Med mitt första inlägg på detta trevliga forum vill jag presentera mig själv som en "lagom" vilsen nybörjare i det oändliga bilvårds-träsket. Har egentligen ingen praktisk erfarenhet av bilvård annat än vanlig shampo-tvätt, men är intresserad av att lära mig mer och därför frågar jag nu er experter.
Har nyligen blivit bilägare för första gången, i form av en Volvo 945 årsm. -95. Bilen är i fint skick för att vara 15 år gammal, men det finns gott om tvättrepor vilka antagligen ha blivit orsakade av maskintvätt som den tidigare ägaren gjort. Ett par stenskott ned till plåten och några grövre repor finns också, men på det stora hela är karossen fin, ingen rost.
Hur som helst, tänkte ge bilen en lackbehandling nu innan vintern. Nu till dilemmat; jag har ingen aning om vilka produkter jag skall köpa, eller om jag skall vax eller lackförsegling, osv. Jag har aldrig vaxat en bil förut, och därför tror jag nästan att det vore smartast att börja sin bilvårdskarriär från grunden, med vax istället för lackförsegling, eller vad tycker ni?
Sedan tänkte jag även polera bilen innan vaxning/lackförsegling, och då skall tydligen Menzerna vara bra? Och polera tänkte jag göra med en osicillerande maskin (är efter diverse beskrivningar smått livrädd för roterande
Nu vart det mycket text, men kortfattat undrar jag väl vad ni rekommenderar för vax för en nybörjare, men som ändå håller hög kvalité? Eller om jag bör satsa på lackförsegling istället?
Sedan tänkte jag även behandla kofångaren och annan plast med Concept Vista. Funderar även på att försöka polera rutorna på bilen (små, små repor på sidorutor, och ganska grova på vindrutan), men vet inte vilket medel jag skall använda till detta. Även sånt här "regnet blåser av i 80 km/h"-medel som appliceras på rutorna låter intressant, är detta enkelt för en nybörjare att fixa?
Samt! Tänkte jag även köpa med lite lera, men inte vilket som jag skall välja, fine grade, medium grade?
Nu vart det mycket text, och antagligen ganska förvirrat skrivet också. Men men, hoppas ni förstår och vill hjälpa mig.
Bild på bilen:

Uploaded with ImageShack.us