Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av jojje » 14 feb 2015 17:23

http://www.bythjul.com/dack/hankook/han ... item=31978

Hej, som sagt våren närmar sig och jag behöver 4st nya sommardäck till V70in i dim 235/40-18'', länkar ovan dom jag kört med tidigare och varit väldigt nöjd med.
Funderar på om jag ska köpa samma lika igen eller gå på något annat i prisklassen runt 1500:-st

Körstilen med V70in är väl typ vardagskörning/gubbkörning dock inge räcerbanskörning ;)

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Sv: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Rasseman » 14 feb 2015 17:32

Jag har kört med Achilles (245/35-19) i somras och är väldigt nöjd, billigare också [emoji6]
Din storlek kostar 825 kr/st där jag köpte mina (Wheelzone)
V70 2,5 FT -11 R-Design

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Funk » 14 feb 2015 18:04

De flesta av Hankooks nyare versioner är riktigt bra och prisvärda. Personligen kör jag idag Pirelli Cinturato P7 vilka är OK, men dom är lite dyra och håller inte så länge.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av jojje » 14 feb 2015 18:14

Okay, just dom Hankook jag tidigare kört med har det varit bra livslängd på, dom har även varit tysta samt grepp i vått/torrt har varit bra.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av miken » 14 feb 2015 19:20

Kör nu med Marangoni Mythos 235/35/19 på min v70 och dom är riktigt bra tysta och bra grepp på vått väglag.
Körde Kumho innan och dom var helt värdelösa.

Har Continntal 5 på min sambos bil och dom är också kalas bra!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Perra83 » 14 feb 2015 19:22

I början av mars presenterar Vi bilägare årets däcktest. Ja körde Hankook i min ungdom och det gick fint.
Billigt skit vill ja absolut inte ha. Tragiskt när antispinn och antisladd går in bara för att asfalten är fuktig.

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Swingminx » 14 feb 2015 19:36

Perra83 skrev:I början av mars presenterar Vi bilägare årets däcktest. Ja körde Hankook i min ungdom och det gick fint.
Billigt skit vill ja absolut inte ha. Tragiskt när antispinn och antisladd går in bara för att asfalten är fuktig.
Deras tester följer jag alltid!
Deras vintertest avgjorde mitt däckköp i vintras :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Cogo » 14 feb 2015 19:44

miken skrev:Kör nu med Marangoni Mythos 235/35/19 på min v70 och dom är riktigt bra tysta och bra grepp på vått väglag.
Körde Kumho innan och dom var helt värdelösa.

Har Continntal 5 på min sambos bil och dom är också kalas bra!
Kan inte hålla med om att kumho är skit, slängde på det på min bil förra sommaren och är nöjd.

Mvh magnus

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av miken » 14 feb 2015 19:58

Cogo skrev:
miken skrev:Kör nu med Marangoni Mythos 235/35/19 på min v70 och dom är riktigt bra tysta och bra grepp på vått väglag.
Körde Kumho innan och dom var helt värdelösa.

Har Continntal 5 på min sambos bil och dom är också kalas bra!
Kan inte hålla med om att kumho är skit, slängde på det på min bil förra sommaren och är nöjd.

Mvh magnus

var helt värdelösa på vått väglag och nöttes ner sjukt fort inget jag kommer köpa igen

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av e_king » 14 feb 2015 20:36

Jag var riktigt nöjd med mina kumho. Har haft fyra uppsättningar i rad innan jag provade nuvarande conti euro green eller vad de heter. De senare har mycket mjukare stomme vilket resulterar i svajigare bil. Annars är de bra båda två både i vått och torrt och ljudnivå.

/Fredrik

Vad jag har förstått så skiljer det en del mellan modellerna på kumho.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av MattisH » 14 feb 2015 23:36

Jag har kört på Hankook ganska länge också är nöjd!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Norrhyttan » 15 feb 2015 08:39

Hankook gör bra däck, men senast jag handlade kostade Goodyear samma pengar så jag tog dem. Har jag verkligen inte ångrat!


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av netmatte » 15 feb 2015 11:19

Handkook kan jag rekommendera. Åkt ett antal gånger på min bilar och vart nöjd =)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Crille » 15 feb 2015 16:09

Jag skulle slå till på Hankook Ventus V12evo K110, klart grymma däck med superfäste.

Kör själv med dessa på min optimerade Bmw 320D, syns knappt att dom vart använda förra säsongen.

