Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga om momentnyckel

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 07:40

Ni som säger att Biltemas funkar bra, vad verifierar ni det med? Är det någon som lämnar sin Biltema-nyckel på kalibrering så ni vet hur de står sig?
Duktiga motorbyggare brukar säga "Det finns två saker jag aldrig lånar ut, kärringen och momentnyckeln. Eller förresten, kärringen är inte lika noga med."


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
eye69
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jul 2013 20:25
Ort: Västerås

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av eye69 » 08 jun 2015 09:02

Funderat på att ta med mig min Biltemanyckel till jobbet så får underhållsavdelningen kalibrera den.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 09:06

eye69 skrev:Funderat på att ta med mig min Biltemanyckel till jobbet så får underhållsavdelningen kalibrera den.
Gör det, vore jäkligt roligt att se.
Egentligen skulle man göra ett test, ta tio momentnycklar från Biltema och kolla dem direkt när de är nya, för att se hur jämn och hög kvaliteten är. Inte bara Biltema förresten, alla märken skulle må bra av ett sådant test.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 08 jun 2015 09:10

Norrhyttan skrev:Ni som säger att Biltemas funkar bra, vad verifierar ni det med? Är det någon som lämnar sin Biltema-nyckel på kalibrering så ni vet hur de står sig?
Duktiga motorbyggare brukar säga "Det finns två saker jag aldrig lånar ut, kärringen och momentnyckeln. Eller förresten, kärringen är inte lika noga med."


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
teng tools har bra kvalitet på sina nycklar.
Kostar mer att kalibrera, än att köpa nytt.
Momentnycklar med certifikat, brukar hålla kvaliteten livstiden (2 år) i min bransch.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av RobbeS » 08 jun 2015 09:43

När jag köpte min momentnyckel så var jag in på Swetool och tittade på en också. Det var exakt samma nyckel men Biltemas kostade hälften så mycket och det följde med en kalibreringsbekräftelse.
Jag har en bekant som tidigare arbetat med verktyg och då bl.a kalibrering av momentnycklar och enligt honom är felmarginalen på Biltemas nycklar lika stor/liten som på andra fabrikat. Det man dock måste tänka på med alla nycklar är att alltid nolla spänningen då den inte används.
Det skulle dock vara intressant med ett test.
Förresten, hur många momentnyckelfabriker finns det i världen egentligen? Är det inte som med polermaskiner att ett fåtal fabriker tillverkar alla men dom säljs under många olika namn? För proffesionellt bruk så kalibreras väl nycklarna med jämna mellanrum oavsett fabrikat.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 11:19

RobbeS skrev:Jag har en bekant som tidigare arbetat med verktyg och då bl.a kalibrering av momentnycklar och enligt honom är felmarginalen på Biltemas nycklar lika stor/liten som på andra fabrikat.
Intressant, det var just det jag suktade efter. Jag dömer inte ut Biltemas nycklar, undrade bara hur många av de som säger att de är bra som verkligen kollat kalibreringen.
RobbeS skrev:Det man dock måste tänka på med alla nycklar är att alltid nolla spänningen då den inte används.
Precis, det går lika fort att döda en svindyr nyckel som en billig.
RobbeS skrev:Förresten, hur många momentnyckelfabriker finns det i världen egentligen? Är det inte som med polermaskiner att ett fåtal fabriker tillverkar alla men dom säljs under många olika namn?
Här spekulerar jag bara, men samma fabrik kan ju mycket väl tillverka samma produkt men med olika toleranser till olika kunder.
Verktygsgrossist 1 har skyhöga toleranskrav och verktygen kostar därefter.
Verktygsgrossist 2 nöjer sig med andrasorteringen och priset ut till slutkund blir lägre.
Så funkar det ju i många andra branscher.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Manor » 08 jun 2015 13:11

Norrhyttan skrev:Ni som säger att Biltemas funkar bra, vad verifierar ni det med? Är det någon som lämnar sin Biltema-nyckel på kalibrering så ni vet hur de står sig?
Duktiga motorbyggare brukar säga "Det finns två saker jag aldrig lånar ut, kärringen och momentnyckeln. Eller förresten, kärringen är inte lika noga med."

