Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering av nylackad skada.

Oljebyten, service, rostlagning
RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Polering av nylackad skada.

Inlägg av RobbeS » 13 apr 2015 11:41

Ska fixa till en skada på bakluckan på min gamla Passat. Skadan är ca 5x5 cm och har nu börjat rosta.
Kommer att våtslipa bort rosten och sen grunda och spraya på färg och klarlack. Enligt återförsäljaren behövs det inte grundas men jag gör det i alla fall.

Det jag undrar är om man ska polera eller våtslipa grundfärgen innan man lackar och sen göra likadant innan man sätter på klarlack. Sen är ju frågan hur fort man kan polera klarlacken också.
Det enklaste är ju att polera och jag har Menzerna 400, 2400 och 4500 hemma. Vilket medel ska jag använda?

Användarvisningsbild
siverby
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 nov 2013 00:15
Ort: Stockholm

Re: Polering av nylackad skada.

Inlägg av siverby » 15 apr 2015 11:29

Torrslipa med maskin tills plåten är helt fri från rostporer, spackla, slipa ner lacken runt om och slipa ner klarlacken på ett större område. Använd 2K primer om du inte vill göra om efter ett halvår, våtslipa primern tills den är slät, lacka, låt bli att slipa på metalliclack, använd 2K klarlack (finns också på sprayburk), använd skarvförtunning (blend spray) där nya klarlacken slutar. Låt härda några dagar, våtslipa och polera. Låt härda helt i 3 månader, polera lätt och lägg ny coating eller försegling.
Vilket polermedel beror på hur hårt du behövt slipa för att få klarlacken slät och hur mjuk lacken är. Kan räcka med 2400.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Polering av nylackad skada.

Inlägg av garagehunden KL » 15 apr 2015 11:41

Bra tips från siverby. 2k primer är viktigt. Fast jag förstod inte det där med härda 3 månader och lägg ny coating eller försegling. Vad är det för försegling man använder då?
RobbeS skrev: Det jag undrar är om man ska polera eller våtslipa grundfärgen innan man lackar och sen göra likadant innan man sätter på klarlack. Sen är ju frågan hur fort man kan polera klarlacken också.
Klarlacken bör läggas innan färgen under har torkat helt, de färger jag har kommit i kontakt med. Hur fort man kan polera beror på omständigheter, temperatur.
----
Underlig återförsäljare som inte tyckte en skada på 5x5 cm behövde grundas

Användarvisningsbild
siverby
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 nov 2013 00:15
Ort: Stockholm

Re: Polering av nylackad skada.

Inlägg av siverby » 15 apr 2015 13:04

Menade att man helst ska vänta 3 månader innan man lägger nån form av vax/lackförsegling/coating så att alla lösningsmedel får avdunsta helt. Själv brukar jag skita i det och försegla direkt men man "ska" egentligen vänta :)

Återförsäljaren som sa att man inte behöver grunda ska du aldrig prata med igen.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Polering av nylackad skada.

Inlägg av garagehunden KL » 15 apr 2015 13:23

siverby skrev:Menade att man helst ska vänta 3 månader innan man lägger nån form av vax/lackförsegling/coating så att alla lösningsmedel får avdunsta helt. Själv brukar jag skita i det och försegla direkt men man "ska" egentligen vänta :)
.
Ok, då fattar jag.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Polering av nylackad skada.

Inlägg av RobbeS » 16 apr 2015 13:34

siverby skrev:Menade att man helst ska vänta 3 månader innan man lägger nån form av vax/lackförsegling/coating så att alla lösningsmedel får avdunsta helt. Själv brukar jag skita i det och försegla direkt men man "ska" egentligen vänta :)

Återförsäljaren som sa att man inte behöver grunda ska du aldrig prata med igen.
Tackar för svaret. Kommer att köra precis som du föreslår men skippar ev blend sprayen. Har lagt ner nog mycket pengar på klarlack, färg, grundfärg och även chipex. Ska fixa till bilen innan jag säljer den och kan inte heller vänta tre månader på att den härdar fullt ut. Så det blir polering efter bara några dagar. :D

Skriv svar