Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilköp Budget 28 000

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av deciso » 19 feb 2015 20:23

Man tror man ska vara så jäkla duktig varje gång man byter bil men det är alldeles för mycket känslor inblandat i ett bilköp. Han vill ju ha en
BMW hör ni väl ;-)
Mina erfarenheter av 23 års bilägande är att japanskt verkligen är så problemfria som ryktet säger. Har haft BMW och Volvo också men framförallt BMWn kostade att hålla igång. Alltid var det något som gick sönder. Hann besiktiga den 4 gånger och kom inte igenom en enda gång utan ombesiktning :-(

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Jensa » 19 feb 2015 20:39

Har och har haft ett gäng bmw bilar och kan då inte säga att dom är spec dyra i delar.
Sedan att volvo ska vara så billiga det vet jag inte för dom har ju inte varit så jätte bränslesnåla precis och ska man då ha med lite motor under huven med så e dom än mindre billiga, Kör ju min v8 billigare än vad vissa kör med sina v70 så nä du gör rätt i att kolla runt på lite bmw bilar och testa så många du kan innan du bestämmer dig!
Annars e det japanskt om du ska ha driftsäkert men då e dom ju oftast inte lika roliga att köra :)

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av netmatte » 19 feb 2015 21:03

Håller med jensa där. Har samma uppfattning som han. Bara en gamla myt om att det skulle vara dyrt med delar till bmw. Ska till mycket innan jag åker något annat en bmw =)

dLinkz
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 17 apr 2014 21:14
Ort: Fagersta

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av dLinkz » 19 feb 2015 22:11

Nu tycker jag om min volvo men den är verkligen inte billig att äga.. Min v70n 2,5T drar 1,5L/mil och bilia är allt annat än billiga. Så egentligen kan jag inte rekommendera den för en låg budget utan inkomst.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Pierriewargen » 19 feb 2015 22:41

Tänk på försäkringen/skatten också. BMW har hutlösa försäkringspremier. Är själv 28, bor i bostadsrätt med eget garage i en liten by och får betala 900 kr/månad i försäkring för en 5-serie diesel.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Manor » 19 feb 2015 23:12

Daniel N skrev:Måste bara fråga.. Ni som envisas med att BMW är så dyra att reparera osv. Har ni själva ägt någon BMW? Jag har haft ett 20tal och de enda gångerna jag åkt på riktigt saftiga verkstadsräkningar är när jag bytt till annat märke som Volvo Mercedes eller Audi. Generellt är reservdelar till BMW inte ett dugg dyrare än till exempelvis Volvo som "alla" tycker är så billiga i drift. Sen finns det såklart många sönderkörda bilar i önskad prisklass, men det finns även guldkorn om man har lite tålamod!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sett från 80-talet så har jag köpt ett antal nya bilar och några så gott som nya samt ett antal andra inom den närmaste familjen.

Om jag skulle klassifiera dem efter hållbarhet/kvalitet så blir listan:
- Subaru
- Honda
- BMW
- Audi
- Ford
- Peugot

Peugoten var en katastrof, men då det var en 205 GTI så gick jag bara back 12000:- på 2,5 år och 5500 mil, vilket var fantastiskt.

Jag hade två nyköpta Fordar, den första var riktigt ok...men den andra var nästan samma skräp som Peugoten. Jag sålde den efter 1,5 år och 2000 mil och förlorade 115000:-, men då det konstant var något strul med den (för att inte tala om hemska verkstäder) så tog jag förlusten som en man...och gick vidare i livet. BMW:n var en 528i med det mesta i utrustningsväg...dryga 200000:- ny i slutet av 1985 var mycket pengar. Det var en härlig bil, men det kostade att hålla den rullande. Jag tror inte att något servicebesök utan reparationer av än det ena än det andra gjordes. Delarna i sig kanske inte var dyrare än reservdelarna till andra märken...men det var alltid något. Mina föräldrar köpte en ny Honda Accord som de körde med i 12 år tills den var sönderrostad. Det enda felet som drabbade dem var byte av bränslepump efter dryga 8 år. Därefter så köpte de en Audi A4 1,8t som var behaglig att åka i, men där säkert halva bilen byttes ut under dess första 8 år. Sonen fick överta den förra året, men efter 7-8 månader gav vi upp då del efter del bara gav upp. Det enda positiva jag kan säga om den är att den var skön att åka i, och att den mer eller mindre var totalt rostfri efter 17 år. Min första Subaru var en Impreza 2.0 GT Turbo, och är väl den bästa bilen jag någonsin ägt. Byte av en luftmassemätare och en tändkabeln på 11,5 år och 22500 mil. Gick som ett skållat troll, och härligt 4-hjulsdrift, och 37% restvärde när den såldes var inte direkt fy skam ;). Den byttes mot den nuvarande Outbacken som än så länge fungerat kanon sånär som en lackskada på en framskärm som fixades på lackgarantin.

