, särskilt inte om bilen ska till skrot om 5 år (varför den nu ska det ;) )
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av deciso » 20 maj 2014 21:33

Jag åker japanskt och den var inte snygg undertill. Är en -06.
Jag sprayade fälgrengöring med fosforsyra och sen degreaser wet. Lät det verka en stund
och sen borstade jag där det gick att komma åt. Sen högtrycks spolning.
Lät det torka ett par dygn innan underredet sprutades med tunt rostskydd köpt på
ett dinitrol center
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Blåvolvo
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 maj 2014 00:13

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Blåvolvo » 21 maj 2014 12:06

MattisH skrev:Rost på vad undertill?
Finns det hål osv?

Tror inte du behöver göra så mycket, särskilt inte om bilen ska till skrot om 5 år (varför den nu ska det ;) )
Nä inga hål, men det ser allmänt brunt ut :D haha! Inga läskiga rostangrepp, men som sagt allt är typ brunt på ytan. Bromsrören o alla muttrar/skruv ser inte så roliga ut heller. Hjulupphägningen ser väl ok ut, men vissa stag o bussningar är bruna. Tror inte min bil är mer rostig än en annan bil över 15år.

Nja, den kanske inte går till skroten om 5 år, beror på om den håller :D KOmmer det en kostsam reparation så blir det skroten, annars har jag den som extrabil framöver eller säljer till någon ung man. Tyvärr får man inte många kronor, 15000 om jag har tur :) :brumm
Senast redigerad av 1 Blåvolvo, redigerad totalt 14 gånger.

Blåvolvo
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 maj 2014 00:13

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Blåvolvo » 21 maj 2014 12:07

deciso skrev:Jag åker japanskt och den var inte snygg undertill. Är en -06.
Jag sprayade fälgrengöring med fosforsyra och sen degreaser wet. Lät det verka en stund
och sen borstade jag där det gick att komma åt. Sen högtrycks spolning.
Lät det torka ett par dygn innan underredet sprutades med tunt rostskydd köpt på
ett dinitrol center
Sprayade du även fälgrengöring på underredet av bilen?
Senast redigerad av 1 Blåvolvo, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av deciso » 21 maj 2014 21:29

Blåvolvo skrev:
deciso skrev:Jag åker japanskt och den var inte snygg undertill. Är en -06.
Jag sprayade fälgrengöring med fosforsyra och sen degreaser wet. Lät det verka en stund
och sen borstade jag där det gick att komma åt. Sen högtrycks spolning.
Lät det torka ett par dygn innan underredet sprutades med tunt rostskydd köpt på
ett dinitrol center
Sprayade du även fälgrengöring på underredet av bilen?
Det gjorde jag !

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Rost under bil, låta vara? mm.

Inlägg av Wolfram » 02 nov 2014 21:11

Ta en borrmaskin/vinkelslip med roterande stålborste och gå över underredet, sen penslar du på rostätare.
Efter det är det dags att bespruta allt med rostskyddsmassa, ja föredrar tjockare varianter. Känns som det kanske kan dämpa lite ljud med lite tur. :)

Skriv svar