Lite dyrare än dom du länkade till men som allt annat så får man vad man betalar för.

Jag sålde en uppsättning (4st) nya Achilles till kusinen förra året och dom kom tillbaka lika fort, så några sådana kommer aldrig komma in i mitt lager igen, märks att det är "ekonomi" däck rakt igenom.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
addebe
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 01 jul 2012 23:07
Ort: Motala

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av addebe » 15 feb 2015 16:53

Pendlat med Kumho KU39 (19") samt Falken FK452 (20") utan problem, inget större slitage mer än vanligt (byte efter 2-3år typ?) och jag kör cirkus 3000mil/år. Dåvarande bil användes dock mkt under lediga dagar typ bilträffar och annat.

Nu till sommarn tänkte jag köra med Hankook V12 K110 då dom verkar kunna stretcha rätt bra =) men då är det enbart en sommarbil som går under 1000 mil/år.

På nuvarande pendlarbil sitter det gamla 16" Continental däck från 2006, håller än men börjar visserligen låta lite skumt från insidan av däcken (där däcken sitter mot fälgen), tror dom är snustorra :P

/Andreas

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av jojje » 15 feb 2015 17:25

Crille skrev:Jag skulle slå till på Hankook Ventus V12evo K110, klart grymma däck med superfäste.

Kör själv med dessa på min optimerade Bmw 320D, syns knappt att dom vart använda förra säsongen.

Lite dyrare än dom du länkade till men som allt annat så får man vad man betalar för.

Jag sålde en uppsättning (4st) nya Achilles till kusinen förra året och dom kom tillbaka lika fort, så några sådana kommer aldrig komma in i mitt lager igen, märks att det är "ekonomi" däck rakt igenom.
Oki, kollade på dom och jag ser att däckmönstret är delvis pilformat, just det med pilmönster ger mig rysningar då jag har dåliga erfarenheter av det sedan tidigare. Kommer nu inte ihåg vilka däck det var, men dom var pilmönstrade och väsnades nåt fruktansvärt.
Men detta kanske inte dessa Hankook Ventus V12evo K110 lider utav.

Mr_SunBear
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2013 13:10

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Mr_SunBear » 15 feb 2015 17:56

Körde kumho ku39 225/40-18 3 säsonger funkade bra på en "påställd" 9-5 aero. Denna säsong blir det Michelin pilot sport 3 de hade bra pris på dem i höstas på däckonline. Kumho, Toyo, dunlop, Nokian vet jag många kompisar kört med i olika modeller och varit nöjda med.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Crille » 15 feb 2015 20:24

jojje skrev:
Crille skrev:Jag skulle slå till på Hankook Ventus V12evo K110, klart grymma däck med superfäste.

Kör själv med dessa på min optimerade Bmw 320D, syns knappt att dom vart använda förra säsongen.

Lite dyrare än dom du länkade till men som allt annat så får man vad man betalar för.

Jag sålde en uppsättning (4st) nya Achilles till kusinen förra året och dom kom tillbaka lika fort, så några sådana kommer aldrig komma in i mitt lager igen, märks att det är "ekonomi" däck rakt igenom.
Oki, kollade på dom och jag ser att däckmönstret är delvis pilformat, just det med pilmönster ger mig rysningar då jag har dåliga erfarenheter av det sedan tidigare. Kommer nu inte ihåg vilka däck det var, men dom var pilmönstrade och väsnades nåt fruktansvärt.
Men detta kanske inte dessa Hankook Ventus V12evo K110 lider utav.
Inte tycker jag dom väsnas så mycket, tittar du på dessa V12evo så har dom ett däckljud på 70db och dom du länkade till hade ett däckljud på 71db.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av davve » 16 feb 2015 06:57

Jag köpte ett sett Goodyear_efficientgripperformance för en tid sedan, fått bra omdömen iaf!

Einarsson
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 jan 2015 16:26
Ort: Uddevalla

Re: Det börjar bli dax för nya sommardäck men vilka?

Inlägg av Einarsson » 16 feb 2015 16:20

Jag har kört mina två senaste bilar på Ventus Evo-däcken. Extremt bra fäste, speciellt på blött underlag. Vetifan hur det är med ljudvolymen, hari nte så mycket att jämföra med på den fronten. Men jag tror inte dom hör till de tystare däcken?

Skriv svar