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
I mitt fall så noterar jag bara att jag inte drar åt hjulen lika hårt som tidigare...och att hjulen inte ramlat av ;).

Jag har dock inte "nollat" den...utan den står instaälld på typ 135Nm hela tiden...det är alltså inte bra?
Det kanske är bättre att köra med en sådan där momentstav (eller vad det kallas) när jag bara behöver ha momentnyckeln till hjulen...den kan man ju koppla muttermaskinen till också :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 08 jun 2015 15:29

Manor skrev:
Norrhyttan skrev:Ni som säger att Biltemas funkar bra, vad verifierar ni det med? Är det någon som lämnar sin Biltema-nyckel på kalibrering så ni vet hur de står sig?
Duktiga motorbyggare brukar säga "Det finns två saker jag aldrig lånar ut, kärringen och momentnyckeln. Eller förresten, kärringen är inte lika noga med."

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
I mitt fall så noterar jag bara att jag inte drar åt hjulen lika hårt som tidigare...och att hjulen inte ramlat av ;).

Jag har dock inte "nollat" den...utan den står instaälld på typ 135Nm hela tiden...det är alltså inte bra?
Det kanske är bättre att köra med en sådan där momentstav (eller vad det kallas) när jag bara behöver ha momentnyckeln till hjulen...den kan man ju koppla muttermaskinen till också :).
På mitt jobb är det sällsynt att man släpper på Momentnycklar.
Kvalité avdelningen har inte märkt förändringar i sättet de drar/kontrollerar. Vi kontrollerar säkert 1000 förband om dagen.
Vi har koll på våra nycklar, byts till nya då detta är billigare än att skicka på kalibrering.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2015 15:45

progge skrev: På mitt jobb är det sällsynt att man släpper på Momentnycklar.
Kvalité avdelningen har inte märkt förändringar i sättet de drar/kontrollerar. Vi kontrollerar säkert 1000 förband om dagen.
Vi har koll på våra nycklar, byts till nya då detta är billigare än att skicka på kalibrering.
Intressant!
Hur ofta byts de?
Grejen med att släppa på dem är ju att en fjäder som ständigt är i spänn tappar sin förmåga snabbare än en som är avlastad. Hur ofta nyckeln används borde inte spela någon roll, det borde vara tiden nyckeln ligger spänd som står för slitaget. Drar man förband mest hela tiden förstår jag att man inte släpper på dem, men för en privatperson som använder momentnyckeln några enstaka gånger per år kanske man tjänar livslängd på att släppa på dem.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 08 jun 2015 15:49

Norrhyttan skrev:
progge skrev: På mitt jobb är det sällsynt att man släpper på Momentnycklar.
Kvalité avdelningen har inte märkt förändringar i sättet de drar/kontrollerar. Vi kontrollerar säkert 1000 förband om dagen.
Vi har koll på våra nycklar, byts till nya då detta är billigare än att skicka på kalibrering.
Intressant!
Hur ofta byts de?
Grejen med att släppa på dem är ju att en fjäder som ständigt är i spänn tappar sin förmåga snabbare än en som är avlastad. Hur ofta nyckeln används borde inte spela någon roll, det borde vara tiden nyckeln ligger spänd som står för slitaget. Drar man förband mest hela tiden förstår jag att man inte släpper på dem, men för en privatperson som använder momentnyckeln några enstaka gånger per år kanske man tjänar livslängd på att släppa på dem.

Nytt certifikat vartannat år, enligt vår kunds krav i TS systemet.

Vi håller på att gå över till digitala som man programmerar, vid rätt inställt moment så pipper de.
De startar och slutar på noll.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
eye69
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jul 2013 20:25
Ort: Västerås

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av eye69 » 08 jun 2015 17:00

Manor skrev:
Norrhyttan skrev:Ni som säger att Biltemas funkar bra, vad verifierar ni det med? Är det någon som lämnar sin Biltema-nyckel på kalibrering så ni vet hur de står sig?
Duktiga motorbyggare brukar säga "Det finns två saker jag aldrig lånar ut, kärringen och momentnyckeln. Eller förresten, kärringen är inte lika noga med."

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
I mitt fall så noterar jag bara att jag inte drar åt hjulen lika hårt som tidigare...och att hjulen inte ramlat av ;).

Jag har dock inte "nollat" den...utan den står instaälld på typ 135Nm hela tiden...det är alltså inte bra?
Det kanske är bättre att köra med en sådan där momentstav (eller vad det kallas) när jag bara behöver ha momentnyckeln till hjulen...den kan man ju koppla muttermaskinen till också :).
Inte bara kan, utan man måste. [emoji6]
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Perra83 » 08 jun 2015 17:56

Ska höra med mätrummet på jobbet om han kalbrerar momentnycklar.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 08 jun 2015 18:07

Perra83 skrev:Ska höra med mätrummet på jobbet om han kalbrerar momentnycklar.
Vi har en liten anordning, som fungerar som en vrid platta med digital visning.
Man testar var nyckeln i det området de använd i. Toleransen bestämmer Volvo på ritningar/standarder.
Man gör tester vart kvartal internt, och skickar ut till firma vart anat år eller köper en ny med certifikatet klart.
Klarar inte nyckeln kravet så inaktiveras den omg. Rätt moment är viktigt i bultförband :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Perra83 » 08 jun 2015 18:54

progge skrev:
Perra83 skrev:Ska höra med mätrummet på jobbet om han kalbrerar momentnycklar.
Vi har en liten anordning, som fungerar som en vrid platta med digital visning.
Man testar var nyckeln i det området de använd i. Toleransen bestämmer Volvo på ritningar/standarder.
Man gör tester vart kvartal internt, och skickar ut till firma vart anat år eller köper en ny med certifikatet klart.
Klarar inte nyckeln kravet så inaktiveras den omg. Rätt moment är viktigt i bultförband :nicka
Så är det såklart.
Vi levererar oxå till Volvo. Allt annat på jobbet kalibreras och jag har nog även sett momentnycklar med inventarienummer och färgglad kalibreringstejp. Då tar ja med min Bacho så får finnen kolla den.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 02 jan 2019 20:57

Vet ni om det här med Biltemas "max. avvikelse ± 4 %" (art. 10-241) är på grund av produktens generella kvalité eller om det är pga att produkten inte är kalibrerad?

Jag frågar eftersom jag är ute efter att köpa min första momentnyckel-lösning och jag försöker hitta hur jag ska gå till väga för att välja något som är bra och som håller länge (om det nu finns, dvs sånt här kanske MÅSTE kalibreras ofta för att kunna kallas bra). Det finns såna där skaft som vi pratar om här ovan, sen finns det momentnyckelhylsor, -stavar, digitala mätare, etc förmodligen. Jag håller på att orientera mig ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Manor » 02 jan 2019 22:46

Min momentnyckel köptes för ett antal år sedan på Biltema.

Den står inställd på 135Nm hela tiden och används uteslutande till den sista åtdragningen av hjulbultar.
Det har fungerat perfekt på så sätt att jag inte drar åt hjulbultarna lika hårt som tidigare, aldrig tappat hjulen, och alltid kan lossa bultarna med mutterdragarnen på lägsta läget (1 av 3).

Så för detta ändamål så tycker jag att den fungerat bra.
Om man håller på med känsligare grejor än hjulbultar så kanske det finns andra momentnycklar som är bättre, men till det jag använder den till så är jag nöjd :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 01:03

När jag har letat runt efter rätt verktyg för mig har jag, som väl alla andra, så klart stött på tipset om att man ska släppa på inställningen efter att man dragit klart - för att inte "dra ut fjädern" (eller vad det nu är). Vet du hur mycket det påverkar ett variabelt verktyg som du har när man inte släpper på fjädern emellanåt?

