Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 05 aug 2018 15:05

Jag har en kompressor för luft. En Cocraft HC 16. Den duger till att blåsa rent i elektronik och för att fylla på hjulen på cyklarna, kanske t o m bildäcken om jag prövar.

Skulle ni säga att den duger till att dra muttrar med på bilen eller behöver jag en kraftigare?

Den har följande specifikationer:
Volym: 6 L
Genomlupen cylindervolym: 180 l/min
Max arbetstryck: 8 bar
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av progge » 05 aug 2018 15:37

MRisberg skrev:Jag har en kompressor för luft. En Cocraft HC 16. Den duger till att blåsa rent i elektronik och för att fylla på hjulen på cyklarna, kanske t o m bildäcken om jag prövar.

Skulle ni säga att den duger till att dra muttrar med på bilen eller behöver jag en kraftigare?

Den har följande specifikationer:
Volym: 6 L
Genomlupen cylindervolym: 180 l/min
Max arbetstryck: 8 bar
Beror på typ av verktyg, läs vilket L/Min den kräver.
Den kommer att gå mycket.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Manor » 05 aug 2018 18:02

Det är nog tyvärr lite tveksamt.
Jag kör en på 3 hk och 50 liters tank samt grövre slang...det fungerar men en väldigt hårt åtdragen hjulbult är tveksamt.
Det är väl ungefär samma-lika specifikation på min som på kompressorn Cocraft HC 350-V.

Jag använder muttermaskinen Cocraft HI 678-C som är betydligt mycket kraftfullare än den jag använde tidigare som liknade Cocraft HI 750-T. Dock tror jag inte att någon av dessa räcker till att driva med kompressorn Cocraft HC 16.

Om du inte är intresserad av att uppgradera kompressorn så är min rekommendation att välja en elektrisk variant av hjulbultsborttagare. Dessa finns både med sladd och batteri från cirka 400:- och uppåt. Jag har inte testat själv men en granne verkade nöjd med sin...tyvärr vet jag inte vilket märke/modell det var på den.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Funk » 06 aug 2018 07:31

Den kompressorn kommer inte att räcka till !

En elektrisk muttermaskin som funkar bra är Ryobis laddbara, den har hittills inte gjort mig besviken. Maskinen utan batteri kostade en tusenlapp kanske två om du köper med batteri och laddare.. Den väger mindre än hälften av den nätdrivna jag hade innan och är betydligt starkare..jag vill minnas att den klarar 350Nm.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 06 aug 2018 08:23

Tack för era svar.

Då jag har god lust att göra däckbytet behagligare funderar jag starkt på bl a någon form av mutterdragare. Momentet med muttrarna och själv lyftet av bilen tar onödigt lång tid och är riktigt tråkigt med de enkla verktyg jag har (de som följde med bilen). Så om min kompressor inte räcker till undrar jag följande:

Då jag aldrig arbetat med luftdrivna verktyg av det här slaget, vad är skillnaden mellan luft- vs eldrivet verktyg när det kommer till t ex mutterdragare? (Jag kan så klart googla / youtuba .. men gillar era lite mer relaterade svar.)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av vaxfrasse » 06 aug 2018 08:40

Batteridrivna muttermaskiner kommer mer och mer nu.
Bra kräm i dom också om det är lite kvalitet på dom.
Du slipper köpa en kompressor, vilken fodrar en ganska rejäl om det ska bli bra.
Du slipper slangen och att starta kompressor mm.
Smidigt med elmaskin.
Är hjulen dragna med rätt moment brukar det gå enkelt att lossa dom med maskin.
Tänk på att inte dra för hårt, använd gärna momentnyckel som sista kontrolldragning.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2018 11:13

Tack för tipset om att batteridrivet kommer mer och mer. Jag var inte helt med på noterna om att batteridrivet börjar bli bra för så tuffa uppgifter. Ska definitivt titta närmare på det spåret vad gäller mutterdragning. Att få till rätt moment är något jag också är intresserad av.

