Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur ser din bil ut?

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Hej » 08 nov 2015 02:43

Vissa har kanske redan sett min bil/mc i min tråd under "Projekt", men kom på att jag inte postat nåt här så här är några bilder på min bil.

Om någon har lust att läsa följer här en ganska personlig och LÅNG beskrivning och massa blandat blaj-blaj. :lol:

En kort berättelse först om hur jag köpte bilen om någon har tid att slå ihjäl :P :
Var efter en bra tid utan bil på jakt efter en bil igen efter att jag pluggat färdigt. Hade tidigare en Saab 900 från 1996 som första-bil och den servade jag alltid hos den lokala och mycket duktiga Saab-verkstaden (samma gubbar jobbar där nu som gjorde när min far körde Saab som tjänstebil på 80-talet - borde borga för att de kan lite om märket och trivs iaf...) och nu råkade den firman ha nästan precis en sån bil jag letade efter, nämligen en 9-3 Aero. Letade egentligen efter en faceliftad variant från 2008 o framåt, men då allt annat var rätt (hyffsat få mil, såld ny på samma ställe, 65 årig gubbe enda ägaren innan, automatlåda, nästan all utrustning, schysst färg etc) på just detta exemplar slog jag till, trots att det var en 2007 med den uppdaterade interiören men inte exteriören. Så här snart 2,5 år efteråt är jag forfarande riktigt nöjd med bilen! Kör inte så mycket, har väl blivit ca 1600 mil under denna tid bara vilket gör att bilen nu gått snart 9000 mil.
01_snettfram.jpg
Den har en rätt go motor, 2,8 liters V6 med turbo = rätt trångt i motorutrymmet.
Inget typiskt SAAB-turbolagg utan den känns som en sugmotor att köra - och mycket härligare ljud än de med raka 4or:
02_motor.jpg
Om motorn är skön att köra finns det en STOR nackdel - förbrukningen.
Här är i stort sätt det lägsta jag fått ner den vid "normal" körning, 0,92 l/mil.
Brukar ligga på 1,1 blandad då jag kör en del i stan. Tur jag inte långpendlar med den. :roll: (fast detta visste jag om, hade jag pendlat med bil hade jag aldrig köpt denna motorn heller)
03_forbrukning.jpg
Har som sagt det mesta som gick att välja till 2007, saknar taklucka, det är väl det typ.
Hur någon kan lägga drygt 400 kkr på en ny Saab (har hittat prislistan och räknat ut listpriset) förstår jag inte, men som begagnat är det mumma för en nörd som mig. :D
04_interior.jpg
Här är Saaben i sällskap med föräldrarnas sommarbil
(som jag lånar ibland - med "rätta" med tanke på att det är jag som alltid tvättar/polerar den etc) :brumm :P
Har tur att ha rejält med plats på jobb som jag får låna, vilket är guld då man gillar bilvård men bor i lägenhet.
05_93_mx5.jpg
En film om inget, mer en nördig tur runt/i bilen:


Kör även mc när vädret är schysst. Köpte denna Kawasaki ER6n ny 2007 precis när jag tagit hojkort, och hade någon sagt att jag kommer ha den kvar om 8,5 år som det gått nu hade jag sagt aldrig i livet! :lol: Men den har ju typ ingen värdeminskning kvar och är billig i försäkring/service så jag behåller den ett tag till. Den är ju inte direkt "gammal och sliten" eftersom jag är rädd om mina prylar. Har gått rätt långt om man jämför med andra likadana, ca 3600 mil har jag kört med den. Men den ska ju användas! :nicka
06_er6n.jpg
Bjuder på en sista bild på min första bil som jag hade mellan 2004-06. Det var på den mitt bilvårdsintresse föddes. Men jag visste inget utan körde på med Sonax rubbing och hårdvax för hand så svetten lackade, men på håll såg den rätt fin ut ändå:
07_ng900.jpg
Har du läst ända hit ska du ha en eloge! Tack för visat intresse. :jeps
Nu väntar vintersäsongen med snöslask och skit, vilket märks på forumet då det känns som intensiteten går ner.
Längtar till våren igen då bilvårdandet kan ta fart på allvar, och mcn plockas fram igen!
Trevlig helg!
/Björn

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av vaxfrasse » 08 nov 2015 10:30

Kul läsning och fina bilder. Köra hoj är härligt! :D

Mr_SunBear
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2013 13:10

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Mr_SunBear » 08 nov 2015 10:31

Bild på ena sommarbilen, aerokjolpaketet ska lackas om nu i vinter. Bilden visar då jag köpte den dec 13 och undre bilden tagen nu i sommar.
ImageUploadedByTapatalk1446971441.048311.jpg
Övriga bilar är en -91 Saab 900 cab samt Saab 9-5 aero.

Användarvisningsbild
Rogga
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 07 jun 2010 22:22
Ort: Linköping

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Rogga » 08 nov 2015 10:37

Underbar bil[emoji106]


Skickas från min iPad via Tapatalk

VW passat variant 4 motion DSG 177 - R-line


Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Hej » 08 nov 2015 11:36

Mr_SunBear skrev:Bild på ena sommarbilen, aerokjolpaketet ska lackas om nu i vinter. Bilden visar då jag köpte den dec 13 och undre bilden tagen nu i sommar.

Övriga bilar är en -91 Saab 900 cab samt Saab 9-5 aero.
Riktigt fin OG900! :D Har sett den innan, om det var garaget.org eller stcs låter jag vara osagt, men jag blir lika glad varje gång jag ser den! En svart OG900 Turbo är lite av en dröm för mig att äga, men det lär väl inte hända med tanke på att jag saknar kunskap om att meka och platsen att ha den på, så jag får njuta av andra som istället tar hand om gamla Saab-pärlor! Ta väl hand om din fina 900:a! :jeps

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av popp » 08 nov 2015 11:55

Hej skrev:Vissa har kanske redan sett min bil/mc i min tråd under "Projekt", men kom på att jag inte postat nåt här så här är några bilder på min bil.

Om någon har lust att läsa följer här en ganska personlig och LÅNG beskrivning och massa blandat blaj-blaj. :lol:

En kort berättelse först om hur jag köpte bilen om någon har tid att slå ihjäl :P :
Var efter en bra tid utan bil på jakt efter en bil igen efter att jag pluggat färdigt. Hade tidigare en Saab 900 från 1996 som första-bil och den servade jag alltid hos den lokala och mycket duktiga Saab-verkstaden (samma gubbar jobbar där nu som gjorde när min far körde Saab som tjänstebil på 80-talet - borde borga för att de kan lite om märket och trivs iaf...) och nu råkade den firman ha nästan precis en sån bil jag letade efter, nämligen en 9-3 Aero. Letade egentligen efter en faceliftad variant från 2008 o framåt, men då allt annat var rätt (hyffsat få mil, såld ny på samma ställe, 65 årig gubbe enda ägaren innan, automatlåda, nästan all utrustning, schysst färg etc) på just detta exemplar slog jag till, trots att det var en 2007 med den uppdaterade interiören men inte exteriören. Så här snart 2,5 år efteråt är jag forfarande riktigt nöjd med bilen! Kör inte så mycket, har väl blivit ca 1600 mil under denna tid bara vilket gör att bilen nu gått snart 9000 mil.
01_snettfram.jpg
Den har en rätt go motor, 2,8 liters V6 med turbo = rätt trångt i motorutrymmet.
Inget typiskt SAAB-turbolagg utan den känns som en sugmotor att köra - och mycket härligare ljud än de med raka 4or:
02_motor.jpg
Om motorn är skön att köra finns det en STOR nackdel - förbrukningen.
Här är i stort sätt det lägsta jag fått ner den vid "normal" körning, 0,92 l/mil.
Brukar ligga på 1,1 blandad då jag kör en del i stan. Tur jag inte långpendlar med den. :roll: (fast detta visste jag om, hade jag pendlat med bil hade jag aldrig köpt denna motorn heller)
03_forbrukning.jpg
Har som sagt det mesta som gick att välja till 2007, saknar taklucka, det är väl det typ.
Hur någon kan lägga drygt 400 kkr på en ny Saab (har hittat prislistan och räknat ut listpriset) förstår jag inte, men som begagnat är det mumma för en nörd som mig. :D
04_interior.jpg
Här är Saaben i sällskap med föräldrarnas sommarbil
(som jag lånar ibland - med "rätta" med tanke på att det är jag som alltid tvättar/polerar den etc) :brumm :P
Har tur att ha rejält med plats på jobb som jag får låna, vilket är guld då man gillar bilvård men bor i lägenhet.
05_93_mx5.jpg
En film om inget, mer en nördig tur runt/i bilen:


Kör även mc när vädret är schysst. Köpte denna Kawasaki ER6n ny 2007 precis när jag tagit hojkort, och hade någon sagt att jag kommer ha den kvar om 8,5 år som det gått nu hade jag sagt aldrig i livet! :lol: Men den har ju typ ingen värdeminskning kvar och är billig i försäkring/service så jag behåller den ett tag till. Den är ju inte direkt "gammal och sliten" eftersom jag är rädd om mina prylar. Har gått rätt långt om man jämför med andra likadana, ca 3600 mil har jag kört med den. Men den ska ju användas! :nicka
06_er6n.jpg
Bjuder på en sista bild på min första bil som jag hade mellan 2004-06. Det var på den mitt bilvårdsintresse föddes. Men jag visste inget utan körde på med Sonax rubbing och hårdvax för hand så svetten lackade, men på håll såg den rätt fin ut ändå:
07_ng900.jpg
Har du läst ända hit ska du ha en eloge! Tack för visat intresse. :jeps
Nu väntar vintersäsongen med snöslask och skit, vilket märks på forumet då det känns som intensiteten går ner.
Längtar till våren igen då bilvårdandet kan ta fart på allvar, och mcn plockas fram igen!
Trevlig helg!
/Björn
Riktigt kul läsning och mycket bra skrivit och fina bilder också. :D
Du har riktigt bra puts på bilen också-- :jeps
Jag började också med Sonax och det var ingen rolig erfarenhet kan man ju lugnt säga. :x

Marcus E
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 04 maj 2015 19:03
Ort: Jönköping

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Marcus E » 08 nov 2015 12:12

Kör nu en V50 snåldiesel, får snart bytas upp till större bil då första barnet kom för 2 månader sen.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (156.11 KiB) Visad 26746 gånger

Mr_SunBear
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2013 13:10

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Mr_SunBear » 08 nov 2015 12:14

Hej skrev:
Mr_SunBear skrev: Riktigt fin OG900! :D Har sett den innan, om det var garaget.org eller stcs låter jag vara osagt, men jag blir lika glad varje gång jag ser den! En svart OG900 Turbo är lite av en dröm för mig att äga, Ta väl hand om din fina 900:a! :jeps
Tackar :-)

Nu är ju min scarabegrön men svarta og900 är fina de med. ;-) [emoji106]

Hertsh
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 nov 2015 23:28

Hur ser din bil ut?

Inlägg av Hertsh » 10 dec 2015 22:51

Edit

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Perra83 » 18 dec 2015 16:27

Så ser hon ut just nu.
Bild

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Lundberg » 19 dec 2015 09:58

Perra83 skrev:Så ser hon ut just nu.
Bild
Snyggt :):)
// Jack

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Perra83 » 19 dec 2015 14:34

Tack!

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Sjögren Racing » 19 dec 2015 19:05

Bild
Efter dom första 2 varven med klarlack. Nu ligger det 5 lager.
:)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Lundberg » 19 dec 2015 19:15

Blir bra djup i den lacken :D
// Jack

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Sjögren Racing » 27 dec 2015 13:28

5 varv klarlack, här nerslipad med maskin och P1500 papper för att få bort all struktur:
Bild

Polerad med roterande maskin och lamull:
Bild
Lundberg skrev:Blir bra djup i den lacken :D
Nu börjar det att bli djup i lacken 8-)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Lundberg » 28 dec 2015 17:34

Sjögren Racing skrev:5 varv klarlack, här nerslipad med maskin och P1500 papper för att få bort all struktur:
Bild

Polerad med roterande maskin och lamull:
Bild
Lundberg skrev:Blir bra djup i den lacken :D
Nu börjar det att bli djup i lacken 8-)
Ohlala :D
// Jack

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Funk » 15 jan 2016 10:12

Hämtade ny bil idag, nu har den gått hela tre mil... lägger på Hydro2 i morgon tänkte jag.

Bild

V40 D3 Summum BE

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Gunvald
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: 26 nov 2012 15:03
Ort: Halmstad

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Gunvald » 17 feb 2016 17:08

Så här ser vår nya bil ut
Bild

Kommer bli en utmaning med svart :?
Är en V70 D3 2013 med 10,000 mil på mätaren. Finns lite tvättrepor som ska fixas till våren, även en uppfräschning av insidan då den är ljus.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Stefan N » 17 feb 2016 18:44

Eftersom jag bytt bil nyligen så skickar jag upp några snabba.
Bild

Bild

Bild

Bild
:brumm Polestar2

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Hur ser din bil ut?

Inlägg av Jill » 18 apr 2016 21:30

Jill skrev:Har haft samma bil i 2 år nu, får nog bli något sorts rekord.
Fixade fälgarna detta året med plastidip, så det blev en lite ny "look" :)

Bild
Rekordet fortsätter.. har kvar Toyotan. Men vi dippade om fälgarna i år. Vit i grunden och pearl-white på centrum.
Plastidip är så sjukt kul & bra.

Bild

Bild

Skriv svar