Att behöva skruva fram och tillbaka låter "jobbigt". ;) Jag funderar på att skaffa hylsor med fasta momentvärden för att sätta på ett passande kraftledhandtag. Fast, nog behöver väl även dessa hylsor kalibreras emellanåt?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av progge » 03 jan 2019 08:42

MRisberg skrev:När jag har letat runt efter rätt verktyg för mig har jag, som väl alla andra, så klart stött på tipset om att man ska släppa på inställningen efter att man dragit klart - för att inte "dra ut fjädern" (eller vad det nu är). Vet du hur mycket det påverkar ett variabelt verktyg som du har när man inte släpper på fjädern emellanåt?

Att behöva skruva fram och tillbaka låter "jobbigt". ;) Jag funderar på att skaffa hylsor med fasta momentvärden för att sätta på ett passande kraftledhandtag. Fast, nog behöver väl även dessa hylsor kalibreras emellanåt?
Tengtool https://www.bauhaus.se/momentnyckelsats ... x1238.html är ett bra och hållbart märke.
Vi använder Tengtool professionellt på jobbet dagligen och byter ut dem vart tredje år. (Kalibrerings dags)
Så de håller en mansålder för en privatperson till ett hygglo pris.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av Funk » 03 jan 2019 09:04

Att behöva skruva fram och tillbaka låter "jobbigt". Jag funderar på att skaffa hylsor med fasta momentvärden för att sätta på ett passande kraftledhandtag. Fast, nog behöver väl även dessa hylsor kalibreras emellanåt?

Jag har nog aldrig sett hylsor med inbyggt momentvärde...om du inte menar momentstavar, och dessa funkar inte till handkraft..

Kalibrering eller inte...jag kalibrerar inte min större momentnyckel, jag släpper bara på fjädern så den ligger obelastad. Min lite mindre momentnyckel som har använts till motorbyggen däremot kollas innan den skall användas. Jag har iofs lyxen av att kunna få det gjort på jobbet så för mig är den en självklarhet. Många års rutinmässigt mätande och mötande av ISO-normer har satt sina spår.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om momentnyckel

Inlägg av MRisberg » 03 jan 2019 10:01

progge skrev:Tengtool https://www.bauhaus.se/momentnyckelsats ... x1238.html är ett bra och hållbart märke.
Vi använder Tengtool professionellt på jobbet dagligen och byter ut dem vart tredje år. (Kalibrerings dags)
Så de håller en mansålder för en privatperson till ett hygglo pris.
Tack för tipset. Kostar betydligt mer än ovan föreslagna variant från Biltema men ska definitivt läsa på om det. Uppskattar verkligen att arbeta med fina verktyg och sparar många gånger gärna lite extra till sådana.

Funk skrev:Jag har nog aldrig sett hylsor med inbyggt momentvärde...om du inte menar momentstavar, och dessa funkar inte till handkraft..

Kalibrering eller inte...jag kalibrerar inte min större momentnyckel, jag släpper bara på fjädern så den ligger obelastad. Min lite mindre momentnyckel som har använts till motorbyggen däremot kollas innan den skall användas. Jag har iofs lyxen av att kunna få det gjort på jobbet så för mig är den en självklarhet. Många års rutinmässigt mätande och mötande av ISO-normer har satt sina spår.. :-)
Jag blandar säkert ihop momentstavar och hylsor då. Om stavarna inte kan användas med handkraft, ska de användas med mutterdragare då menar du?

Om jag köper ett kalibrerat verktyg men som kan falla ur sin kalibrering så ska jag definitivt se till att köpa ett som kan återkalibreras till de rätta värdena igen med jämna mellanrum. Vill ju inte köpa något som kanske börjar visa fel om något år eller två. Vad är då vitsen? :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar