Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Clas Ohlsson mussemaskin

Diskutera bilvårdsprodukter här
Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Clas Ohlsson mussemaskin

Inlägg av Fredde75 » 24 mar 2017 08:39

Var och byta min mussemaskin från Clas Ohlsson. Den första som jag hade sprack i aluminiumfästet som håller den ena fästplattan. Köpte den för två år sen och polerat ca 5 bilar med.

Fick en ny, men är tveksam om jag vill behålla den. Det är ny model och ser inte riktigt ut som den jag hade innan. Men det är nog bara skalet, för vid en närmare titt så ser detaljerna runt fästplattan liknande ut och gjorda i aluminium.

Funderar på en twin tool istället, är så irriterande när det inte funkar.

Finns här någon med erfarenhet av denna maskinen? Tyck gärna till om twin tool med.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Clas Ohlsson mussemaskin

Inlägg av Funk » 24 mar 2017 08:47

Mussemaskinen är tyvärr inte mycket att ha, TT däremot då börjar vi snacka maskin..
Men, den är ganska otymplig och tung samt fortfarande inte tvingad i rotation eller oscillation. Satsa hellre på en maskin som antingen är enbart roterande, eller en med tvingad oscillation/rotation. Jag kör en gammal Flex 3401, men det finns säkert nyare mer sofistikerade och billigare varianter på maskiner med tvingad rotation/oscillation.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Clas Ohlsson mussemaskin

Inlägg av Fredde75 » 24 mar 2017 09:54

Vad är skillnaden på maskiner med och utan tvångsrotation?

Tiden, slutresultatet eller någon annan större skillnad?

Verkar bara vara enkel oscillerande maskiner som har tvångsläget i sig?
/Fredrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Clas Ohlsson mussemaskin

Inlägg av Funk » 24 mar 2017 10:56

Vad är skillnaden på maskiner med och utan tvångsrotation?

En utan mer eller mindre stannar när man lägger lite tryck på.

Tiden, slutresultatet eller någon annan större skillnad?

Det handlar mycket om tid, och till viss del hur grova repor man kan ta. Jag tycker nog även vibrationerna blir mindre med Flexen...dom som kör roterande tycker nog Flexen vibrerar mycket.
Lite handlar det också om metoder... Jag tycker nog en tvingande är bättre på att bryta ned lite grövre medel så det blir enklare att köra "enstegspolering" om man önskar.

Verkar bara vara enkel oscillerande maskiner som har tvångsläget i sig?

Det stämmer nog det..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Clas Ohlsson mussemaskin

Inlägg av Pierriewargen » 24 mar 2017 14:00

Jag har en flex 3401 men använder 99% av tiden en frisnurrande oscillerande istället. Med bra teknik är den mycket skönare att köra i mitt tycke.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skriv svar