Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Logan » 07 aug 2016 14:35

Starta denna tråd för att själv reda ut ett par frågor och även höra era synpunkter.

Vi utgår ifrån att båda bilar är 12v det är varmt och gott så inget konstigt där

Det man läst och blivit lärd är ju
koppla

Plus från hjälparbilen - Plus på döda bilen
Minus från hjälparbilar -Minus till chassiet på döda bilen.

Förhoppningsvis är alla sams hittills på denna punkten.

Den biten jag tänker på är denna
vissa säger att man ska starta hjälparbilen innan du lägger på minusen på den döda för att inte båda ska dö

Medans vissa säger att koppla allt klart först sedan startar du hjälparbilar och efter en kort stund försöker starta döda bilen.


och den värsta biten
hört denna.

Koppla ihop allt och starta hjälparbilen
låt den gå några minuter. Stäng av hjälparbilen, koppla loss allt och försök starta den döda bilen. Går det inte upprepa försöken.


Personligen gör jag den biten där jag startar hjälp bilen innan jag lägger på jorden på den som är död.
Men bara för skoj och så höra ert tycke.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Perra83 » 07 aug 2016 14:43

Ja kopplar ihop som du gör. Startar hjälpbilen och låter den gå lite innan ja provstartar den döda. Kopplar från och stänger av hjälpbilen när den döda startar.

Vid de senaste upplivningsförsöken av en död bil har ja bytt batteri eller haft ett löst och kopplat på den döda.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Funk » 07 aug 2016 23:02

Vintertid startar vi bilar var och varannan dag, vi stänger inte ens av den försörjande bilen under inkopplandet...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Logan » 08 aug 2016 00:15

Lite som ni sa vill man gärna ha bilen som ger ström startad så inte den dör med.
För det gör väl ingen skillnad i säkerhet eller gnistbildning då man lägger på minuspolen på jordpunkten?
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Funk » 08 aug 2016 08:02

Logan skrev:Lite som ni sa vill man gärna ha bilen som ger ström startad så inte den dör med.
För det gör väl ingen skillnad i säkerhet eller gnistbildning då man lägger på minuspolen på jordpunkten?
Nej det gör det inte, strömmen finns där i alla fall.
Jag har hört någon argumentera för att spänningsdippen på den "sändande" bilen vid inkoppling skulle kunna vara mindre bra, men det är vad jag kunnat konstatera hittills bara teorier.

Säkerhetsaspekten skulle väl vara att det är massa roterande remmar och grejor som den man kan fastna i...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av tumba25 » 23 aug 2016 13:26

Jag brukar ha hjälpbilen igång hela tiden. När bilen startar så tar jag bort jorden och väntar en liten stund för att se om den fortsätter att brumma.

Däremot ska jorden på den döda bilen kopplas till jordpunkt på motorn, inte chassiet. Kan man inte hitta något bra ställe på motorn så är det bättre att sätta båda till batteriet. Du kan få för mycket förluster via chassiet.

Om man har tunna startkablar så måste den stå och ladda en stund (ta en cigg eller så) innan man försöker starta. Har man grova lastbilskablar så kan man försöka starta direkt. Det är för stort motstånd i dom tunna kablarna för att kunna starta från hjälpbilens batteri, det döda batteriet måste väckas till liv.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Funk » 23 aug 2016 15:15

Kan man inte hitta något bra ställe på motorn så är det bättre att sätta båda till batteriet.
Det är det enda man aldrig skall göra ! Man gör aldrig någon anslutning av minus/jord direkt till batteriet...vare sig till sändande eller mottagande bil. Anslut alltid minus till jordplint, motor eller liknande.
Dels på grund av risken för exploderande batteri, dels på grund av att batterimonitorsystem som mäter batteriets condition nästan alltid sitter på den sidan och den mår inte bra av vare sig laddning eller starthjälpsanslutning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av vaxfrasse » 23 aug 2016 16:16

Något att tänka på är att gärna använda startkablar med inbyggt elektronikskydd också.
Har man otur så kan någon styrenhet gå sönder av ev. spänningstopp som kan bli med startkablar.

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Inlägg av Dansken » 23 aug 2016 23:35

startar fordon hela vintern på jobbet, har alltid bussen igång då jag kopplar.

Skriv svar