Som andrabil så har vi nu en Suzuki Swift som ännu inte gått så långt. De verkar dock ha ett gott rykte och jag hoppas att det gäller även vår. Min mamma köpte en Mazda 3 som gått ett drygt år nu utan några problem.

Summa summarum är att även jag anser att japanska bilar håller en högre kvalitet än de europeiska. Inte i känsla kanske...men i sin problemfrihet...det bara fungerar. Rostskyddet är dock ganska uselt så det behövs en komplettering, tycker jag. Sämst i mina ögon är franska bilar, och det är jag heller långt ifrån ensam om att tycka. Kanske magstarkt att döma ut dem efter att enbart ha ägt en...men den levde verkligen upp till varenda fördom som jag hade :(.

Jag har inte själv ägt någon nyare Volvo. Spontant så känns de fina och gedigna...men det verkar vara en del småfel med dem...främst kanske av elektronisk karaktär. VW verkar rena rama skiten baserat på kunskaper från hyfsat nära håll. Köper man en manuell bil med kamrem så klarar man sig bättre, men oljeförbrukningen är inte alltid att leka med.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av ostkroken » 19 feb 2015 23:38

Commander skrev:Ford Focus ST 2.0T eller kanske inte billigaste men Jätterolig bil Ford ST220 :D
Commander dessa 2 bilar går nog bort med tanke på dina egna erfarenheter angående reservdelspriserna.. :lol:

Snoogiloo
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 09 jan 2014 15:01
Ort: Simrishamn

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Snoogiloo » 20 feb 2015 11:53

dLinkz skrev:Nu tycker jag om min volvo men den är verkligen inte billig att äga.. Min v70n 2,5T drar 1,5L/mil och bilia är allt annat än billiga. Så egentligen kan jag inte rekommendera den för en låg budget utan inkomst.
Hur i helsike lyckas du med de? Min v70nR drar 0.8-0.9 när man är lätt på foten och ca 1.4 när jag låg i 180-200km/h mellan skåne och Göteborg, 2-3h stadskörning i Göteborg och sen 150km/h hem igen.

Men sen kan jag ju hålla med, en nyare Volvo är absolut inte billig att äga när det kommer till reservdelar, men vilken nyare bil är det egentligen om man skall köpa original delar?
En äldre är däremot snorbillig att äga pga att det finns så gott om dom i vårat land så det finns mycket begagnade delar i bra skick att få tag på till riktigt bra priser.
Putsbil: Volvo V70R -06 Sonic Blue
Vinterpulka: Volvo 142 -74 Solgul

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av tobbegubben » 20 feb 2015 13:08

Pierriewargen skrev:Tänk på försäkringen/skatten också. BMW har hutlösa försäkringspremier. Är själv 28, bor i bostadsrätt med eget garage i en liten by och får betala 900 kr/månad i försäkring för en 5-serie diesel.
Herrejesus.
Jag är 37 år och bor i villa med eget garage i en by i Skåne.
Min försäkring till Mustangen ligger på 400:-/mån.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Commander » 20 feb 2015 13:29

ostkroken skrev:
Commander skrev:Ford Focus ST 2.0T eller kanske inte billigaste men Jätterolig bil Ford ST220 :D
Commander dessa 2 bilar går nog bort med tanke på dina egna erfarenheter angående reservdelspriserna.. :lol:
Haha nu ska vi inte vara sådana :D

johansandell
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 okt 2012 12:02

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av johansandell » 20 feb 2015 14:34

Kommer ha min 320i -04 till salu senare i vår, jag är andra ägaren :)
Bild

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: Bilköp Budget 28 000

Inlägg av Dannek » 20 feb 2015 21:53

kan uppdatera med att jag ska åka och kolla på Daniel N´s BMW på Söndag, ser extremt fräsch ut och bilvårdare kan man ju alltid lita på :nicka . En 320 är nog lagom för mig, det finns effekt men samtidigt blir den inte riktigt lika dyr att äga som tex en 330 :D Märker nu hur mycket man gillar bilar.. börjar sakna att ha en egen bil efter ca 2 dagar :lol:

Uppdatering kommer och är väldigt tacksam för alla svar jag har fått :)

Skriv svar