Sida 1 av 1

Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 19:59
av garagehunden KL
Stig var redan smutsig (nästan) som en gris när han kom åkandes i sin lilla låda för att tillträda sin tjänst. Efter montering och en rejäl testtur som utföll till belåtenhet för alla inblandade (fast han var lite hal att hålla sig kvar på) blev det Bramley bubble bath. Sedan Opti coat eftersom det verkar gå bra både på plast och plåt. Nästa helg planeras första behandlingen med Orchard perfection.

Nu till en undran; hur och med vad rostskyddar man klippbordet på undersidan? Det är den mest utsatta delen. Går det att göra på ett vettigt sätt? Man kan väl inte spruta på geggig rostskyddsmassa, då får man väl aldrig bort gräset... tips?

Det behövs också nån typ av matta med friktion på fotstöden, de är hala och i kombination med en hal sits utan skålning kan det bli lite väl äventyrligt i kuperad terräng. Var faktiskt nära att ramla av, höll mig kvar i ratten dock... Jag vet precis vilken sorts beklädnad jag menar, fanns på den förra, tunn sandpappersliknande gummi men var finns det att köpa och med vilket lim fäster man den på plåt?

Bild
Här har han inte fått på sig den mäktiga stötfångaren än, men det kommer.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 20:06
av JohanK
Du skulle kunna slipa och få bort ev. rost. och sedan köra med typ hammarlack ett par vändor. brukar hålla finfint.

Det finns halkskyddstejp på typ mekonomen, biltema, jula. osv. olika bredder och ark du kan skära till själv. funkar finfint, hade det på en motviktare på jobb och det funka i alla väder.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 20:09
av garagehunden KL
Hammarlack kan man nog lägga på ja... det borde skydda. Särskilt nu innan det hinner bli rost.

Bra tips om halkskyddstejp. Ska kolla det.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 20:28
av Perra83
Är det plåt i kåpan? Tror det är aluminium i min Klippo Pro.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 20:40
av garagehunden KL
Perra83 skrev:Är det plåt i kåpan? Tror det är aluminium i min Klippo Pro.
Tror det är något av en specialité som Klippo har. Har en handskjuten motorklippare Klippo för kantklippning och den är det aluminium i. Den här är nog plåt vad det verkar. Var det i Jonsereden också som vi hade förr.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 22 jun 2014 23:15
av HazeGlaze
Gräsklippar-porr!!!! Det där är annat än min gamla Garden 6:a.

För bredare halktejp, kolla med en skateboardaffär.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 23 jun 2014 13:45
av garagehunden KL
HazeGlaze skrev:Gräsklippar-porr!!!! Det där är annat än min gamla Garden 6:a.
Jo, nästan snudd på risk för censur ;)

Den förra var väderbiten och ärrad men det hade sin charm det med (gräsklipparnas motsvarighet till pilsnerstuk) och skulle haft den kvar om den inte havererat bortom vad som var rimligt att kosta på den.
HazeGlaze skrev:För bredare halktejp, kolla med en skateboardaffär.
I och för sig kunde det vara en snygg lösning men det är små upphöjningar på plåten, som man ser på bilden, och det är tveksamt hur en bredare fäster där utan att det blir luftspalter mellan matta och plåt och det bildas kondens och rostar. Får nästan kolla på det och se hur följsamt det verkar. Det kan vara lättare att få smalare sektioner att täta.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 23 jun 2014 16:09
av Fox32
Hehe, satt just och funderade lite på om man kunde polera upp åkgräsklipparen som blivit lite blekt i plasten/lacken på huven.

Några tips på vad man kan använda för att få upp glansen lite på lackad plast? Alternativt genomfärgad plast.. Framförallt, något man kan få till för hand? tänkte inte hysta iväg och köpa en polermaskin för den saken..

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 25 jun 2014 23:55
av garagehunden KL
Fox32 skrev:Hehe, satt just och funderade lite på om man kunde polera upp åkgräsklipparen som blivit lite blekt i plasten/lacken på huven.

Några tips på vad man kan använda för att få upp glansen lite på lackad plast? Alternativt genomfärgad plast.. Framförallt, något man kan få till för hand? tänkte inte hysta iväg och köpa en polermaskin för den saken..
Svårt att säga vad man ska göra med genomfärgad plast. Beror nog på vad det är för plast.

Lackad plast borde väl gå att använda lackrengörare till att börja med tycker man. Finns ju gott om plast på bilar som poleras ungefär i princip som vanligt, men som sagt vem vet vad det är för plastmaterial och kvalitet på lacken på gräsklippare. Får det inte bli fel går det att testa på ett undanskymt litet parti till att börja med och med milda medel. Där kan nog vara en fördel att polera för hand innan man ser hur det reagerar.

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 08 jul 2014 00:06
av garagehunden KL
Halkskyddstejpen blev bra, var vad som behövdes. En rulle på fem meter räckte precis, trodde det skulle gå åt mindre.
Nu känns det inte livsfarligt i kurvor och slänter längre.

Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 09 jul 2014 07:28
av jagrullar
Glöm inte att montera burkhållare! Ett måste nu när det är varmt (även när det är kallt)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Iordningställande av Stig, samt två frågor

Postat: 09 jul 2014 07:52
av Fox32
garagehunden KL skrev:
Fox32 skrev:Hehe, satt just och funderade lite på om man kunde polera upp åkgräsklipparen som blivit lite blekt i plasten/lacken på huven.

Några tips på vad man kan använda för att få upp glansen lite på lackad plast? Alternativt genomfärgad plast.. Framförallt, något man kan få till för hand? tänkte inte hysta iväg och köpa en polermaskin för den saken..
Svårt att säga vad man ska göra med genomfärgad plast. Beror nog på vad det är för plast.

Lackad plast borde väl gå att använda lackrengörare till att börja med tycker man. Finns ju gott om plast på bilar som poleras ungefär i princip som vanligt, men som sagt vem vet vad det är för plastmaterial och kvalitet på lacken på gräsklippare. Får det inte bli fel går det att testa på ett undanskymt litet parti till att börja med och med milda medel. Där kan nog vara en fördel att polera för hand innan man ser hur det reagerar.
Det är säkerligen samma typ av lack (den gula) som på din "stig" den har blivit lite solblekt.