Är det något annat, förutom att justera däcktryck och blåsa lite med luftpistolen, som du/ni skulle säga är trevligt att göra med en kompressor - i relation till bilen / garaget? Bara funderar på om jag missar något? Finns det t ex en domkraft att ansluta till sånt här som gör det lättare / roligare?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Manor » 09 aug 2018 14:11

MRisberg skrev:Tack för tipset om att batteridrivet kommer mer och mer. Jag var inte helt med på noterna om att batteridrivet börjar bli bra för så tuffa uppgifter. Ska definitivt titta närmare på det spåret vad gäller mutterdragning. Att få till rätt moment är något jag också är intresserad av.

Är det något annat, förutom att justera däcktryck och blåsa lite med luftpistolen, som du/ni skulle säga är trevligt att göra med en kompressor - i relation till bilen / garaget? Bara funderar på om jag missar något? Finns det t ex en domkraft att ansluta till sånt här som gör det lättare / roligare?
Jag använder min till att blåsa, pumpa, köra muttermaskin, blästra, köra en liten polermaskin samt driva en Tornador (kopia). De senare sakerna sker dock sällan. Kompressorn är mer "bra att ha" än ett måste, men kostnaden är ju å andra sidan inte så stor.

Nej, jag känner inte till att man driva en domkraft med kompressorn...där använder jag en bättre/dyrare hydralisk domkraft som fungerar väldigt bra. Jag skulle dock gärna vilja köpa en Quick Jack (tror jag den heter) som lyfter hela bilen max en meter..men kostnaden på 20.000:- och platsbrist har hindrat denna investering än så länge:-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Funk » 09 aug 2018 17:28

En liten kompressor är klart begränsad till ungefär just blåsa rent och pumpa däck. En stor rackare kan bli din bästa vän, men då pratar vi rätt stora grejor.. Jag har polerat ett par bilar med en tryckluftdriven Rupes på jobbet, den är väldigt lätt även om slangen är lite bökigare än en elkabel , men den kompressorn får jag knappt plats med i mitt eget garage.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 10 aug 2018 10:44

Tack för bådas input.
Manor skrev:Jag använder min till att blåsa, pumpa, köra muttermaskin, blästra, köra en liten polermaskin samt driva en Tornador (kopia). De senare sakerna sker dock sällan. Kompressorn är mer "bra att ha" än ett måste, men kostnaden är ju å andra sidan inte så stor.

Nej, jag känner inte till att man driva en domkraft med kompressorn...där använder jag en bättre/dyrare hydralisk domkraft som fungerar väldigt bra. Jag skulle dock gärna vilja köpa en Quick Jack (tror jag den heter) som lyfter hela bilen max en meter..men kostnaden på 20.000:- och platsbrist har hindrat denna investering än så länge:-).
Wow! Vad är det för kompressor, eller vad har den för specifikationer, som kan göra allt det där? Jag lutar lite åt att bara köra vidare med min lilla kompressor, som bara kan blåsa lite luft och fixa med däcktryck, och att välja eldrivet / batteridrivet till mutterdragare. Om jag någonsin börjar med polering så kan det vara läge att se över först då vad jag behöver. (Känns oöverskådligt.)

Funk skrev:En liten kompressor är klart begränsad till ungefär just blåsa rent och pumpa däck. En stor rackare kan bli din bästa vän, men då pratar vi rätt stora grejor.. Jag har polerat ett par bilar med en tryckluftdriven Rupes på jobbet, den är väldigt lätt även om slangen är lite bökigare än en elkabel , men den kompressorn får jag knappt plats med i mitt eget garage.

/Thomas
Låter häftigt med en så kraftig kompressor. :) Kanske kan vara lite jobbigt med luftslang (styvare) vs elsladd iofs. Jag gissar att det är för tidigt för att kunna polera batteridrivet men å andra sidan ska jag inte börja polera på ett tag som jag känner idag.

Hmmm... Batteridriven mutterdragare med moment.. Blir sugen! Fattas bara något som gör det lättare att hissa bilen, helst drivet av maskin.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Manor » 10 aug 2018 18:54

MRisberg skrev:Tack för bådas input.
Manor skrev:Jag använder min till att blåsa, pumpa, köra muttermaskin, blästra, köra en liten polermaskin samt driva en Tornador (kopia). De senare sakerna sker dock sällan. Kompressorn är mer "bra att ha" än ett måste, men kostnaden är ju å andra sidan inte så stor.

Nej, jag känner inte till att man driva en domkraft med kompressorn...där använder jag en bättre/dyrare hydralisk domkraft som fungerar väldigt bra. Jag skulle dock gärna vilja köpa en Quick Jack (tror jag den heter) som lyfter hela bilen max en meter..men kostnaden på 20.000:- och platsbrist har hindrat denna investering än så länge:-).
Wow! Vad är det för kompressor, eller vad har den för specifikationer, som kan göra allt det där? Jag lutar lite åt att bara köra vidare med min lilla kompressor, som bara kan blåsa lite luft och fixa med däcktryck, och att välja eldrivet / batteridrivet till mutterdragare. Om jag någonsin börjar med polering så kan det vara läge att se över först då vad jag behöver. (Känns oöverskådligt.)
Det är väl ungefär samma-lika specifikation på min som på kompressorn Cocraft HC 350-V.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Funk » 11 aug 2018 08:02

Jag kollade inte innan jag lånade hem Rupesmaskinen från jobbet, den lilla (70mm) ville ha över 300l/m... så det blev det inget med... Min hemmakompressor är ännu mindre än era.. :-(


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av Perra83 » 13 aug 2018 11:41

3hk och 50L är något av en standardkompressor. De flesta som jag känner och flera grannar och jag själv har en.
Köpte min på Bauhaus. Köpte grövre slang på Jula så jag har 10 + 20 meter. Köpte även en bättre luftdriven mutterknack.
Med lite tank går det att blåsa ur garaget utan att trycket sjunker för mycket. Kraftiga spikpistoler funkar bra dom oxå.

Men som sagt, elektriska maskiner fungerar dom med. Passa på att köp några krafthylsor om du ska köra med muttermaskin. Gärna de som är lite längre. Jag tror att jag har Biltemas svarta hylsor som är typ 10cm långa. Köp även en momentnyckel. Däckbyten går snabbt

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 13 aug 2018 13:24

Jag har under helgen sökt efter batteridriven mutterdragare. Är helt klart nöjd med vad jag hittat på den fronten. Kommer att behålla min kompressor (så klart) och låta den sköta det jag redan använt den till förut - blåsa rent saker och fylla på hjul och däck. Nya verktyg skaffar jag batteridrivna om jag inte får någon ny info som rekommenderar något annat. Känner annars att vi kommit över en tröskel som gör att jag som hobbynisse klarar näst intill allt med batteridrivet. Är lite överraskad faktiskt. Betongborren kör jag från eluttaget däremot, förmodligen polermaskinen också om jag skaffar en sån framöver. Tack för er feedback.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av TonyM » 24 aug 2018 21:15

Flex och Milwaukee har släppt rätt hyfsade batteridrivna polermaskiner i fullstorlek. Med batteri och laddare skenar priset en hel del. Det jag skulle kolla på är utbudet av batteridrivna verktyg och att du har de som har tillräckligt stora batterier. Då krävs det att investera i färre batterier på det sättet.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Luftkompressor, specifikationer och användningsområden

Inlägg av MRisberg » 01 sep 2018 12:59

Jag har nu senast skaffat ett verktyg från Makita. Det drivs visserligen på 230V men eftersom jag blev överraskad nöjd av det verktyget så är jag bra sugen även på att pröva ett av deras batteridrivna verktyg - i synnerhet efter den här diskussionen. Jag ska titta närmare på något av deras verktyg för att dra muttrar på bilen i och med däckbyte - och kombinera det med något av deras kraftigare batterier. 5Ah kanske?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar